ze maakt zich plotseling van voor sterk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

ze maakt zich plotseling van voor sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 09:32

Pffff, gister had ik een vreselijk gevecht met Door. Ik heb haar nu drie weken en het gaat steeds beter tot vandaag toen hadden we even een dipje. Als we een tijdje aan de slag zijn begint ze lekker met haar neus te zakken en voel je de achtkant meekomen; totdat ze het zat is, dan gaat ze opeens met haar hoofd omhoog en weer naar beneden en dan maakt ze zich van voren heel sterk. Ik kan dan gewoon voelen dat ze 'wil'. Draven is dan gewoon bijna geen optie want als ze de kan valt ze in een knetterharde galop. Het stomme is dat ik haar dan wel gewoon kan rijden (met mijn benen en eventueel druk op de teugels) maar terugnemen gaat gewoon bijna niet.

Ik heb gister verschillende manieren geprobeert: Op mijn zit terug laten komen (in het begin gaat het maar als ze zich zo sterk maakt van voren moet ik te veel tegendruk geven omdat ik anders naar voren ga zitten en mijn zit 'het niet meer doet' Haha! ). Volte's rijden (wordt te gevaarlijk want ze gaat in bijna hetzelfde tempo door). De noodremgebruiken (soms schrikken ze dan zo dat ze wel beter opletten de volgende keer). Het is trouwens niet zo dat ik haar helemaal niet bijdrijf of wat dan ook!

Het laatste wat ik geprobeert heb is overgangen (stap-draf-stap- draf-stap-stil). Het was ontzettend zwaar voor haar maar het werkte wel zolang ik bleef doorzitten (zodra ik ging lichtrijden versnelde ze weer en werd ze weer sterk).

Ik blijf dus nog even doorgaan met die overgangen maar hebben jullie verder nog tips? Ik weet dat ik niet te veel van haar moet vragen en verwachten; ze heeft hiervoor 5 maanden stil gestaan en is nog steeds een beetje te dik. Probleem is gewoon dat ze zo vreselijk enthousiast is en zo ontzettend graag wil galloperen (heb ik trouwens nog nooit gehad bij een paard Haha! ) Iemand suggesties?

MarijkeBun

Re: ze maakt zich plotseling van voor sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:45

ik denk dat je paard gewoon last van zijn spieren heeft. zoals je zelf al zei heeft ze 5 maanden stil gestaan.

als ze in het begin nageeflijk en lekker los loopt dan ben je wel op de goede weg, maar de rede dat zij na wat langer rijden met haar hoofd gaat zwaaien is, omdat ze dan last van haar spieren krijgt.

ze heeft een tijdje niets gedaan, dus moet sterker worden en trainen. kijk naar je zelf als je een tijd niet gesport hebt en dan vol op gaat trainen, omdat het lekker gaat, dan merk je dat ook een dag later en zeker 2 dagen later. (van oeps toch iets te fanatiek geweest)

rijd inderdaad veel overgangen van stap naar draf een paar passen naar voren en weer een paar passen terug. je paard moet ten aller tijden naar voren bijven denken, dus hij moet harder willen dan dat jij aangeeft. ook in de overgang terug moet je paard voorwaarts blijven. terug rijden doe je dmv zwaarder en langzamer te gaan lichtrijden en je hand er gewoon licht aanhouden. heb je weinig reactie maak je een korte ophouding en direct weer ontspannen.

heel belangrijk is nu om met je been naar je hand toe te rijden, dus los zitten met een meeverende hand. op deze manier leert je paard ook op eigen benen lopen (ga 2 de hoefslag rijden) als dit alles beter wordt, dan zal je zien dat ze fijner gaat lopen en dat ze steeds sterker wordt en beter in balans komt

succes

Kafue

Re: ze maakt zich plotseling van voor sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 14:19

Ik ga met droefje mee. Overdrijf niets, ze is nog lang niet sterk genoeg om te veel te eisen. Als je het gevoel hebt dat ze even niet meer mee kan qua spierkracht en uithoudingsvermogen dan ga je even stappen, of draaf je voorwaarts neerwaarts. Doorzitten is een prima om het paard te trainen maar alles met mate en onthoud dat je niet naar verschrikkelijke spierpijn toe moet werken.
Arbeid moet leuk blijven en in haar enthousiasme overneem je erg snel.
Als ze galop leuk vind kun je ook prima schakelen in galop paar passen naar voren en een paar passen terug.