Staken tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Staken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-05 10:47

We hebben sinds een jaartje een jonge Fries, die we dan ook ingereden hebben.. In de wei gaat het rijden echt SUPER geweldig, maar de buitenritten hebben we nog niet vaak gedaan.. want het probleem was vaak dat ons paard gaat staken op het moment dat ie in een buitenrit iets engs ziet. Daardoor loopt er vaak iemand naast, dan is haar vertrouwen al groter, en loopt ze sneller door. maar zo leert ze natuurlijk nooit zelf te lopen, zonder 'bescherming' van iemand ernaast. Dus is bij mij de vraag of ik vaker een buitenrit zonder iemand mee moet maken, of met een paard erbij.. (hierbij ben ik alsnog bang dat ze niet leert om alleen door te lopen)

En hoe leer ik dit staakgedrag af, dat is nog wel het belangrijkste, want dit is echt heel erg, ik moet dan schoppen om haar een meter verder te krijgen, waarna ze weer stil gaat staan, en ga zo maar door......

HELP!!

Cowgirl

Re: Staken tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 10:58

Gewoon volhouden en vooral rustig blijven.

Ik rijd nu af en toe een haflinger die er ook wat van kan.
Laatst zijn we echt 20 minuten bezig geweest om langs een boerderij te lopen.

Het gaat dan 10 passen vooruit en weer 20 achteruit.

Maar ik gaf hem maar 1 keus en dat is vooruit en ja hoor....ineens gaf ie zich over en ging er langs..dan flink belonen en rustig doorijden.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:06

mijn vz-paard gaat ook wel eens "staken" dit doet ze inprinciepe alleen als ze alleen naar buiten is (dus zonder andere paarden erbij) maar met een paar schoppen en een tik geeft ze al aardig snel op en gaan we weer gewoon veder

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:11

Je moet zien uit te vinden of die het echt eng vind of het wel makkelijk vind om gewoon achter die ander aan te lopen die dan voorop gaat. Als die het nou echt eng vind moet je meer grond werk doen om vertrouwen op te bouwen bij je paard: hij moet leren dat als jij zegt dat het kan, het ook echt kan!

Verder kan je als die het echt eng vind vragen of er 2 sterke mannen mee gaan die na een paar goeie pogingen gewoon ff hun handen samen haken en hem een kontje geven. Op die manier kan je zonder geweld hem leren dat die toch naar vore moet blijven gaan.

Als die nou in zn achteruit gaat.. dan draai je hem gewoon om en zet je hem in zn achteruit erlangs..

Als die het nou gewoon doet om uit gemak zucht mag je best een keertje laten merken dat jij de baas bent en bepaalt wie er voorop loopt! Die dit niet gelijk met je zweep maar eerst met je stem hulp in combinatie met je been. Denk eraan: lopen is braaf, stilstaan is stout!

Wees eerlijk, duidelijk en conseqent dan leert die het snelst!

Succes

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 14:10

Cowgirl schreef:
Gewoon volhouden en vooral rustig blijven.

Ik rijd nu af en toe een haflinger die er ook wat van kan.
Laatst zijn we echt 20 minuten bezig geweest om langs een boerderij te lopen.

Het gaat dan 10 passen vooruit en weer 20 achteruit.

Maar ik gaf hem maar 1 keus en dat is vooruit en ja hoor....ineens gaf ie zich over en ging er langs..dan flink belonen en rustig doorijden.

Is gewoon een kwestie van omdraaien! Nagelbijten / Gniffelen Dan ben je dr zo voorbij! Ja

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 15:11

ja dat doe ik ook in zo'n situatie *lol* Haha!

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 12:06

is ze nog nooit met een ander paard meegeweest? dan zou ik dat zeker wel aanraden! daardoor bouwt ze vertrouwen op door dat andere ervaren paard en probeer het dan alleen. Met die van mij is er met andere paarden nix aan de hand maar zodra ik alleen ga (puur omdat ze alleen van stal weg moet) paar meter verderop gaat ze staken. Dus proberen om te draaien en stijgeren. Dat ze omdraait kun je bijna niet voorkomen, maar draai altijd dezelfde kant op terug (dus geen rondjes draaien) Dan snapt ze dat ze toch echt die kant op moet. En zodra je haar recht hebt alleen naar voren naar voren zodat ze de kans niet meer heeft zich om te draaien desnoods in draf of galop. Zo doe ik het nu ook en het gaat al steeds beter

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 15:58

we rijden ook wel eens met iemand samen ja..