Nu ineens de vraag: voorwaarts-neerwaarts rijden, wat was dat nou precies?
Te lang voorwaarts-neerwaarts rijden is toch ook niet goed?
Omdat het paard dan toch te veel op de voorhand komt?
Schaam me diep hoor, ben soms zo blond
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

M3isSi3j schreef:VWNW is een methode om je paardje goed los in zn rug, nek en hals te krijgen. De bedoeling is dat je paardje vanuit een active achterhand zn rug los laat en de hand volgt naar benede.. DAn zal die met zn neus net iets voor of presies op de LL blijven lopen enkel zal die zn hals verlengen en gaan zakken.
Wat ik wel eens tegen kom zijn mensen die hun teugel los gooien en dan kijken naar wat het paardje doet.. Dit is niet echt de bedoeling, contact is namelijk een must omdat je op die manier ook in contact met de achterhand blijft die de motor zal zijn in het geheel.
Ik zou geen reden zo snel kunnen verzinnen waarom TE lang VWNW niet goed zou zijn.. Ik merk bij mezelf dat als ik dit een minuut of 15 a 20 gedaan heb toch steeds hoger ga instellen omdat mn paard dan goed los is en ik verder wil met de rest van het werk. Dan werk ik nog een half uurtje met der door en dan sluit ik ook weer met deze oefeningen af voor de laatste 10 min.
Zoals ik al eerder zei: het is niet de bedoeling dat het paard op de voorhand komt, als dit gebeurd heb je onvoldoende contact zowel met je handen (contact is geen druk he!) als met je benen om hem actief te houden van achtere. Tijdens deze oefeningen blijf je natuurlijk wel je paardje rijden, dus ook nu zijn overgangen, schijovergangen en figuren van belang.
Hoop dat het een beetje duidelijk is..
Liefs Manon

M3isSi3j schreef:VWNW is een methode om je paardje goed los in zn rug, nek en hals te krijgen. De bedoeling is dat je paardje vanuit een active achterhand zn rug los laat en de hand volgt naar benede.. DAn zal die met zn neus net iets voor of presies op de LL blijven lopen enkel zal die zn hals verlengen en gaan zakken.
Wat ik wel eens tegen kom zijn mensen die hun teugel los gooien en dan kijken naar wat het paardje doet.. Dit is niet echt de bedoeling, contact is namelijk een must omdat je op die manier ook in contact met de achterhand blijft die de motor zal zijn in het geheel.
Ik zou geen reden zo snel kunnen verzinnen waarom TE lang VWNW niet goed zou zijn.. Ik merk bij mezelf dat als ik dit een minuut of 15 a 20 gedaan heb toch steeds hoger ga instellen omdat mn paard dan goed los is en ik verder wil met de rest van het werk. Dan werk ik nog een half uurtje met der door en dan sluit ik ook weer met deze oefeningen af voor de laatste 10 min.
Zoals ik al eerder zei: het is niet de bedoeling dat het paard op de voorhand komt, als dit gebeurd heb je onvoldoende contact zowel met je handen (contact is geen druk he!) als met je benen om hem actief te houden van achtere. Tijdens deze oefeningen blijf je natuurlijk wel je paardje rijden, dus ook nu zijn overgangen, schijovergangen en figuren van belang.
Liefs Manon

Liefs Manon

echt koewl 

) heeft ook helemaal gelijk. Mijn instructrice vandaag nog letterlijk tegen mij "Zorg er wel voor dat je contact blijft hebben de mond, als je je teugels laat doorhangen gaat ze gewoon wat met haar neusje naar beneden maar heeft het niets meer met vwnw te maken"
))
pol013 schreef:Eens, VWNW is geen doel, maar een middel.Voor mijn paard en mij is het een feit: hij kan niet en zijn hoofd laag en zijn kont laag.
Bedankt! 
M3isSi3j schreef:volgens mij is het een piaffe idd.. Ik vind dat er nog een behoorlijke spanning op zn onderhals staat, iets wat bij een goede verzameling volgens mij niet de bedoeling is.
Thnxxx Maaiketje!!

M3isSi3j schreef:nee volgens mij omdat de poster van de fotos de persoon niet kent:
maaiketje schreef:Het idee (wat veel top ruiters ook doen, alleen niet zo extreem) is dat de rug moet worden ontlast als er nog weinig aanspanning is.of omdat hij eerst zo voorover hangt
pol013 schreef:oke, dan zeg ik het een beetje anders.
in het geval van mijn paard is het wel mogelijk om VWNW te gaan over vier benen maar de verzameling kan hij niet doen als hij VWNW moet gaan.
midden- of uitgestrekte gangen kan hij wel VWNW immers, hij kan zijn passen verruimen. Wel heeft hij opgericht meer kans zijn passen af te maken en verder te grijpen met het voorbeen (en achterbeen)
VWNW is dus een super manier van losrijden en oprekken tussendoor