'Losrijden' dmv stapmolen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

'Losrijden' dmv stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 23:55

Hallo mensen!
Ik heb hier al enkele keren op bokt gelezen dat mensen gebruik maken van een stapmolen om hun paard los te rijden. Maar hoe kan je paard nou soepel worden als hij de hele tijd in hetzelfde rondje loopt?
Als ik los rijd, dan rijd ik altijd heel veel voltes beide kanten op, zodat het paard aan beide kanten goed loskomt, maar dit kan toch niet bij een stapmolen? Dan blijft het paard toch stijf aan een kant?

Wie geeft mij de uitleg?

astridh

Re: 'Losrijden' dmv stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 05:41

Het gehele losrijden kan je niet vervangen door een aantal rondjes in de stapmolen lijkt me. Het kan het losrijden wel verkorten. Door een 15 min in de molen heeft het paard een rustige warming up, het bloed wordt lekker rondgepompt, de spieren beginnen op te warmen..... Als je er daarna op gaat hoef je niet meer zo lang te stappen en kan je wat sneller je paard oppakken. Voordeel vind ik dat het paard de mogelijkheid krijgt om onbelast te bewegen, geen spanning van een ruiter op zijn rug. Daarnaast is het toch beheerste beweging in tegenstelling tot los laten waarbij het paard zich wat eerder zal kunnen blesseren. Voor de gezondheid van het koppie is regelmatig loslaten of in de wei overigens aan te bevelen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:43

weer van die paarden met 'stalarrest'. Als je je paard regelmatig loslaat hoeft die niet gek te doen. Het losrijden hoort erbij vind ikik vind, maar dat is mijn mening, een stapmolen maar een paardonvriendelijk ding.. moet het paard dat nou leuk vinden.. rijden lijkt me veel leuker, veel meer vrijheid! dus gewoon blijven losrijden lijkt me

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:50

Ik gebruik de stapmolen ook soms om in of uit te stappen. Niet ipv maar ERBIJ. Volgens de fysio heeft Gamble baat bij goed lang instappen en uitstappen. Vooral met longeren waar hij een hekel aan heeft gaat hij eerst een 1/2 uur in de molen daarna 1/2 uur longeren en het liefste daarna op het land. Ik haal onze paarden overigens nooit depri uit de molen, zo erg vinden ze het niet.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 09:56

Door een stapmolen krijg je je paard niet los, maar je maakt zijn spieren al wat warmer, dus je moet het zien als een warming-up.
je kan het ook vergelijken met, instappen met lange teugel.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:19

Als het paard van stal komt, kan eerst in de stapmolen best handig zijn hoor, als je zelf geen tijd hebt om met hem te stappen. Heeft het paard de tijd om rustig op gang te komen en niet gelijk snel hard aan het werk te hoeven na 23 uur op stal.
Ik vind eerst een kwartier in de stapmolen voor het rijden vriendelijker voor het paard dan erop en snel aan het werk als je weinig tijd hebt om zelf in te stappen.
De meeste molens kunnen trouwens beide kanten op draaien.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:44

dorientjuh schreef:
Maar hoe kan je paard nou soepel worden als hij de hele tijd in hetzelfde rondje loopt?

De meeste stapmolens draaien zowel links- als rechtsom.
*die van ons veranderd iig om de zoveel minuten van richting Tong uitsteken *
Maar wij gebruiken hem ook niet om onze paarden in en uit te stappen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 12:57

dorientjuh schreef:
Maar hoe kan je paard nou soepel worden als hij de hele tijd in hetzelfde rondje loopt?

Wij hebben een stapmolen en een trainingsmolen. Die stapmolen heeft een harde bodem en gaat alleen in stap (zoals de naam eigenlijk al zegt). Deze molen verandert wel om de zoveel minuten van richting, dus de paarden stappen op beide handen.

In de trainingsmolen staan verschillende programma's geprogrammeerd. Het meest populaire hier op stal is het stap (6km/uur)/ draf (12km/uur) programma. Dan stappen ze eerst 5 minuten linksom, dan 5 minuten rechtsom. Vervolgens is het 5 minuten draf linksom, 5 minuten draf rechtsom, weer 5 minuten stap linksom, 5 minuten stap rechtsom, dan weer 5 minuten draf linksom, 5 minuten draf rechtsom en tenslotte 10 minuten stap linksom en 10 minuten stap rechtsom. Dan is het programma afgelopen.

Die trainingsmolen is ideaal want je kunt verschillende programma's instellen en de snelheden kun je opbouwen tot 16 km/uur (rustig galopje). De doorsnede van deze molen is groot, dus de paarden lopen geen hele korte bochtjes. Verder ligt er een bodem in van houtchips.

Zelf vind ik met name de trainingsmolen ideaal om je paard voor het rijden alvast onbelast wat los te werken. De bloedsomloop komt alvast goed op gang, de spieren warmen op en de eerste stijvigheid is er dan alvast uit voordat je erop gaat zitten. Als ze uit de trainingsmolen komen, kun je ze eigenlijk al heel snel oppakken.

De stapmolen gebruik ik voornamelijk om lang uit te stappen. Ik vind het altijd goed om de paarden uitgebreid te laten stappen na het werk. Liever 3 kwartier in de stapmolen, dan bijvoorbeeld 10 minuten of een kwartiertje onder het zadel. Hoe langer hoe beter. Op die manier kunnen de afvalstoffen in de spieren rustig afgebroken worden. Goed in- en uitstappen levert gewoon een grote bijdrage aan het behoud van je paard en kan veel onnodige blessure's voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 13:03

Casca schreef:
weer van die paarden met 'stalarrest'. Als je je paard regelmatig loslaat hoeft die niet gek te doen. Het losrijden hoort erbij vind ikik vind, maar dat is mijn mening, een stapmolen maar een paardonvriendelijk ding.. moet het paard dat nou leuk vinden.. rijden lijkt me veel leuker, veel meer vrijheid! dus gewoon blijven losrijden lijkt me

Ik ben het niet met je eens. Ten eerste niet omdat gebruik van een molen niets met 'stalarrest' te maken heeft, in tegendeel. Door het gebruik van stap/trainingsmolen(s) komen de paarden eerder langer dan korter uit de stal. Daarnaast komen hier de paarden bijvoorbeeld ook gewoon meerdere uren per dag los in de paddock en/of op het land (seizoensafhankelijk).

Ik ben het ook niet met je eens dat een paard tijdens het rijden meer vrijheid heeft. Tijdens het rijden moet immers toch iedere pas van de ruiter/amzone zijn.

Paardonvriendelijk vind ik het ook al niet. Het is vrij 'natuurlijk' om paarden achter elkaar aan te laten lopen en dat doen ze in de molen. Daarnaast zijn paarden bewegingsdieren en is het goed voor ze om extra te bewegen. De paarden hier lopen er zo in en komen er ook nooit gedeprimeerd uit Knipoog.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:15

ja, oke, daar ben ik het ook wel mee eens, maar wij hebben op stal een stapmolen.. dus alleen stap en de paarden staan eraan vast.. sommige mensen zetten hun paard er 3 kwartier aan, gaan rustig een ander paard rijden en dan die weer van de molen.. Na een tijdje gaan die paarden echt aan de molen hangen omdat het zoooo saai is voor ze.. maar met draf en galop erbij mt andere paarden erin is het wel leuker.. maar zulke molens ken ik eigenlijk niet (die ook in draf kunnen). (vandaar dus mijn reactie)

en vrijheid met rijden bedoelde ik: jemaakt een grote volte dan een kleine, een stukje rechtuit, even een ommetje om uit te stappen.. oeps, dus eigenlijk bedoelde ik niet vrijheid maar variatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 21:55

Casca schreef:
ja, oke, daar ben ik het ook wel mee eens, maar wij hebben op stal een stapmolen.. dus alleen stap en de paarden staan eraan vast.. sommige mensen zetten hun paard er 3 kwartier aan, gaan rustig een ander paard rijden en dan die weer van de molen.. Na een tijdje gaan die paarden echt aan de molen hangen omdat het zoooo saai is voor ze.. maar met draf en galop erbij mt andere paarden erin is het wel leuker.. maar zulke molens ken ik eigenlijk niet (die ook in draf kunnen). (vandaar dus mijn reactie)

en vrijheid met rijden bedoelde ik: jemaakt een grote volte dan een kleine, een stukje rechtuit, even een ommetje om uit te stappen.. oeps, dus eigenlijk bedoelde ik niet vrijheid maar variatie..

Daar heb jij weer gelijk in. Met rijden heeft een paard i.d.d. meer variatie. Ik zal binnenkort eens wat foto's maken van de paarden als ze hun trainingsprogramma in de molen lopen, misschien is dat voor jou wel even leuk om te zien.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:49

De stapmolen op mijn werk heeft zeer veel verschillende tempi en daarbij wisselt hij regelmatig van links naar rechts, de paarden lopen er los in en kunnen dus ook bijgezet worden. Om te gebruiken om het paard mee los te rijden vind ik een beetje onzin omdat ik van mening ben dat dat nog altijd het beste gaat door er gewoon op te klimmen. Maar het is wel handig om ze erin te laten lopen bij tijd gebrek of wanneer ze niet op de wei kunnen oid.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 15:52

Oke, bedankt voor alle reacties mensen!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 15:56

Casca schreef:

Dan zeg ik het op mijn manier:
weer zo'n persoon die het zielig vind.

Mijn paarden staan de hele dag op stal helaas is bij ons het weiland geen "veilige" optie in mijn ogen. Maar de paarden hebben het er wel perfect (vind ik) goede stallen, controle en frisselucht en geode mogelijkheden om fijn te trainen.
Als ik mijnpaarden iedere dag zal losgooien na 21 uur op stal zijn ze ALTIJD gek met alle gevolgen van dien. Dus dat doe ik niet.

De molen id ideaal erbij zoals altijdheb je mensen die het zielig vinden. Het ene paard voelt zich er super in het andere verschrikkelijk. Leys vind de molen prima en is de volgende dag super ontspannen en fijn te rijden. Het regelmatige lopen en beweging geeft eenbepaalde ontspannenheid. Instappen in de molen deed ik vaak voor mijn springlessen en ook wedstrijden het scheelde echt veel.
Urban begint er nu aan te wennen en vind het ook prima hij moet nog leren omgaan met de molen maar gaat er prima in en komt er blij uit.

Er zijn paarden die het verschrikkelijk vinden maar ja ik vind al het eten ook niet lekker en toch moest ik het vroeger eten. Met een beetje regelmaat en trainen kunnen ze het best leren. Voor ruiters die veel wedstrijden rijden en hard trainen is de molen fijn en een luxe voor een recreatie ruiter die niet veel vraagt hoeft het niet te doen is is het ook luxe.

Hoeveel paarden blijven er in de winter met ijzel en sneeuw staan omdat ze geen kant op kunnen. De mijne lopen dan tenminste nog in de molen. Dus paarden zijn eruit geweest en bij andere niet.

Er zijn altijd vorens en tegens zolang de paarden happy en gezond zijn vind ik het prima.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:13

Wij stappen de paarden na hard werken altijd uit aan de molen. Echt een superoplossing, je voorkomt er veel stijfheid en andere ellende mee. De afvalstoffen kunnen worden afgebroken.
Ook s winters als ze niet in het land kunnen omdat het te nat is gaan ze met zn allen een uurtje per dag aan de molen om toch niet de hele dag stil te staan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 13:55

Ik vind dat een stapmolen nooit vervanging van de wei mag worden wel. Ik vind het dus WEL zielig idd als je paarden nooit buiten staan.

Ik wil maar zeggen, paarden zijn wezens die in de vrije natuur zo'n 50 km per dag kunnen afleggen, met gemak. En dan worden ze bij ons in een kotje gezet waar ik zelfs in zou zot worden...

Bij ons komen de paarden gewoon elke dag buiten. Als het echt te erg gevroren is gaan ze in de pistes.
Niemand zou mij zo een hele dag moeten opsluiten, dus doe ik het ook niet met een dier dat net zo geniet van ruimte.

Niet kwaad bedoeld, maar ik vind dat dus echt niet kunnen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:55

Op een vorige stal kwam mijn paard zo'n zes uur per dag in de wei. Daarnaast reed ik haar ook bijna dagelijks.
Ook werd ze 's ochtends een tijdje in de stapmolen gezet. Dit lopen in de molen heeft ervoor gezorgd dat haar altijd dikkere been (van een blessure als veulen) veel dunner werd.

Op die stal reed ik meerdere paarden en ik vond het erg prettig wanneer het paard dat aan de beurt was eerst even in de molen gelopen had zodat het losrijden wat sneller kon. Ook het uitstappen (na even lekker uit te galopperen) gebeurde door het paard in de molen te zetten.
Voor mij was dit een fijne aanvulling voor een droger been van mijn paard en voor tijdbesparing wanneer ik drie of vier paarden reed.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 15:30

Bij ons op stal zijn ze ook een stapmolen aan het bouwen. Ik ben er voor mezelf nog niet uit of ik deze zal gaan gebruiken. Misschien zo nu en dan voor extra erbij. Ik denk dat zo'n molen als je bv door gezondheidsredenen veel moet stappen een goede oplossing kan zijn.
Een molen moet denk ik geen vervanging zijn voor het dagelijks werk. Bij ons op stal zitten nogal wat luie mensen ik ben bang dat hun paarden dalijk dagelijks zgn in de molen staan ipv rijden. Daar zou ik het niet zo mee eens zijn Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:29

losrijden dmv stapmolen zou ik niet doen. Het is heerlijk om even in te stappn 10 min zodat je gelijk lekker aan de slag kan en evt de ergste frisheid eraf is.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 21:23

Wij gebruiken ook de stapmolen als hulpmiddel bij het los en uitstappen.
Omdat er dagelijks veel paarden getraint worden, kom je wel eens tijd te kort om je paard netjes op te warmen en uit te stappen.
Ideaal dus voor ons, wij kunnen de molen niet meer missen.
Onze molen draait overigens om de zoveel minuten de andere kant op, daarbij is de molen zo gemaakt dat de paarden alles kunnen zien.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 01:55

Ik moet wel zeggen dat ik ervan schrik als ik zo hoor wat stapmolens al allemaal kunnen de dag van vandaag: verschillende kant op, tot een rustige handgalop, los lopen,...

Ik had echt zo'n stereotiep beeld van zo'n molen waar ze alleen kunnen in stappen en dan nog eens vast hangen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 02:26

een stapmolen moet een hulp middel zijn, voor eventueel voor het rijden als zowel na het rijden, geen vervanging van weide gang oid, een stapmolen moet je ook blijven zien als na of voor werk voor je paard, geen relaxte vrijheid...

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:29

poes schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik ervan schrik als ik zo hoor wat stapmolens al allemaal kunnen de dag van vandaag: verschillende kant op, tot een rustige handgalop, los lopen,...

Ik had echt zo'n stereotiep beeld van zo'n molen waar ze alleen kunnen in stappen en dan nog eens vast hangen.

dat had ik dus precies hetzelfde vandaar dat ik in het begin ook zo TEGEN was Lachen maar het ligt er gewoon heel erg aan wat voor molen je hebt..