een probleem..help help!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitaatje

een probleem..help help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 21:44

Ik zit met een probleem.. telkens als ik ga rijden met Sem gaat het in de stap echt super en begint hij steeds soepeler te worden.. Maar zodra ik dan ga draven trekt hij me van de hoefslag af en probeerd weg te rennen of de andere kant op te gaan als ik bijv een volte maakt.. of dan rent hij gewoon tegen het hek aan als hij dan niet ze zin krijgt.. hij maakt zich dan zo sterk dat je hem niet kan houden.. hij is pas drie maanden onder het zadel,maar dit is echt heel erg irritant als hij zo doet.. zelf probeerde ik al telkens als hij van de hoefslag ging hem op een volteltje te zetten maar op een of andere manier komt hij daar ook onderuit.. hij doet dit pas sinds een week..

wie weet een manier of iets hoe ik er voor kan zorgen dat hij dit niet doet???? help help

Over twee weken ga ik les met hem nemen.. maar ik zou graag willen dat hij dan gewoon normaal op de hoefslag kan blijven lopen en als ik naar links wil dat hij naar links gaat en me dan niet de andere kant op trekt...

Alvast bedankt, groetjes Nikita

lizjuhh

Re: een probleem..help help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:08

hey
dit klinkt heel erg bekend Haha! mijn verzorgpaard doet dat ook... dan maak ik een grote volte rechtsom en dan wil hij naar links, dan gooit ie zn hoofd de lucht in en bekijk het maar dnekt ie dan...
Hij is eigenwijs en met hard aanpakken doet ie het nu nog zelden (weleens om onder hetw erk uit te komen)
wij hebben het zo aangepakt, je rijdt gewoon zoals je altijd rijdt, en als hij de andere kant op gaat dan prbeer je zn hoofd naar de kant te trekken die je wil en met je buitenbeen geef je een rotschop. En zoals mn instructrice dan zegt, als hij niet luisterd ben je even niet lief en daarna ben je weer lief Lachen
Maar die van mij is dan wel langer onder het zadel ongeveer een jaar toen hij dat begon te doen, ik zou er samen met een instructeur aan gaan werken want als het ooke cht eigenwijsheid is is het er ooke cht niet 1,2,3 uit.

succes

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 11:16

Klinkt mij ook bekend. Doet ie het op beide handen, of vooral één kant op?
Mijn paard deed dit vooral linksom. Mijn conclusie is -nu het is opgelost- dat hij erge moeite had met de linker buiging. Probeer de reactie te voorkomen door ook in draf het buigen héél langzaam uit te bouwen. Eerst dus alleen hoefslag draven en van hand veranderen - alleen rechte lijnen. Dan een voorzichtig gebogen lijntje (1 tot 5 meter uit de hoefslag). Vervolgens in het van hand veranderen een voorzichtige S-vorm rijden, steeds iets meer "bocht" erin, tot je met een S-van hand kunt veranderen. Lukt dat, rijdt dan eens een halve grote volte enz.
Krijgt je zo'n paniekreactie? Ga je te snel. Stapje terugnemen.
Voel je het aankomen? Onderbreek dan zelf de volte en buig de andere kant op, of rij een rechte lijn. Probeer het later (niet persé dezelfde dag) weer eens. Met geduld gaat het lukken!

Je paard doet dit niet zomaar, om je te pesten. Hij heeft er een rede voor. Negeer het niet door kwaad te worden en hem er doorheen te slaan. Je paard verdient beter! Probeer de oorzaak te achterhalen en help hem er doorheen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:33

hhmm je krijgt binnekort les dus dan ben je al op de goede weg..wat QQQQ zegt is waar bestraf het paard niet zonder dat je de juiste oorzaak weet, maar paardje mag niet onder het werk uitkomen. bovendien is het net onder het zadel als ik het goed begrijp?? misschien snapt je paardje het nog niet helemaal...wees in ieder geval zeeeeeer geduldig

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:40

Mijn haflinger begon het ook te doen toen ze een paar maanden onder het zadel was.
Vooral op de linkerhand, voltes wou ze van weg rennen, de andere kant op dus, de andere kant op was er weer niets aan de hand.

Op een gegeven moment is het haar een par keer gelukt op die manier onder het werk vandaan te komen en bleef ze het dus doen, waarbij wij dus zoiets hadden van of die kant op oftegen het hek aan, toen koos ze toch wel eieren voor haar geld.

Flink belonen als ze het goed dee, ze had er op die kant toch wel moeite mee, was ook minder soepel en buigzaam op ie kant dus wij noemde het gewoon haar moeilijkere kant waar we haar even doorheen moesten helpen.

En neit wachten met lesnemen tot je het goed voor elkaar hebt, instructie is er juist om je hiermee te helpen, hebben vaak meerdere oplossingen en zien beter wat er gebeurt omdat ze op de grond staan.
Zo zijn we er oko achter gekomen dat ikzelf ongelijk zit op haar moeilijkere kant waardoor zij het ws ook moeilijker kreeg, daarbij dat zeook pas kort onder het zadel was was het toch wel prettig dat we daarmee aan de slag konden en was het probleem zo opgelost.

Succes

Nikitaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 14:48

okey nou harstikke bedankt voor de reacties en ik ga het meteen proberen.. ik denk dat er nu dus we een slotje op kan

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:36

ik zou inderdaad heel geduldig blijven als ik jou was!
je geeft zelf al aan dat je paardje net 3 maandjes onder t zadel is, en wat is dat nou eigenlijk? heeel weinig, dus ik snap wel dat jou paardje er nog geen hol van snapt Knipoog
maar dat geeft niks, hij is ook nog in gevecht met zijn eigen balans en dat soort dingen, en daar zal jij hem goed in moeten ondersteunen, en dat kan dan ook weer door middel van goede instructie!
dus wacht niet met lesnemen, want ze zijn er om je te helpen.
je kan proberen tijdens het wegdraven goed je buitenteugel eraan te houden en je binnenbeen, en dan lekker rechtuit draven, want ik denk dat hij naar binnen trekt dat dat gewoon met zijn balans te maken heeft, probeer hem dus tijdens het wegdraven goed te ondersteunen. en daarna natuurlijk ook!

voorderest ben ik het met QQQQ eens!

suc 6 ermee

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:14

He Nikit!
Ik las je bericht en dacht waarom vraagt ze dan niet om hulp als ze zoveel problemen heeft. Mensen genoeg op stal.

Het heeft inderdaad met zijn balans te maken. Hij is net onder het zadel, het is allemaal wennen en hij heeft zijn balans nog niet gevonden. Dat geeft niets want dat jij klein was kon je ook niet in 1 keer lopen. Dat gaat met vallen en opstaan.
Bovendien is elk paard van nature scheef en dat verklaart dat het de ene kant nog een stukje moeilijker gaat.
Je moet m gewoon lekker rechtuit laten lopen en zijn balans laten vinden als dat lukt dat een grove volte (of ander figuur).
Maak het niet te ingewikkelt voor m dat snapt ie toch niet.
En je hoeft hem nog niet echt los en soepel te rijden. Dat heeft zo weinig zin, omdat ie er niets van begrijpt.
Nou, je krijgt bijna les dus dan krijg je het wel te horen.

Maar, je moet wel weten dat het een jong paard is en dat is dus niet opstappen en wegrijden. Verwacht niet te veel van en denk bij alles na en heb geduld.

kus Danielle