Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
!! Kaja schreef:Je paard snapt de bedoeling gewoon niet!
Ze wilt wel lopen, maar je moet duidelijker zijn wat je wilt!
Daarnaast is het van groot belang dat je duidelijk bent in wat goed en fout is! Slaan, schoppen, gillen, boos wezen heeft enkel een tegendraads en afstompend effect...
Belonen daar zit 'em het verschil in!!
sherif schreef:Voorwaarts rijden is als allereerste de basis.het neerwaarts rijden komt vanzelf...probeer eens tijdens het rijden om veel van tempo te wisselen...zodat ze scherper aan je been wordt....overgangen..overgangen en nog eens overgangen rijden is erg belangrijk...pas wanneer je paard scherp aan het been is (dus goed luisterd naar jou`n beenhulpen) vanuit daaruit kan je steeds meer uitbreiden..je paard zal moeten leren op eigen benen te lopen zonder dat jij hem/haar vooruit moet "schoppen"
zelf had ik hetzelfde probleem met onze hengst..hij was totaal niet voorwaarts te rijden..en nu na veel oefenen (veel tempowisselingen)...is hij eindelijk scherper aan het been (let wel: zonder sporen)
sherif schreef:onze balleman dacht ook meestal bij een tempo terug dat hij mocht stappen...probeer gewoon dat wanneer je een tempo terug rijdt gewoon licht te blijven rijden (hoe langzaam je ook gaat) mocht hij/zij toch stil staan dan tik je hem/haar desnoods even met zweepje bij de kuit...(alleen wanneer hij niet naar je beenhulp luisterd)echt meid geloof me (mijn instructrice rijdt op St Prix George nivo en van haar heb ik deze tip)en het werkt echt, je geduld zal beloond worden)
)
Indra schreef:Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat ze ging stil staan en niet naar voren wou. Wou ze niet naar voren? Dan gaat ze maar naar achter, en het werkte. Want naar achter gaan vond ze toch niet zo heel leuk en toen werkte de vooruit opeens wel weer. Dan moet de achteruit wel werken natuurlijk, maar het heeft bij mij goed geholpen.
Zo kan het ook ja, ik zal eens kijken of ze ook een achteruit heeft en of ze die net zo plezierig vind als vooruit }> DjunDjun schreef:Hoe los ik dit op zonder dat ik haar als het ware vooruit moet 'schoppen'?
. Naar voren schoppen is namelijk meestal juist de ideale oplossing als je paard niet op een normale hulp in zijn vooruit gaat. Het klinkt misschien een beetje sneu, maar na een paar keer hebben ze het meestal wel door. CCCCorine schreef:DjunDjun schreef:Hoe los ik dit op zonder dat ik haar als het ware vooruit moet 'schoppen'?
Niet. Naar voren schoppen is namelijk meestal juist de ideale oplossing als je paard niet op een normale hulp in zijn vooruit gaat. Het klinkt misschien een beetje sneu, maar na een paar keer hebben ze het meestal wel door.
Maar niks hoor, dan loopt ze nog niet, maar ik probeer het eerst wel met veel overgangen enzovoort. En misschien is ze me eerst ook wel aan het uitproberen, aangezien ik dr nog maar net rijd
droefje schreef:als een paard achter de teugel loopt, dan lopen ze ook altijd achter je been. hier heel consequent in zijn, dus actie = reactie.
het beste is korte beenhulpen geven, dus je been niet te lang vasthouden of vastklemmen tot hij naar voren gaat.
geef kort been (mag best een paar keer) geen reactie tikje met je zweep. dit vol blijven houden, je mag hem best wel eens een tik geven, want een vlieg voelen ze ook, dus dit is puur ongehoorzaamheid of iets van niet begrijpen. je mag best een sproortje om doen als dit iets beter gaat, maar zodra hij naar voren gaat, dan moet je je been ook los laten en niet meer blijven drijven komt hij terug weer been geven.
veel overgangen blijven rijden stap, draf een paar passen naar voren en weer een paar passen terug. op deze manier maak je hem fijner aan je hulpen.
maar echt heel consequent zijn.
als hij ook heel traag aan de longeer lijn is, dan ook heel consequent naar voren is naar voren.
succes
Al in zo'n korte tijd, ze reageert nu op één of twee keer been en dan loopt ze al
Lielle schreef:en toch gewoon een zweep erbij pakken. Kort springzweepje en altijd mee rijden. Hysterisch voor zwepen is onzin, dat hoeft niet.
frieske schreef:zorg dat ze niet meer bang is van de zweep..geef haar t vertrouwen.
ik snap eerlijk gezegd niet waarom je het paard ''aan de teugel'' laat lopen!!!!ze is toch niet voorwaarts dus ik vraag me af op welke manier je dit doet..
klinkt niet zo positief in ieder geval.
verder vind ik het wel een mooi paardje hoor..veel succes ermee
gr esther