pony niet buiten te berijden wie weet tips??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orchideetjuh

pony niet buiten te berijden wie weet tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 00:21

hoihoi.

Ik heb een shetlander van 1.17, ze is zo lief. Maar zodra we gaan rijden is haar karakter heel anders.In de bak is ze heel verschillend de enne keer wil ze voor je werken, maar de andere dag gaat ze bokkend en vliegend met je door de bak heen. Maar goed ik Had haar redelijk onder de knie in de bak, en 2 weken terug was het een prachtige dag. Dus ik zadel op en lekker het park in. Mevrouw luistert prima Was wel attent Maar huiverde verder nergens om.Toen we een tijdje door het park gereden haden, en zij heel bezweet was, kwamen we een heerlijk veldje tegen dus zadel ff af en bitje uit en ff half uurtje bij komen. We waren in totaal met 4 mensen en 2 pony's mijn pony en 1 van nog een meisje. Na het half uurtje grazen bitje in zadel op en weer aan de slag.Eerst even lekker rond ge draaft en gegaloppeerd over het veld. En toen nog klein stukje park genomen. Maar het was tijd om richting stal te rijden. Een vriendin van mij zat op haar maar hoe meer we op terug weg waren hoe gekker ze deed. Mevrouw kon niet halt houden en bijna niet stappen. 10 min vanaf stal zei ik ga er maar af dit wordt niks laat mij maar gewoon. zo gezegt zo gedaan. ik zette me voet in de stijgbeugel en til me linker been van de grond en mevrouw gaat toch in volle ren galop uit stil stand ervan door. Ik kon enkel me been over het zadel doen en hopen haar rustig te krijgen. Ze begon neidig te bokken, maar echt op de manier der af jij kreng. Uit eindelijk ben ik met een lelijke smakker tergronde gegaan. Ze heeft me ong een half metertje mee gesleurt in de stijg beugel. En daarna mij voor uit ge lanseerd, waar door ik met een harde klapper op het grind te recht kwam en zij daarna over mij heen is gegaloppeerd. Ik lag op de grond en snakte naar lucht had pijn mijn rechter been en kon dus niet meer lopen. De pony liep ruim 3 min voor me.uiteindelijk is omgekekt en terug komen lopen.Me vriendin heeft iemand van stal gebelt en die gene heeft me naar het ziekenhuis gebracht. Ik ben ge eindigt met een scheurtje in me heup en gekneuste heup en knie. Het gaat nu weer goed met mij. Maar ik heb nu wel zo iets van ja he hallo Dit wil ik niet weer mee maken. Ik heb ook voorgenomen voorlopig niet meer naar buiten. Wat kan dit veroorzaakt hebben dat ze zo uit der pan ging. Ik doe haar voor geen miljoen weg want daar is ze te lief voor. Maar heeft iemand tips. Om haar voor het werk rustig te maken en ontspannen, want onder het werk is ze ruim een half uur tegen me hand in.

sorry voor mijn lange verhaal maar ben echt radeloos

kom maar met de tips.
commetaar mag ook maar hou het reeël

Frantic

Re: pony niet buiten te berijden wie weet tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 05:44

Je bent veel te lang buiten geweest voor de eerste keer. En ook veel te veel gedaan. Rijden, wisselen van ruiter, grazen, galoppperen etc. uren van huis...
En dat allemaal op de eerste buitenrit.

Jullie waren duidelijk overmoedig, alles kon. Maar dat kan niet.
Die laatste wissel was de druppel voor je pony, gek werdt hij ervan en wilde nu eindelijk naar huis.( ik geef hem geen ongelijk)

Als ze zo druk zijn op de terugweg, dan moet je niet gaan dralen.
Bij elkaar blijven en doorrijden. En buitenrijden moet je leren door met korte ritjes te beginnen.

Dit is absoluut niet de schuld van de pony, jullie hebben hem niet goed aangevoeld, zijn humeur was beneden 0 gezakt en in plaats van hem te belonen voor al zijn werk gingen jullie weer van ruiter wisselen.

Een wijze les, het is geen fiets. Je zult meer respect moeten krijgen voor een paard.
Wel heel jammer dat je nu zo geblesseerd bent, heel veel beterschap.
En later gewoon een buitenritje gaan maken, zoals het hoort.

Onder begeleiding van een volwassene een rondje door het park in stap en draf. En verder geen poppenkast.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 05:48

moeilijk te beoordelen zo...

enne ik neem aan dat je je rechter been van de grond af tilde? maar goed dat terzijde...

wat je vertelt over het bijna niet willen stappen. niet willen halthouden kan zeker duiden op pijn..zeker omdat ze de heenweg gewoon "normaal"was.. na bezweet te zijn en opnieuw zadelen gaat ze "raar "doen...

heeft ze geen pijn? geen drukplekken? singelplekken? verkeerd of slecht zittend en passend zadel en/of hoofdstel?

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:05

even 1 ding we waren al vaker naar buiten geweest

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:08

amondi bedankt voor de tips maar waar uit het verhaal kan jij opmaken dat ik uren weg ben geweest. we zijn vaker wezen buiten rijden zelf zonder zadel en in de avond en toen was er niks aan de hand . en deze keer dus wel snapje

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:10

het hoofdstel zat trouwends ook perfect. Drukplekken heeft ze niet. Maar het zadel daar ga ik is op letten thanks

_Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:10

He balen zeg!
Kheb wel iets gelezen in een boek dat misschien helpt??
Als je pony harder gaat, gelijk een wending rijden, dan krijgt hij vanzelf door dat het beter is als hij langzamer gaat.
dat boek heet :
Beter omgaan met uw paard van Michael Peace en Lesley Bayley.
Super handig en er staan nog veel meer handige dingen in... Pling

Maar ik denk ook dat je misschien iets van grondwerk moet gaan doen... je hebt oefeningen en daardoor krijgt een pony respect voor je (en andersom natuurlijk Knipoog ) dat staat trouwens ook in dat boek... suc6 met alles hopelijk ben je snel weer beter! Ach gut

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 12:48

ik loop al weer redelijk . Maar wil haar eigelijk wat dressuur matig gaan rijden, ze kan het dat is zeker. Maar ook buitenritten vind ik heerlijk en dat wil ik niet opgeven.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 13:53

Ga eerst lekker wandelen samen. Als hij dan ergens van schrikt dan kun jij hem gerust stellen, dan vertrouwt hij je ook.
Misschien is het ook een goed idee om eerst binnen te oefenen om hem elke dag rustig te houden, niet dat hij bokt etc. wanneer hij even geen zin heeft.
Je wilt het buitenrijden niet opgeven, maar zo heeft het natuurlijk ook geen zin. Gewoon eerst het vertrouwen opbouwen, niet alleen naar buiten gaat en zeker niet te lang. Je moet niet gaan wachten tot dat 'ie iets gaat doen, een klein rondje ; genoeg is genoeg!

Sterkte met je heup! Lachen En succes ermee

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 14:13

dankje wel voor je tips

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:06

Pony's hebben op de terugweg nog weleens de neiging wat uh over-enthousiast te zijn. Wij stapten altijd expres terug. Op de een of andere manier voelen ze aan wanneer ze terug gaan.

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-05 10:02

ja dat is wle waar

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 23:06

amondi schreef:
Je bent veel te lang buiten geweest voor de eerste keer. En ook veel te veel gedaan. Rijden, wisselen van ruiter, grazen, galoppperen etc. uren van huis...
En dat allemaal op de eerste buitenrit.

Jullie waren duidelijk overmoedig, alles kon. Maar dat kan niet.
Die laatste wissel was de druppel voor je pony, gek werdt hij ervan en wilde nu eindelijk naar huis.( ik geef hem geen ongelijk)

Als ze zo druk zijn op de terugweg, dan moet je niet gaan dralen.
Bij elkaar blijven en doorrijden. En buitenrijden moet je leren door met korte ritjes te beginnen.

Dit is absoluut niet de schuld van de pony, jullie hebben hem niet goed aangevoeld, zijn humeur was beneden 0 gezakt en in plaats van hem te belonen voor al zijn werk gingen jullie weer van ruiter wisselen.

Een wijze les, het is geen fiets. Je zult meer respect moeten krijgen voor een paard.
Wel heel jammer dat je nu zo geblesseerd bent, heel veel beterschap.
En later gewoon een buitenritje gaan maken, zoals het hoort.

Onder begeleiding van een volwassene een rondje door het park in stap en draf. En verder geen poppenkast.

helemaal mijn gedachten ook!

orchideetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 01:07

sorry mag ik even waar maak je op uit dat ik lang weg ben geweest casanova