2 galopproblemen ( werk er al lang op )

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

2 galopproblemen ( werk er al lang op )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:02

hoi
mijn pensionpaardje pacha is de laatste tijd al veel beter aan het been in draf en zo. Maar mijn galop is nog altijd niet je van het.

Het is een paard van 1 m 72 en ik zelf ben niet bij de grootste. De vorige huurder was een grotere man en kon hem makkelijk in galop krijgen daar hij met zijn lange paarden pacha ' ondersteunde ' in de galop.
Het klinkt raar maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik moet een paar keer been geven en een goeie zweepslag voor hij in galop gaat ...
De eigenares zei dat dat grotendeels door haar komt : zij is nog kleiner dan ik en heeft die 4 jaar dat ze met hem reed altijd in galop ' gesukkeld ' ( zoals het zelf zei )
Nu wil ik dat er dus uitkrijgen en hem keurig laten aanspringen.

hoe langer ik zit , hoe beter het gaat omdat ik hem dan beter kan laten reageren.

Heeft er iemand tips voor mij ???

En dan de andere vraag : op links springt ie altijd goed aan maar op rechts dikwijls verkeerd . Ik plaats hem dan in stelling en dan is het meestal goed maar soms krijg ik hem pas op de lange zijde in galop en is het er weer tegen ... ( zie vorige vraag )
Daarom zet ik hem op de volte , in stelling en spring dan aan. Toch is hij af en toe nog verkeerd ...

Iemand tips ?

alvast bedankt ...

een beetje domme vraag misschien : pacha heeft altijd na het rijden , als ie ontspannen liep , een schuimmondje ... Wil dit ontspanning of arbeid weergeven of wat is dat eigenlijk ?

laverite

Re: 2 galopproblemen ( werk er al lang op )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:04

foutje

niet die man met zijn lange ' paarden '

* wel = die man met zijn lange ' benen '

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:19

Zo een schuimmondje geeft aan dat je paard het bit mooi aangenomen heeft en ontspannen in de kaak liep. Soms zie je dat een paard meer schuimt aan 1 kant, dat wil zeggen dat hij dan iets vaster zit op de andere kant.

Hoe springt dit paard aan aan de longe op een stemhulp? Lukt dat goed?
Verder zou ik niet aanspringen op rechte lijnen als het op wendingen nog niet altijd lukt. Zorg dat de galophulp erg duidelijk is. Eerst je buitenbeen naar achter om aan te tonen dat je een overgang naar galop wilt maken en dan een goede beenhulp samen met een 'duwtje' van je zit (steek je binnen heup iets naar voor). Reageert je paard niet meteen, dan gelijk opnieuw met een tikje van je zweep erbij.

Zorg dat het paard ook goed voorbereid is! Blijf het paard gesloten rijden, ook tijdens de overgang.

Hoe lukt het om met andere paarden aan te springen?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 19:22

poes schreef:
Zo een schuimmondje geeft aan dat je paard het bit mooi aangenomen heeft en ontspannen in de kaak liep. Soms zie je dat een paard meer schuimt aan 1 kant, dat wil zeggen dat hij dan iets vaster zit op de andere kant.

Hoe springt dit paard aan aan de longe op een stemhulp? Lukt dat goed?
Verder zou ik niet aanspringen op rechte lijnen als het op wendingen nog niet altijd lukt. Zorg dat de galophulp erg duidelijk is. Eerst je buitenbeen naar achter om aan te tonen dat je een overgang naar galop wilt maken en dan een goede beenhulp samen met een 'duwtje' van je zit (steek je binnen heup iets naar voor). Reageert je paard niet meteen, dan gelijk opnieuw met een tikje van je zweep erbij.

Zorg dat het paard ook goed voorbereid is! Blijf het paard gesloten rijden, ook tijdens de overgang.

Hoe lukt het om met andere paarden aan te springen?

haha dat van dat schuimen in een hoek is bij hem inderdaad het geval ... Lachen
Bij andere paarden is het ongeveer hetzelfde eigenlijk.
Aan de longe heb ik er nog nooit mee gewerkt en de eigenares ( denk ik ) ook niet .

Dankuwel voor de hulp

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 06:41

Even een opm: Het schuimen is een fabeltje icm lossigheid en mooi in balans aan 2 teugels zijn en licht...

Ik heb er ook wel gekend die gewoon aan een halster liepen te schuimen (emmers vol) en die zo stug waren bij hun baasje dat het niet om aan te gluren was maar dat ze evengoed nog schuimden.

Geef je paard een suikerklontje of een stukje appel voor het rijden en ze schuimen allemaal...

Dus staar je er niet blind op...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 09:51

Goed aangalloperen heeft toch neits met de lengte van je benen te maken?
Ik dacht dat het heel veel te maken heeft met de hulpen, zit, been en hand.
Als jouw paard wegrent in galop moet je doorpareren en opnieuw aangalloperen en juist op de volte blijven daar kun je telkens opnieuw aangalloperen.
Dus goed aangeven en niet weg laten rennen.

Jouw paardje is dus nog niet voldoend aan je been. Aktie = reaktie. Dus hulp is reaktie en dan geen halve reaktie maar een hele.
Sucses goed oefenen en consequent blijven.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 11:25

Ik herken wel wat in jouw verhaal.
Mijn paard is rechts stijver dan links en springt, bij mij tenminste, moeilijker aan in de rechtergalop.
Ik ben ook kleiner dan mijn bijrijder maar daar heeft het niks mee te maken. Mijn paard is 1.80 m. Mijn bijrijder rijdt gewoon langer en beter dan ik Haha!
Omdat het aanspringen maar niet wilde lukken, ging ik er steeds meer een "punt" van maken, niet voor het paard hoor maar voor mezelf.
Dat heb ik nu losgelaten, ben lekker ontspannen aan het rijden en nu lukt het dus wel.
Misschien herken je er wel iets in ? Blijf ontspannen en zoek niet teveel redenen waarom het niet lukt, die buiten jouw eigen rijvaardigheid en rijstijl omliggen. Je moet maar zo denken: "Lukt het vandaag niet, dan lukt het morgen wel".

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 12:26

Mijn pony sprong ook heel vaak verkeerd aan, en nu nog weleens..
Bij mij ligt het aan de voorbereiding..
Als ik van tevoren zorg dat ik doorzit, een goed tempo heb, goede aanleuning en lekker stilzit, springt ze zo aan. Ga ik op het laatste moment doorzitten, gaat ze langzamer, en spring ze verkeerd aan..
Ook is het dat mijn pony links vastzit, en mijn paard zit rechts vast. Ik moet dus zelf ook goed op mijn handen letten.

Maar veel succes!
-xXx- Lissy

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:59

Aah mieke Haha!
Ik ga eens mijn uitleg geven, ik weet dat pacha niet van de actiefste is maar hij is waarschijnlijker al stukken beter aan het lopen dan in het begin Lachen

Op tijd zitten, beetje binnenstelling, buitenbeen achteruit, binnenbeen aan de singel, binnenheup en spring maar aan Haha!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:24

Om hem in een goede galop te laten aanspringen kun je mischien eens van te voren in draf op het verkeerde been lichtrijden. Mischien springt hij dan wel goed aan?? Ik heb gehoord dat het wel moet werken.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 08:33

wemkelover schreef:
Om hem in een goede galop te laten aanspringen kun je mischien eens van te voren in draf op het verkeerde been lichtrijden. Mischien springt hij dan wel goed aan?? Ik heb gehoord dat het wel moet werken.

Op een kleine volte zetten zou ook moeten werken..
Waarom ging mijn pony dan op een volte van 3cm (ja die volte was bijna een pirouette ) verkeerd aanspringen... Omdat er geen voorbereiding was! Clown

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 18:25

missblue schreef:
Aah mieke Haha!
Ik ga eens mijn uitleg geven, ik weet dat pacha niet van de actiefste is maar hij is waarschijnlijker al stukken beter aan het lopen dan in het begin Lachen

Op tijd zitten, beetje binnenstelling, buitenbeen achteruit, binnenbeen aan de singel, binnenheup en spring maar aan Haha!

haha doe ik al hé phoebe Knipoog
zet hem ook op de volte omdat hij anders ergens midden in een rechte lijn aanspringt en dan zit ie soieso verkeerd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:30

in de hoek aanspringen die naar de lange zijde van de bak gaat, je maakt dan al gebruik van de natuurlijke buiging die een paard heeft en hoeft hem dan niet in de stelling te rijden. Binnenhand klein beetje naar voren toe en zorg dat je zelf omhoog (lees lucht/plafond) kijkt. Als hij dan nog verkeerd aanspringt, dan door laten galoperen op de volte zetten (in die verkeerde galop en door laten galoperen. Jij neemt het paard terug en springt gelijk weer opnieuw aan op de bovenstaande manier. Uiteraard belonen als ze goed aanspringt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 08:51

Als je aanspringt in de hoek naar de korte zijde toe (daar heb je direct ook het langste lichte stelling en buiging) en dan je binnenhand iets omhoog doet moet hij ook goed aanspringen... Lichtrijden op het verkeerde been wil ook wel helpen voor het aanspringen.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:08

Voor het aanspringen kan je hem beter met een stelling naar buiten laten aanspringen zodat hij makkelijker zijn binnen voorbeen kan weg zetten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:20

BJuwel schreef:
Voor het aanspringen kan je hem beter met een stelling naar buiten laten aanspringen zodat hij makkelijker zijn binnen voorbeen kan weg zetten.

Dat was toch meer bedoeld voor jonge paarden? Tenminste zo doen wij dat.
Ze kan ook vanuit stap proberen is ook makkelijk voor een paard stap-galop.
En consequent zijn hulp---> reaktie gevraagde.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 16:27

Nog een kleine toevoeging op bovenstaande, zorg dat je de binnenkant van je paard goed ontlast. Je mag je buitenhand iets sluiten, maar laat je binnenhand goed los, ga op je buitenbil zitten, leg je buiten been naar achter en duw hem met je heup en je benen weg. Even buitenstelling wil wel helpen, maar is een tijdelijke oplossing.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 19:11

dankuwel allemaal voor de reacties
het aanspringen is op zich al redelijk moeilijk
daar hij ook niet echt reageert op de zweep en ik nog geen sporen wil gebruiken omdat die als verfijning dienen en niet als versterking ( naar mijn smaak )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 19:18

ik zou eerst aan de lijn zorgen dat hij op een enkele stemcommando aanspringt en dan dit doorvoeren in het rijden

mohock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 12:53

Voor aanspringen in de goede galop:
Zet je paard op een volte tien meter en vergroot de volte door te wijken, vanuit dat wijken spring je aan. Als het goed is zit je dan in de goede galop.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 17:13

mohock schreef:
Voor aanspringen in de goede galop:
Zet je paard op een volte tien meter en vergroot de volte door te wijken, vanuit dat wijken spring je aan. Als het goed is zit je dan in de goede galop.

hij kan helemaal nog niet wijken Lachen ben daar nog niet aan toe