Pony staat pas 4 passen nadat ik het heb gevraagd stil

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Pony staat pas 4 passen nadat ik het heb gevraagd stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 10:41

Mijn pony is 5 jr en heeft problemen met halthouden. Behalve als ie uitgestapt is, dan kan ie ineens stilstaan bij t minste dat ik doe.

Maar buiten dat om staat ie nooit in een keer stil. Ik moet heel streng een ruk geven wil ie er pas op reageren. Vooral met wedstrijden is het vervelend, door dat ie niet stil wil staan gaat ie scheef lopen tijdens het stoppen. Daardoor krijg ik dus een onvoldoende voor het afwenden en staat er als commentaar: a-c lijn slingerend.
Erg vervelend dus. Ik ga het er morgen met mn instructrice ook over hebben maar misschien heeft er iemand tips?

Groetjes Iris

P.s. Op "ho" halthouden snapt ie wel maar doet ie dus alleen aan de longe of als ie moe is na het rijden...

quinoa

Re: Pony staat pas 4 passen nadat ik het heb gevraagd stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:48

Hee hoi, dat is een lastig probleem, ik zou ook zo niet weten wat je daar aan zou kunnen doen, succes.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 10:58

Mijn pony's kennen t stilstaan ook niet...nou ja ze willen t gewoon niet. Ik spring er gewoon op als ze lopen, t had gewoon geen zin ze liepen toch altijd. Omdat ik toen les zou geven aan iemand met weinig ervaring heb ik Misty even opgevoed...wel op een harde manier...maar t werkt wel. Gewoon stilstaan lukt wel maar dan na een seconde is ze weer weg. Dus iedere keer als ze weer weg liep gaf ik d'r een tikje...als ze daarna weer liep en ik maar heel iets aan de teugels zat bleef ze staan. Is wel lastig..wij zien natuurlijk niet wat je doet....gewoon veel overgangen rijden en oefenen...als ie stilstaat belonen.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:52

Dat is een kwestie van gewoon heeeeeeeeel veel oefenen..
Korte stukjes stappen/draven en steeds opnieuw halthouden en belonen wanneer je paard direct stilstaat.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 12:59

lees even het topic; terugrijden op je zit??

daar staan genoeg tips!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:12

quinoa schreef:
Hee hoi, dat is een lastig probleem, ik zou ook zo niet weten wat je daar aan zou kunnen doen, succes.

Dat is echt een nuttige reactie Haha!

elmiran schreef:
wel op een harde manier...maar t werkt wel. Gewoon stilstaan lukt wel maar dan na een seconde is ze weer weg. Dus iedere keer als ze weer weg liep gaf ik d'r een tikje...als ze daarna weer liep en ik maar heel iets aan de teugels zat bleef ze staan.

Was een tik niet bedoeld om voorwaarts te laten gaan ipv straffen Koe ?

Maar wat miekie en klomp zeggen, veel oefenen, veel herhalen, en idd. lees dat topic even door, staan veel tips!

succes!
-xXx- Lissy

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 13:58

hoi wat jij zegt lijkt me niet verstandig dat van pas als ik een ruk geeft stopt tie als jij hem op deze leefdtijd zo laat stilstaan leert tie dat zichzelf aan.. probeer thuis veel te oefenen rustig zitten rustig je handen iets naar je toe halen en probeer met je bovenbenen iets te "knijpen" en uitbundig belonen als hij stilstaat.. niet boos worden als het niet in een keer lukt!je pony is nog jong en moet nog veel leren

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 09:44

hey, mijn verzorgpony heeft het ook geleerd op de hard emanier anders wilde hij gewoon niet luisteren... en nu doet ie het veel braver.
dus veel oefenen, maar niet teveel dan wordt ie het ook zat, en ec ht consequent zijn.
Toen hij zo door mn hand heenliep zeg maar, is mn instructrice in de buurt gaan staa, dan ging ik voor haar halthouden... en hij loopt dus door en dan kreeg hij gewoon een tik op zn neus van mn instructrice... toen leerde hij snel hoor! En steeds ging ze een stukje verder weg staan. En natuurlijk erg goed belonen als hij het wel goed doet Haha!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:49

tik met de zweep betekend bij mij niet altijd dat ie voorwaarts moet...bij mijn pony heeft t zeker gewerkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:42

Kan je paard achterwaarts? Dan zou ik hem direct in zijn achteruit zetten tot het punt waar hij door je hand heen liep. En inderdaad, stoppen doe je op je zit en niet op de teugels. Als hij soms wel, en soms niet stopt als jij dat wilt loopt hij je vreselijk in de maling te nemen. Waarom wel op ho stoppen als je ernaast staat en niet als je er op zit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:44

elmiran schreef:
tik met de zweep betekend bij mij niet altijd dat ie voorwaarts moet...bij mijn pony heeft t zeker gewerkt.

Dat betekend nog niet dat het goed is. Iig geen methode om aan een ander te adviseren.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 15:51

hey,
ik ben het helemaal met cassidy eens Lachen
niets meer aan toe tevoegen...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-05 21:34

hoi hoi
Hij kan nog niet achterwaarts, das wel een beetje jammer ja. Ik heb donderdag met mn instructrice geoefend, ging erg goed. Eerst heel erg langzaam stappen, tot ie al bijna stilstaat en dan het laatste beetje met je stem en zit Haha! Was helemaal blij!
Als iemand nog een instructrice zoekt, GewoonIsa, hier op bokt, is een aanrader!!!

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 11:15

Gelukkig dat het goed ging!

Ik ben het halthouden nu ook veel aan het oefenen.
Als je weet dat je pony er wat langer over doet, begin er dan eerder aan. Ik heb nu ook nog een stuk nodig voordat hij echt stil staat.
Rij je overgang, laat hem pas halthouden als hij nageeflijk blijft. Wat ik nu steeds doe is hem terugrijden, maar als hij zich dan weg drukt, dan rij ik hem eerst weer voorwaarts totdat hij weer echt nageeft en ga dan weer terugrijden, komt hij er weer tegenin, dan weer vooruit enz, totdat hij nageeflijk blijft en op mij blijft wachten en dan laat ik hem halthouden. Staat hij gelijk ook netjes vierkant omdat ik dan die overgang 'gereden' hebt, en niet 'getrokken'. En op een gegeven moment gaat het dan zo goed dat je dan ook gaan bepalen op welke plaats hij halt moet houden, maar voor die tijd het niet te zwart-wit zien, blijf gewoon bezig met die overgang stap-halt bezig totdat hij netjes stilstaat, maakt niet uit op welke plaats, dan maar pas 4 passen verder.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:04

Niet kunnen is natuurlijk onzin, ze doen de halve dag niets anders.

Ga eens draven doorzitten en hou met alle hulpen op, geen been, geen hand, alleen maar denken... hooooooooooo.
Heel rustig. 99 van de 100 paardenstaan binnen 5 meter stil.

En bedenk dan wat je allemaal aan het doen bent om hem op commando stil te laten staan, vooroverduiken, handen vastzetten of echt trekken, verkrampen in je zitbeen of bekken en onderrug spieren...

Let maar eens op, een mens doet vaak veel te veel. Hou het eenvoudig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:07

ik ga met amondi mee Haha! kijk eerst eens wat je zelf niet goed doet, correct halthouden is nog niet zo simpel Haha! Haha! Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 07:42

MissEvil schreef:
quinoa schreef:

Dat is echt een nuttige reactie Haha!

elmiran schreef:
wel op een harde manier...maar t werkt wel. Gewoon stilstaan lukt wel maar dan na een seconde is ze weer weg. Dus iedere keer als ze weer weg liep gaf ik d'r een tikje...als ze daarna weer liep en ik maar heel iets aan de teugels zat bleef ze staan.

Was een tik niet bedoeld om voorwaarts te laten gaan ipv straffen Koe ?

Maar wat miekie en klomp zeggen, veel oefenen, veel herhalen, en idd. lees dat topic even door, staan veel tips!

succes!
-xXx- Lissy

Ik zou het raar vinden als een paard stil blijft staan als je hem een tik geeft nog nooit van gehoord !!!!!!!!

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:26

ik heb een heel tijd op mijn vriendin haar 12jarige verzorghengst gereden (eigelijk mijn)
en deze deed dat ook, ik heb hem gewoon omgedraaid en terug op de plek gezet waar hij door ging lopen, en terug halt , bleef hij even staan uitbundig belonen... het hielp voor hem, zonder zweep..veel sucses (ps: dit gebeurde wel niet over een maand... het verbeterde wel, maar hij kon het tegoei na 4 maanden.) maar toen bleef hij ook daadwerkelijk staan! en soms zelfs vierkant Lachen

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 14:38

SharirBobby, zoals jij het zegt heb ik precies hetzelfde geoefend. Ook in de overgang wil hij vaak omhoog komen, als ie dan bijna terug is en niet nageeft geef ik gewoon gas en probeer ik het nog een keer! Heel erg bedankt voor de tips!

RyantJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 18:16

Als hij niet let op je zit met het halthouden .. dan hand erbij en in zun achterwaarts.. heb t probleem ook ffe gehad namelijk .. doordrammen .. gelijk achterwaarts... heeft bij mij geholpen:D

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 23:16

Consequent blijven. Vooral hem niet zijn zin geven. Zodra je voelt dat hij onder je weg loopt, achteruit zetten. Daarna halthouden, belonen en weer wegstappen/draven. Je paard hoeft niet gelijk 10 minuten stil te staan, maar bouw het langzaam op. Denk erom dat je hem goed beloont wanneer hij gehoorzaamt.