Voorwaarts-neerwaarts rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sas00

Voorwaarts-neerwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:55

Soms heb ik ineens van die dingen die ik eigenlijk wel weet maar niet meer begrijp of kan uitleggen Blond
Nu ineens de vraag: voorwaarts-neerwaarts rijden, wat was dat nou precies?
Te lang voorwaarts-neerwaarts rijden is toch ook niet goed?
Omdat het paard dan toch te veel op de voorhand komt?
Schaam me diep hoor, ben soms zo blond Bloos!

M3isSi3j

Re: Voorwaarts-neerwaarts rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 11:51

VWNW is een methode om je paardje goed los in zn rug, nek en hals te krijgen. De bedoeling is dat je paardje vanuit een active achterhand zn rug los laat en de hand volgt naar benede.. DAn zal die met zn neus net iets voor of presies op de LL blijven lopen enkel zal die zn hals verlengen en gaan zakken.

Wat ik wel eens tegen kom zijn mensen die hun teugel los gooien en dan kijken naar wat het paardje doet.. Dit is niet echt de bedoeling, contact is namelijk een must omdat je op die manier ook in contact met de achterhand blijft die de motor zal zijn in het geheel.

Ik zou geen reden zo snel kunnen verzinnen waarom TE lang VWNW niet goed zou zijn.. Ik merk bij mezelf dat als ik dit een minuut of 15 a 20 gedaan heb toch steeds hoger ga instellen omdat mn paard dan goed los is en ik verder wil met de rest van het werk. Dan werk ik nog een half uurtje met der door en dan sluit ik ook weer met deze oefeningen af voor de laatste 10 min.

Zoals ik al eerder zei: het is niet de bedoeling dat het paard op de voorhand komt, als dit gebeurd heb je onvoldoende contact zowel met je handen (contact is geen druk he!) als met je benen om hem actief te houden van achtere. Tijdens deze oefeningen blijf je natuurlijk wel je paardje rijden, dus ook nu zijn overgangen, schijovergangen en figuren van belang.

Hoop dat het een beetje duidelijk is..

Liefs Manon

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:11

M3isSi3j schreef:
VWNW is een methode om je paardje goed los in zn rug, nek en hals te krijgen. De bedoeling is dat je paardje vanuit een active achterhand zn rug los laat en de hand volgt naar benede.. DAn zal die met zn neus net iets voor of presies op de LL blijven lopen enkel zal die zn hals verlengen en gaan zakken.

Wat ik wel eens tegen kom zijn mensen die hun teugel los gooien en dan kijken naar wat het paardje doet.. Dit is niet echt de bedoeling, contact is namelijk een must omdat je op die manier ook in contact met de achterhand blijft die de motor zal zijn in het geheel.

Ik zou geen reden zo snel kunnen verzinnen waarom TE lang VWNW niet goed zou zijn.. Ik merk bij mezelf dat als ik dit een minuut of 15 a 20 gedaan heb toch steeds hoger ga instellen omdat mn paard dan goed los is en ik verder wil met de rest van het werk. Dan werk ik nog een half uurtje met der door en dan sluit ik ook weer met deze oefeningen af voor de laatste 10 min.

Zoals ik al eerder zei: het is niet de bedoeling dat het paard op de voorhand komt, als dit gebeurd heb je onvoldoende contact zowel met je handen (contact is geen druk he!) als met je benen om hem actief te houden van achtere. Tijdens deze oefeningen blijf je natuurlijk wel je paardje rijden, dus ook nu zijn overgangen, schijovergangen en figuren van belang.

Liefs Manon

Ik had het niet beter kunnen zeggen

Groeten

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:06

dank u, dank u!

Knipoog

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:11

M3isSi3j schreef:

Liefs Manon

Hier wil ik even op ingaan. Ten eerst compliment voor uitleg. Maar zoals je eigenlijk zelf al zegt. Als je paard voldoende ontspannen is (tijdbestek is moeilijk te zeggen, is per paard verschillend) waarom zou je dan dus niet op gaan richten en hoger in gaan stellen? Jij zegt zelf al, als paard ontspannen is, ga ik hem hoger instellen. Daar kies ik ook dus voor.
Ik zie het nut er niet van in om paard lang voorwaarts neerwaarts te rijden, als deze al ontspannen is. Dat is wat ik nog even wilde vertellen.
Voor de rest is super uitgelegd. Knipoog

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:27

volgens mij begrijp ik je even niet.. BEdoel je ermee te zeggen dat het eigelijk nutteloos is een paard wat goed VWNW loopt vanuit de achterhand en ontspanning zo te blijven rijden en niet verder te gaan werken dmv oprichting?

Want in dat geval zeggen we toch het zelfde?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 16:28

ow.. en thnx voor je complimentje Haha!

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 17:42

M3isSi3j schreef:

Liefs Manon

Als ik nog eens een vraag heb, kan ik je dan meteen Pm-en Knipoog
Zo goed is het me nog nooit uitgelegt, ontzettend bedankt voor de goeie uitleg.

Liefs
Saskia.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 18:28

Bloos

heb nog nooit zoveel complimentjes gehad Vingers aflikken echt koewl Haha!

En tuurlijk kan je PB'n.. als ik het weet krijg je antwoord, maar er zijn der denk hier meer die het beter weten als ik hoor Vork

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:42

Ik vind het wel noodzakelijk om eerst vwnw los te rijden, dit s de opwarmingsfase van het werk. Bij oprichting ga je reeds meer verzameling vragen. Dus ik zou het iig niet overslaan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:44

Ik ben tijdens mijn les verplicht om te beginnen met VWNW en zolang door te gaan totdat mjn paard zich ontspant en zijn rug los laat. Als dat na twintig minuten is dan moet ik van mijn instructrice twintig minuten zo rijden, is ze all lekker los na vijf minuten dan maar vijf minuten. En als het gedaan moet ik voor het uitstap weer opnieuw een paar rondjes in VWNW rijden. Het heeft mij een heel positief effect, mijn paard gaat er heel ontspannen door lopen Lachen
en Meisiej(of zoiets, sorry Haha! ) heeft ook helemaal gelijk. Mijn instructrice vandaag nog letterlijk tegen mij "Zorg er wel voor dat je contact blijft hebben de mond, als je je teugels laat doorhangen gaat ze gewoon wat met haar neusje naar beneden maar heeft het niets meer met vwnw te maken" Lachen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:37

Ik ben en blijf van mening dat het op de voohend gaan van het paard verschilt per paard. Ieder, correct gebouwd, paard kan VWNW gaan over vier benen. De paarden die een goede dressuuranleg hebben kunnen ook VWNW lopen en op de achterhand blijven.
Mijn paard kan dit niet.
Ik rij VWNW los, tot hij ontspannen over 4 benen loopt. Daarna begin ik hem hoger in te stellen zodat het makkelijker wordt om op het achterbeen te blijven. (let wel niet eerst kop omhoog en dan op het achterbeen maar op het achterbeen en hoger ingesteld)
Tussendoor stappen we nog een stuk aan de lange teugel want ontspanning en spanning werkt beter dan een continue spanning.

Ik merk echt dat mijn paard bij VWNW slecht op het achterbeen kan blijven. Buig je zweep maar eens zo als je paard moet lopen bij VWNW en op het achterbeen. Dan krijg je twee knikken in die zweep. Paarden die aanleg hebben vor verzameling kunnen dit misschien prima, sommige andere misschien niet. Als je paard opgericht mag lopen en op het achterbeen krijg je een veel mooiere boog in je zweep. (weer even die zweep gebruiken als visueel hulpmiddel (soms zijn die dingen gruwelijk handig Knipoog ))
Voor mijn paard en mij is het een feit: hij kan niet en zijn hoofd laag en zijn kont laag. Hij kan wel zijn lijf aanspannen zodat hij achter zakt en voor omhoog komt.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 23:44

Wat je zegt is wel waar.. het is voor een paard makkelijker zn achterhand er ver onder te zetten bij oprichting van bij een oefening als VWNW. Het maakt verder ook nie tuit als die niet zo ver zn achterbeen onder heeft staan als bij je hoge instelling als die er maar wel bij loopt en je niet de achterhand buiten spel zet door een verkeerde handeling als je teugels helemaal los gooien of je benen afsteken (om maar enkele voorbeelden te noemen)

Anders zijds zeg je wel dat je eerst de achterhand erbij zet voordat je hem hoger in stelt.. dus eigelijk zeg je zelf dat het wel kan.. Wat je zou kunnen is hem iets minder laag in te stellen bij het losrijden zodat die achterhand meer ruimte heeft om er onder te komen. Het hoeft niet zo te zijn dat die met zn neus op de grond loopt, als de halshouding maar goed is. En dat verschil gewoon per paard. Ik heb een fries, en bij deze is het gewoon van belang dat die lengte leerd maken in zn hals en rug.. bij een paard die van zich zelf juist veel lengte heeft zal moeten leren compacter te worden.

Ik zou in overleg met je instructrice kijken of je iets aan de instelling van je paard tijdens de VWNW kan verandere waardoor je een betere achterhand training krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:06

Ik dnek ook dat te lang voorwaarts neerwaarts niet zo snel gebeurd. Als jij je paard geod naar de hand stelt zou je hem op ieder gewenst moment hoger in moeten kunnen stellen als hij los is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 11:17

oke, dan zeg ik het een beetje anders.
in het geval van mijn paard is het wel mogelijk om VWNW te gaan over vier benen maar de verzameling kan hij niet doen als hij VWNW moet gaan.
midden- of uitgestrekte gangen kan hij wel VWNW immers, hij kan zijn passen verruimen. Wel heeft hij opgericht meer kans zijn passen af te maken en verder te grijpen met het voorbeen (en achterbeen)

VWNW is dus een super manier van losrijden en oprekken tussendoor

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:15

pol013 schreef:
Voor mijn paard en mij is het een feit: hij kan niet en zijn hoofd laag en zijn kont laag.
Eens, VWNW is geen doel, maar een middel.
Via ontspanning naar inspanning en oprichting. Een paard hoeft niet op de voorhand te lopen, maar het gaat wel makkelijk bij VWNW, vandaar dat bij VWNW eerder sprake is van een natuurlijk evenwicht bij het paard en dat is dus niet verzameld. Laat niet weg dat er altijd reactie moet zijn en geen geslof en getreuzel.
Hieronder foto's uit het boek van Egon von Neindorff (of je zo overdreven naar voren moet zitten is de vraag)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:47

doet dat paard op die laatste foto nou piaffe? of is dat een heel verzamelde draf?

ohja,M3isSi3j, bij deze nog een complimentje voor je uitleg Tong uitsteken Bedankt!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 17:59

volgens mij is het een piaffe idd.. Ik vind dat er nog een behoorlijke spanning op zn onderhals staat, iets wat bij een goede verzameling volgens mij niet de bedoeling is.

Thnxxx Maaiketje!! Bloos

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:26

M3isSi3j schreef:
volgens mij is het een piaffe idd.. Ik vind dat er nog een behoorlijke spanning op zn onderhals staat, iets wat bij een goede verzameling volgens mij niet de bedoeling is.

Thnxxx Maaiketje!! Bloos

misschien dat ie daarom anoniem is gemaakt? of omdat hij eerst zo voorover hangt? alsjeblieft nog Tong uitsteken

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 18:31

nee volgens mij omdat de poster van de fotos de persoon niet kent:

[qoute="ART_UMA"]Hieronder foto's uit het boek van Egon von Neindorff [/quote]

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 22:13

M3isSi3j schreef:
nee volgens mij omdat de poster van de fotos de persoon niet kent:

inderdaad, verder is de hals van het paard vrij diep aangezet en (als hengst) vrij zwaar bespierd. Bij sommige rassen zoals ook bij de lippizaners van de spaanse rijschool is de bouw niet ideaal, er is wel sprake van verzameling en oprichting en niet van weerstand.
maaiketje schreef:
of omdat hij eerst zo voorover hangt
Het idee (wat veel top ruiters ook doen, alleen niet zo extreem) is dat de rug moet worden ontlast als er nog weinig aanspanning is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 19:07

pol013 schreef:
oke, dan zeg ik het een beetje anders.
in het geval van mijn paard is het wel mogelijk om VWNW te gaan over vier benen maar de verzameling kan hij niet doen als hij VWNW moet gaan.
midden- of uitgestrekte gangen kan hij wel VWNW immers, hij kan zijn passen verruimen. Wel heeft hij opgericht meer kans zijn passen af te maken en verder te grijpen met het voorbeen (en achterbeen)

VWNW is dus een super manier van losrijden en oprekken tussendoor

Nee, dat si natuurlijk logisch. VWNW is een manier om je paard los te rijden, naar de hand toe te rijden en de over de rug los te rijden van waaruit je ja paard als hij los is steeds langere momenten steeds verder verzamelen en oprichting. het si dus het loswerken voor het serieuze werk en de verzameling, dan kan hij natuurlijk niet onder het VWNW gaan verzamelen.