voeten naar buiten draaien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antano

voeten naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:07

ik heb de iritante gewoonte om mijn voeten naar buiten te draaien ik ben dan net pipo de clown Clown .
maar heeft iemand tips om het af te leren ?

gr elise

klomp

Re: voeten naar buiten draaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:26

tja de enige oplossing hiervoor is jezelf erop te attenderen of iemand langs de kant die je er steeds op wijst...en anders eens proberen om schuine blokjes in je beugels te plaatsen

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:30

je stijgbeugel met een sporen riemje aan de singel vastmaken

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:43

jessie84 schreef:
je stijgbeugel met een sporen riemje aan de singel vastmaken

lijkt me erg gevaarlijk...paard raakt bijv. aan de kletter jij kukelt er naast voeten blijven hangen...

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 15:36

die discussie hebben we laatst idd gevoerd..

Klinkt heeel stom: hakken naar buiten draaien ipv tenen naar benen. Werkt geweldig!!

Ik dacht ook 'de' oplossing te hbben : dressuurzadel, leren laarzen EN schuine blokjes.. met als gevolg dat ik nu met een ernstige blesure aan mn knie bij de fysio loop.. dus dat raad ik je af Knipoog

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:23

Idd m3isSi3j, hakken naar buiten draaien werkte bij mij ook stúkken beter als tenen naar binnen! Als je constant moeilijk moet doen om je tenen naar binnen te draaien lijkt het mij niet dat je nog ontspannen op je paard zit..

Wat bij mij trouwens ook werkte: zorgen dat je voeten recht in de stijgbeugels zitten, bij mij zaten mijn voeten altijd een beetje scheef in de beugels waardoor mijn tenen automatisch meer naar buiten gingen staan, maar als je erop let dat je voeten recht in de beugels zitten, en je hakken ontspant/naar buiten doet zou het toch al stukken moeten verbeteren lijkt mij. Succes!

ynskje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:28

Heel simpel: Voeten verder in de beugels.... begin van je kleine teentje tegen de beugel aan (dus beugel onder bal van je voet) help al een stuk.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:08

somige mensen (dat heb ik ook) lopen van nature met hun voeten niet helemaal recht maar hun tenen iets naar buiten gedraaid (net als mensen met X voeten hun tenen naar binnen draaien) dan zijn je enkels en knieen er niet naar om het met een ontspannen zit te op te lossen.. TO BAD Boos!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:51

M3isSi3j schreef:
somige mensen (dat heb ik ook) lopen van nature met hun voeten niet helemaal recht maar hun tenen iets naar buiten gedraaid (net als mensen met X voeten hun tenen naar binnen draaien) dan zijn je enkels en knieen er niet naar om het met een ontspannen zit te op te lossen.. TO BAD Boos!

Helemaal mee eens, maar hoe doe je het dan? Vork Ik heb dus van nature wat naar buiten staande voeten, plus zwakke (naar binnen 'knakkende') enkels, dus ik heb daar ook heel veel moeite mee(bij het ene zadel meer dan bij het andere Verward)

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 17:57

Schuine blokjes in de beugels lossen het probleem niet op en je hebt meer kans op blessures.
Het vastbinden van de beugels is gevaarlijk. Klitteband bevestiging is rommel. Je voeten verder in de beugels zetten is verkeerd.
De bal van je voeten rust in de beugels. Je kleine teen tipt iets omhoog.
Alleen dan heb je de goede vering via de enkels.

Ga in de beugels staan en draai vanuit je bekken (heupen) je dijbenen naar binnen, je knieën komen dan ook meer naar binnen, je kuiten komen beter tegen het paard en je voeten draaien met de enkels mee naar binnen. Er ontstaat in de enkels en voeten geen extra spanning.

Vrouwen/meisjes hebben door andere bekkenbouw en andere dijbeenhoek dan een man/jongen een andere beenligging. Vooral vrouwen/meisjes draai niet te ver naar binnen: je blokkeert de onderrug (het bekken), je loopt meer kans op knie blessures en pijn in de onderrug boven de heupen in de wervelkolom. (oppassen dus).

Je kan dit ook op de grond oefenen: je kan de voeten op 3 niveaus naar binnen draaien: 1. dijbeengewricht, 2. knie en 3. enkels. Werk van boven naar beneden in etages. Het veren van de voeten kun je oefenen op een balkje van hout, of een traptrede, steun op de bal van de voet en laat je voet aan de achterkant zakken tot enkelhoogte in het bovenvlak van het blok hout of de trede.
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 30-05-05 18:13, in het totaal 4 keer bewerkt

missblonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:00

door dresuurzadel heb k het afgeleerd ree er nooit op en nu op een hele duren waardoor k me hakken uit dieuw en tenen na binne draaid... klink misschien stom maar zo heb k het afgeleerd en ook met beugels vast make aan singel (wel beugels met veiligheids klip) da alsje valt hij opensgiet

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:02

Ik heb het ook geleerd door mijn beugels aan de singel te maken met strotouwtjes... Bloos
Volgens mij zijn er sinds kort ook veiligheidsriempjes te koop, die losschieten als je er te raar mee doet.
Maar ik weet zo niet meer hoe ze heten... Heeft wel eens hier op bokt gestaan...