Welk Bit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MPH

Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:21

Ik vraag me af welk bit jullie aanraden bij een sterk paard die wel netjes loopt maar er soms toch onderuit wil komen.

Het gaat om een fjordenhengst, is netjes aangereden maar nog wel erg onervaren. Heb het idee dat het bit te zacht voor hem is. Er hangt nu een watertrensje in gewoon normaal type.
Hij loopt echt door het bit heen maar wil er niet een te streng bit in hebben hangen (geen pelham, passoa enz). Hij is 7 jaar oud maar is door omstandigheden alleen met 3 of 4 jaar ingereden, de proef is ermee gereden en verder heeft niet veel onder het zadel gelopen.

Wil een bitje hebben waar die netjes op loopt, die niet te scherp is, maar als hij eronder uit probeert te komen toch pittig in kan werken.
Wat raden jullie mij aan?

MPH

Re: Welk Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 16:03

niemand?

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:25

Wij hadden ook zo'n pony en die hebben we een tijdje op een dikke stang gereden, dus zoiets zeg maar:

Afbeelding

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 07:32

Je kunt het scholingsbit proberen van K&K. Volgens is dat bit er voor correcties. Ik weet alleen niet of hij ook bij dit probleem werkt.

Misschien met je instructrice overleggen. Meestal hoeft het namelijk niet opgelost te worden met een "scherper" bit. Vaak is het toch rijtechnisch, zonder dat je het misschien zelfs weet.

Anders raad ik je aan naar een goede ruitersportwinkel te gaan en je daar te laten voorlichten. Er zijn namelijk zo veel verschillende bitten.....

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:21

Ik rijd op een sterke haf, en sinds kort rijd ik die met een stang zoals op de foto, werkt veel beter dan een gewoon gebroken bit!! Lachen

Alleen niet te lang gebruiken! Mijn instructrice vertelde mij dat het paard dan hard in de mond kan worden!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:37

egnie schreef:
Je kunt het scholingsbit proberen van K&K. Volgens is dat bit er voor correcties. Ik weet alleen niet of hij ook bij dit probleem werkt.

Misschien met je instructrice overleggen. Meestal hoeft het namelijk niet opgelost te worden met een "scherper" bit. Vaak is het toch rijtechnisch, zonder dat je het misschien zelfs weet.

Anders raad ik je aan naar een goede ruitersportwinkel te gaan en je daar te laten voorlichten. Er zijn namelijk zo veel verschillende bitten.....

hier ben ik het mee eens!! je geeft zelf al aan dat het paard lange tijd niet meer is bereden en daardoor kunnen dingen worden vergeten bij het paard. ik persoonlijk vind dat je niet erg eerlijk bent door een ander bit erin te hangen. ik zou eerder gaan zoeken naar goede les, zodat je de draad weer kunt oppakken vanaf het moment dat het paard beleerd is. en vandaaruit te gaan oefenen op het probleem. een ander bit pakken is zo makkelijk, maar waarom zou je??? het paard heeft nog veel te leren en met een ander bitje loopt ie niet ineens anders of beter. dit is gewoon een kwestie van goed oefenen en met begeleiding het liefst. met een ander bit heb je misschien iets meer te zeggen, maar vaak lost dat niet het probleem op, net als met vele hulpteugels. tja, aan jou de keus....

Ephona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:32

Ik zou het niet oplossen met een sterker bit. Daarvan kan het paard alleen maar heter worden. Ik zou hem goed aan je been rijden en zwaar maken als hij zich sterk maakt. Zodra hij te hard gaat gelijk een overgang terug maken. Ook veel schakelen. hem echt aan het werk zetten zodat hij niet de kans krijgt om zich sterk te maken. Maak het je paard ook niet te moeilijk (doormiddel van nieuwe oefeningen enzo) want als je paard het niet snapt kan hij ook sterk worden om eronder uit te komen.
Succes!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 11:21

Corectie bit heeft bij mijn fjordjuh goed geholpen, nu rij ik weer dubbel gebroken bit en gaat heel goewd Ja succes !!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 13:56

Ik weet dat het beter is om het zonder verandering van bit te doen, maar als je paard zohard met je aan de wandel gaat en je m niet links of rechtsom krijgt neem ik aan dat je zelf ook snel aan een ander bit gaat denken.
Les word aangewerkt, worden veel overgangen gereden veel voltes slangenvoltes noem maar op, maar hij heeft dus van die uitbreek momenten..

hebben jullie ervaring met een gebroken bit die bij verzet een stang word?

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:04

Als je paardenhouderij doet, kan je dat tog het beste vragen aan een docent op school?

ervaring met een gebroken bit die bij verzet een stang word heb ik niet, maar een stapje boven een watertrens is een D-trens en doe die dan niet dubbel gebroken maar enkel gebroken zodat er ook een notenkrakers effectje op zit.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:21

Heb momenteel geen school meer (al lekker aan het vakantie vieren Knipoog )
Maar denk dat ik maar gewoon eens wat uit moet gaan proberen..
(iig ook van plan eerst flink te longeren dat ie al een groot deel van zn energie daarin kwijt kan..)