overspringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoetje_

overspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 20:21

ik rijd met mijn pony al een tijdje springwedstrijden...alleen er is een probleem.
ze springt niet uit zich zelf over en valt daardoor vaak terug in draf.... jullie snappen wel dat dit niet zo fijn is als het om tijd gaat...

ook als ze soms land na de sprong werk ik haar op 1 of andere manier tegen want dan zit ze ineens overkruist...dan moet ik haar dus sowieso terug nemen( wat niet al te makkelijk gaat als je een racpaard hebt Haha!)

heeft er iemand een goede tip om een paard te leren oversprineg...en welke hulpen moet je dan geven...

en wat kan ik doen tegen dat overkruits zitten..bij het gewoone dressuur doet ze dit niet...

heel erg bedankt... Haha!

M3isSi3j

Re: overspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:20

Ik heb het mn paardje aangeleerd met een drafbalkje onder de X. DAn maakte ik een halve grote volte en liet der onder X over het balkje galoperen, gaf mn hulp voor de andere galop en maakte dan de halfe grote volte naar de andere kant af (dat je uit eindelijk een grote S kreeg)

De hulp die je moet geven is het zelfde als de normale galop hulp. Dus stel je gaat van rechts naar links.. Dan zet je bij A je grote volte in en onder de X (bij het balkje) verander je van zitknoppen (je gaat van je rechter op je linker zitten) en leg je je rechterbeen achter de singel en linkerbeen op de singel terwijl je zn stelling veranderd. Het is de kunst dit allemaal te gelijk te doen, of van te vore al in een contra stelling te rijden.

Wat je ook kan doen is van hand verandere en in de wending na de diagonaal je paardje overzetten.. kan ook weer dmv die drafbalk in de hoek..

Succes

R0MY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 14:59

Probeer als je over een hindernis springt te kijken waar je heen wilt en je hand van de hals te doen maar zonder te trekken en stil te blijven zitten dus niet je hele gewicht naar 1 kant gooien want dan zal hij juist verkeerd springen.
En oefen het ook in de bak zoals hieronder beschreven met een balkje en als het goed gaat zonder balkje.
succes

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 15:11

mijn paard (nou ja ik) heb het zelfde probleem. ik weet ook dat dit door mij komt. als ik over een sprong gaat op de lange zijde en ik moet na de sprong rechtsom, dan springt ze altijd overkruits.

mijn probleem: als ik over een sprong ga, dan gaat mijn rechterbeen altijd iets naar achteren of ik nu rechtsom of linksom ga het blijft een lastig pootje. als je linksom ga is dit geen probleem, want dan geef je eigenlijk de hulp voor linkergallop. ik moet het volgende doen van mijn instructeur. (als ik rechtsom ga) mijn rechterbeen proberen lang te houden en inderdaad rechterhand iets van de hals af en met mijn linkerbeen been geven zeg maar, dus ff tik tik je been zachtjes laten voelen. aller belangrijkste mijn rechterbeen langhouden. het gaat bij mij nu steeds beter

succes

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 20:36

M3isSi3j schreef:
Ik heb het mn paardje aangeleerd met een drafbalkje onder de X. DAn maakte ik een halve grote volte en liet der onder X over het balkje galoperen, gaf mn hulp voor de andere galop en maakte dan de halfe grote volte naar de andere kant af (dat je uit eindelijk een grote S kreeg)

De hulp die je moet geven is het zelfde als de normale galop hulp. Dus stel je gaat van rechts naar links.. Dan zet je bij A je grote volte in en onder de X (bij het balkje) verander je van zitknoppen (je gaat van je rechter op je linker zitten) en leg je je rechterbeen achter de singel en linkerbeen op de singel terwijl je zn stelling veranderd. Het is de kunst dit allemaal te gelijk te doen, of van te vore al in een contra stelling te rijden.

ik heb hetzelfde probleem, ben nu op bovenstaande manier bezig met de galopwissel te leren...

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 21:50

Ja, ik ben ook bezig met een balkje...
Nog een tip, stel je rijdt vanaf links naar een sprong ,en na de sprong moet je rechtsaf. Dan zorg je dat je na de afzet, wat meer druk op je rechterbeugel zet. Helpt goed bij die van mij, maar dan moet er dus wel een sprong "tussen"zitten Haha! Als ik gewoon van hand ga veranderen, galopeerd ze net zo vrolijk in contragalop door, ondanks dat ik toch echt probeer de juiste hulpen te geven.....

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 11:33

Je moet het idd leren met een balkje.
Ik ben ook bezig met het overspringen, en doe het ook met een balkje. Het gaat erg goed zo!

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:49

boven de sprong je gewicht iets meer op je been zetetn waar je wilt dat ze op landt. dus je gewicht op links als ze in de linkergalop moet. Niet scheef gaan zitten maar alleen je been iets uitdrukken aan die kant.
En aan je hand iets toestaan aan de kant waar je je gewicht heen doet. Dan zit ze na de sprong als het goed is in de goede galop

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 18:22

zoetjuh schreef:
ik rijd met mijn pony al een tijdje springwedstrijden...alleen er is een probleem.
ze springt niet uit zich zelf over en valt daardoor vaak terug in draf.... jullie snappen wel dat dit niet zo fijn is als het om tijd gaat...

Als je er nu goed om denkt dat ze niet terug naar de draf kan dus goed been geven springt ze dan toch niet over?Ze vindt het waarschijnlijk erg moeilijk en komt dus maar terug naar de draf maar als je even doorzet dan moet ze wel overspringen.