schouderbinnenwaarts, renvers, travers, wijken...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

schouderbinnenwaarts, renvers, travers, wijken...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 22:00

naar aanleiding van het schouderbinnenwaarts-topic vroeg ik me af wat nu in feite het verschil is tussen al deze zijgangen, en wat er dan anders is aan de hulpgeving.
Kan iemand me van deze vraag verlossen Haha!

EngeltjeS

Re: schouderbinnenwaarts, renvers, travers, wijken...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:01

lesnemen en aan je instructie vragen? Schijnheilig

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:09

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 22:13

Devica schreef:
lesnemen en aan je instructie vragen? Schijnheilig

ik ben helemaal niet van plan om zelf een beetje te zitten klooien,ik vraag gewoon wat het verschil is. Hoe het exact moet hoef ik niet te weten,want ik hoef het ook niet te kunnen Knipoog . Zonder dat je je aangevallen moet voelen (want dat bedoel ik helemaal niet zo) maar mag ik geen vraag meer stellen zonder dat 'ga les nemen' naar m'n kop geslingerd wordt Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 22:29

guanacotje schreef:
naar aanleiding van het schouderbinnenwaarts-topic vroeg ik me af wat nu in feite het verschil is tussen al deze zijgangen, en wat er dan anders is aan de hulpgeving.
Kan iemand me van deze vraag verlossen Haha!

- schouder binnenwaarts;
paard moet gebogen zijn om binnenbeen (deze ligt wat meer naar voren, vlak achter de singel t.o.v. het buitenbeen), buitenhand begrenst de buitenschouder, buitenbeen begrenst de achterhand zodat deze niet uitzwenkt en het paard dus recht wordt in het lichaam. Nadruk bij het drijven ligt hier meer bij het binnenbeen.
- renvers: dat is schouder naar buiten, paard moet gebogen zijn om buitenbeen (deze ligt wat meer naar voren, vlak achter de singel t.o.v. het binnenbeen).

Eigenlijk zijn dit dezelfde oefeningen. Het is alleen dat je verschil merkt als je langs de hoefslagkering rijdt. Maar doe je deze oefening over de middellijn, dan merk je het verschil niet. Dan is het gewoon schouder naar links of schouder naar rechts. >En zo moet je die oefening ook beschouwen eigenlijk. Bij appuyeren gebruik je ook weer deze hulpen.

traver:
Dezelfde hulpen eigenlijk als bij schouder naar binnen, alleen heeft je binnenbeen meer een begrenzende uitwerking (houdt het paard tegen, op de hoefslag) en het buitenbeen zet de achterhand van het paard naar binnen. Maar ook hier moet de buitenteugel de schouder van het paard begrenzen om rechtstellen in het lijf te voorkomen. Nadruk bij drijven ligt hier meer bij het buitenbeen.

wijken; Daar zijn de meningen over verdeeld en ik wijk hier in af van de rest. Omdat het paard hier iets of wat naar binnengesteld mag zijn (al is het maar achter de oren) maar verder recht moet blijven in het lichaam EN van de richting afkijkt waar het naartoe gaat, doen de mensen de hulpen nu plotseling andersom:
als je wijkt voor het linkerbeen (dus je gaat naar rechts), leggen ze hun binnenbeen naar achteren i.p.v. naar voren, zoals bij de andere oefeningen. Dat doen ze om de achterhand mee te nemen.

Maar zo doe ik het dus niet.
Als mijn paard moet wijken voor mijn linkerbeen, leg ik deze dus net achter de singel, en mijn buitenbeen ligt wat verder naar achteren, om te voorkomen dat de achterhand voor de voorhand uitkomt. De voorhand moet namelijk voor, daarna mag pas de achterhand mee komen. Veel mensen klagen dus dat hun achterhand voorkomt. Dit komt omdat hun paard correct aan de hulpen staat, maar zij ze verkeerd toepassen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 07:45

volgens mij is het bij elk paard en ruiter (of te wel combinatie) anders hoe je drijft.
maar alles komt wel op het zelfde neer.

*ik weer overgens niet hoe alles moet, dus ik zeg niks Tong uitsteken *

xxiezz