Tinker die er geen zin meer in heeft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iwandy

Tinker die er geen zin meer in heeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:26

Hallo allemaal,
Een meisje heeft bij ons in de wei haar tinker staan. Ze rijdt er nog niet zo lang op. Het punt is alleen zij is groen en de tinker ook. (dit heeft niet mijn voorkeur maar het is niet anders helaas) Ze heeft er veel mee geoefend zodat hij dingen als rechtuitlopen leerde toen ging alles nog redelijk goed, hij leerde steeds meer bij en zij ook. De tinker vond het allemaal hartstikke leuk, maar dat wordt steeds minder.
Nu heeft ze dus een probleem: de tinker heeft er geen zin meer in en draait om de haverklap om zodat (ze is een vrij klein tenger meisje en ook onervaren) ze er de laatste weken steeds afkieperd Ach gut hij wil ook liever de wei niet meer uit.
Ze begint echt bang te worden en haar vader vroeg of ik er een keer op wilde. Ik heb er ongeveer een half uur opgezeten en toen deed hij het niet (alsof hij het gewoon voelt). Daarna zij er weer op en hij begon weer vrolijk met omdraaien en van de hoefslag aflopen. Ik heb ze ook als tip gegeven dat ze maar eens wat leuks met hem moest gaan doen zodat hij niet metteen begint te protesteren als je hem uit de wei haalt. (Nu denkt hij meteen aan rijden en als je hem ook eens alleen poetst en voert of een stukje met hem gaat wandelen Tong uitsteken ik noem maar wat, hij in ieder geval niet meteen begint te protesteren als hij uit de wei wordt gehaalt, tenminste dat had ik bedacht.) In het weekend is de opa van het meisje overleden en ze komt deze week dus niet. Haar vader vroeg of ik haar pony dan weer een keer wilde rijden zodat hij niet te pittig was als zn dochtertje weer kwam rijden. Dus ik er vandaag weer eens opgestapt (ik heb hem wel uit de wei moeten slepen, hij ging zowat zitten) en er een stukje mee gereden. Het ging weer aardig goed. Hij schrok 1 keer maar ik zag het toen nog niet als protest, wel begon hij daarna heel erg met zijn hoofd te schudden echt niet te filmen! En alleen maar omdat ik hem terug stuurde naar de 'enge plek'. Dat zag ik wel als protest, hij was echt heel boos. Uiteindelijk toch weer gekalmeerd en er weer langs gereden en... geen centje pijn. De rest van de tijd heeft hij niets meer gedaan. Net als de vorige keer dat ik erop zat zegmaar.

Mijn vraag is nu: Hoe zorgen we ervoor dat die pony er weer lol in krijgt (net als helemaal in het begin) zodat hij het meisje er niet meer probeert af te gooien en zij er dus ook weer lol in krijgt en hoe kan ik daar eventueel bij helpen?
Alvast bedankt,
Groetjes Iwandy

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:00

:)
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Re: Tinker die er geen zin meer in heeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:10

hoe oud is die tinker is die er geestelijk al wel aan toe om aan het werk te gaan, En anders er voor zorgen dat er veel varitijd is buiten rijden een keer lekker knuffelen en verder niks doen wat grondewerk enz.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 17:22

volgens mij is dit gewoon een tinker die je moet leren dat werken leuk is dus
1) ga gewoon in het midden staan (op het paard )en als hij uit zichzelf een stap zet (niet pushen) dan geef je hem een beloning en zet je hem op de wei
2) zet hem op de zelfde plaats in het midden en nu moet hij 3 stappen doen voor z'n beloning (snoepje en op de wei)
3)weer dezelfde plaats en hij moet enkele sec. draven voor z'n beloning
4)doe dit ook voor de galop
5)rij een hoefslag -beloning-2hoefslagen-beloning enz...
zorg dat je hem niet pusht en dat je niet te veel vraagt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:54

nou met snoepjes kom je er niet anders wil hij straks niks meer voor je doen zonder snoepjes,
Het is meer een kwestie van luisteren en respect voor de baas mits de tinker oud genoeg is en geestlijk klaar is om mee aan het werk te gaan.

Ik denk dat dat wel oke is maar meer een groen iemand met een groen paaard dat gaat nooit goed, laat hem lekker goed doorrijden door een ervaren iemand en ga les nemen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:57

dobbel schreef:
nou met snoepjes kom je er niet anders wil hij straks niks meer voor je doen zonder snoepjes,
Het is meer een kwestie van luisteren en respect voor de baas mits de tinker oud genoeg is en geestlijk klaar is om mee aan het werk te gaan.

Ik denk dat dat wel oke is maar meer een groen iemand met een groen paaard dat gaat nooit goed, laat hem lekker goed doorrijden door een ervaren iemand en ga les nemen.

dit lijkt mij de beste tip!

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:02

Bedankt voor jullie reacties allemaal! Haha!
Ik ben het er helemaal mee eens dat hij ook veel leuke dingen moet doen! De vader van het meisje had vrijdag dus ook belooft dat hij zowiezo zaterdag en zondag iets leuks met hem ging doen. Hij had het over poetsen, eten geven, stukje wandelen etc. Ik vertelde hem toen dat zijn dochtertje dan eigelijk ook mee moest want zij is degene die problemen heeft met de pony. (zul je net zien, vind die pony het net weer leuk met andere mensen, komt zij weer een keer associeerd(moeilijk woord!) hij dat gelijk weer met rijden weet je wel) Meisje vond dit wel een goed idee.
Ze zijn helaas niet geweest in het weekend. Ik denk vanwege het slechte weer...
Zondag avond overleed haar opa Ach gut dus nu komen ze de hele week niet. Misschien is het helemaal niet zo slecht voor dat beestje dat ie even rust krijgt. Ja af en toe ik dan. Knipoog
Hij is trouwens bijna 4.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:20

geef hem anders een paar weken rust...misschien is ie er nog niet geestelijk aan toe...zoiezo kun je dan met een goede start weer beginnen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 21:39

klomp schreef:
geef hem anders een paar weken rust...misschien is ie er nog niet geestelijk aan toe...zoiezo kun je dan met een goede start weer beginnen

mee eens

Hoe oud is het meisje als ik vragen mag

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:17

ik vind eigenlijk maar dat hier 1 oplossing is.. namelijk dat die Tibker door een gevorderd iemand even flink wordt doorgereden, de ruiter van wie hij is gaat eerst eens even een jaartje extra op les op een ander paard, en daarna kun je de combinatie onder begeleiding laten rijden. Die Tinker maakt zo te horen of:
1: grandioos misbruik van de situatie dat dat meisje alles nog niet helemaal kan
2: snapt er zelf niets van, het meisje ook niet, en raakt in paniek/protest.

Het heeft absoluut geen nut om af en toe wat anders met dit beestje te gaan doen als dat meisje met deze pony zo verder gaat.
beide zijn te onervaren.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:20

ze moet wekelijks les nemen en leren het paardje onder controle te krijgen. en niet eerder met hem naar buiten gaan voordat ze dit heeft Lachen en misschien de eerste tijd alleen maar rijden in les en verder grondwerk oefeningen doen zodat ze beter leren wie wie is?

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 17:13

Het meisje is 11.
Het lijkt alsof de pony het alleen bij haar doet. Tenmiste hij doet het niet bij haar vader, mij of bij een vriending van mij. Hij kan bijna alles bij haar doen. Als hij de andere kant op wil bij haar dan doet hij dat gewoon, bij andere mensen maakt hij daar meestal niet eens aanstalten toe. Soms probeert hij het wel maar als je gewoon been geeft dat hij rechtuit moet lopen probeert hij het niet meer.
Daarom denk ik dat hij er al wel aan toe is maar dat hij gewoon misbruik van het meisje maakt (zoals lowara al zei) omdat ze nog niet consequent genoeg is en het nog niet aan kan voelen wanneer hij de andere kant op wil. Hij komt inmiddels ook weer gewoon de wei uit dus ik denk dat het zichzelf al wel aan het oplossen is. Gelukkig maar Lachen

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:49

welke vader koopt er dan ook voor een groen meisje van 11 een groen paard dan vraag je toch om problemen

Iwandy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 21:52

Ja dat was ook de eerste gedachte die in mij opkwam...
Dus ik heb dat maar eens zo subtiel mogelijk gezegd... en dan krijg je: Ja maar ze heeft al bijna 3 jaar op manegepony's gereden!!! Nee dat kan je vergelijken zeg... een manege pony en een groene pony... Ik ben in elk geval blij dat het ineens al weer stukken opknapt met die pony.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 14:12

kan het ook niet zo zijn dat ze bang voor hem is ?
want dat kan natuurlijk ook, want als ik het goed lees doet hij
bij jou niks en is hij hardstikke braaf en bij het meisje niet.

Misschien is ze wel bang voor hem maar durft ze het niet te zeggen of durft ze hem niet aan te pakken , zodat hij denkt nja,, k doef het lerkker niet

misschien kan dat zo zijn Knipoog

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 15:40

als ik jou was, zou ik haar gewoon een weekje helpen, als ze gaat rijden en dat beest kliert dan kun je ernaast gaan lopen met een zweep ofzo en als dat beestje probeert te protesteren dat jij hem een klein tikje geeft (desnoods harder maar je moet hem dan wel even grijpen want anders rent hij er misschien vandoor) of help het misschien als je het paardje longeert met haar op zn rug, en dan goed laten luisteren.
zorg er iig voor dat het meisje hem leert straffen, als hij haar bijt, moet ze hem een tik geven, als hij omkeert, moet zij hem terug op zn plek zetten en straffen... zo te horen is die tinker gewoon eigenwijs en komt mooi in protest want dan hoeft hij niks meer te doen 9maar vooral, vergeet hem niet te belonen als hij t goed doet!)

groeten Nathalie

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:35

Laat de tinker door een goede en ervaren ruiter verder inrijden, volgens mij scheelt dit toch al een stuk. Doet hij hierna nog zo vervelend, dan denk ik dat er geen andere optie is voor het meisje dan hem te verkopen en een ander ouder en veel meer ervaren en minder eigenwijs paard te kopen.
Over het algemeen zijn itnkers nogal laat volwassen, dus volgens mij zijn ze ook te vroeg met hem begonnen.

Prissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 23:25

inprincipe hoeft dat niet hoor, ikzelf kon ook helemaal niet rijden
en mijn Tinker Gipsy was ook groen kwam regelrecht uit Ierland / Engeland en kijk nu , nu ben ik M2 met hem Bloos

Leer haar hoe ze het paard moet straffen zodat hij weet wie de baas is , zo heb ik het ook geleerd. Maar je moet haar niet vergeten ook leren wanneer het dier braaf is, ze moet het grotendeels wel zelf oplossen. Jij kan haar alleen maar helpen en het haar makkelijker maken

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:42

Ja ik vind ook dat de tinker gewoon naar een trainingsstal moet, anders kun je wel heel veel verpesten. Door constante miscommunicatie wordt het werk er ook niet leuker op voor het paard. Als het meisje de periode dat de tinker getraind wordt les krijgt op een ervaren paard, komt het allemaal wel goed. Daarna moeten ze samen lekker les nemen! Er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan met twee groentjes... en op die manier gaan ze het alletwee ook niet leuk meer vinden!! Huilen

4everurkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 08:53

lowara schreef:
ik vind eigenlijk maar dat hier 1 oplossing is.. namelijk dat die Tibker door een gevorderd iemand even flink wordt doorgereden, de ruiter van wie hij is gaat eerst eens even een jaartje extra op les op een ander paard, en daarna kun je de combinatie onder begeleiding laten rijden. Die Tinker maakt zo te horen of:
1: grandioos misbruik van de situatie dat dat meisje alles nog niet helemaal kan
2: snapt er zelf niets van, het meisje ook niet, en raakt in paniek/protest.

Het heeft absoluut geen nut om af en toe wat anders met dit beestje te gaan doen als dat meisje met deze pony zo verder gaat.
beide zijn te onervaren.

ik ben het hier mee eens, misschien moet ze maar eens uitkijken naar een paardje dat wel graag loopt en goed zijn best doet en dan les nemen en als zij dan goed kan rijden en ervaring op heeft gedaan dan weer op de tinker