stootteugel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:45

ik heb een vriendin, die van de instructrice de tip kreeg om eens met stootteugel te gaan rijden, omdat haar pony nogal moeilijk nageeft. Toen had onze instructice gezegd dat ze er zelf een kon maken van een fietsband, maar we hebben geen idee hoe dat moet... zouden jullie ons misschien kunnen helpen? Vork

Ipsilonka

Re: stootteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:46

Eerste wat ik denk, lekkere instructrice! Gauw een andere zoeken. Op wedstrijd of what ever mag je ook niet met dat soort dingen rijden. Laat haar liever aan de instructrice vragen waarom haar pony dat doet en daarnaar toe werken ipv de pony vast te zetten met een stootteugel.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 22:58

hier komen weer veel reacties waarin gezegt gaat worden dat de instructrice niet deugt. Daar ben ik het niet mee eens want dan zou de helft of meer dan de helft niet deugen.
Wij longeren ook wel eens jonge paarden met zo'n ding en dat werkt dan net als een elastiek (halsverlenger). Het komt erop neer dat je een fietsband dubbel slaat tussen de benen aan de singel en aan de uiteinden een stuk touw maakt wat door de bitringen heen gaat en over het hoofd (boven op het hoofd vastmaken). misschien handig om de eerste keer dat je het gaat gebruiken het samen doet met je instructiece dan weet je zeker dat je het goed doet. (als je het nog niet begrijpt dan mail je maar)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 11:47

Ipsilonka schreef:
Eerste wat ik denk, lekkere instructrice! Gauw een andere zoeken. Op wedstrijd of what ever mag je ook niet met dat soort dingen rijden.

het gaat er ook niet om om op wedstrijden ermee te rijden, maar om de pony na te kunnen laten geven tijdens de les, want dat vind de pony het erg lastig

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:27

xMarleeNx schreef:
Ipsilonka schreef:
Eerste wat ik denk, lekkere instructrice! Gauw een andere zoeken. Op wedstrijd of what ever mag je ook niet met dat soort dingen rijden.

het gaat er ook niet om om op wedstrijden ermee te rijden, maar om de pony na te kunnen laten geven tijdens de les, want dat vind de pony het erg lastig

gebruik dan liever een gogue of pessoa teugel...elastiek gaan ze al snel op hangen en dat is natuurlijk niet de bedoeling, toch...paardje moet op eigen benen lopen...succes

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 12:37

Ik ben geen voorstander van hulp teugels. Ik rijd hier ook nooit mee. Vaak ligt de oorzaak van het nageven bij het niet goed aan het been zijn of een te strenge hand van de ruiter enz.
Nu reageerd mijn paard ook zeer slecht op hulpteugels hij wil niet werken onder dat soort druk.

Ik vind een andere instructrice geen gek idee. Met rust en geduld kom je veel verder. Ga opzoek naar de oorzaak van het niet willen nageven.

Bij jongepaarden hulpteugels gebruiken vind ik echt helemaal uit den boze.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:06

khorizon schreef:
Ik ben geen voorstander van hulp teugels. Ik rijd hier ook nooit mee. Vaak ligt de oorzaak van het nageven bij het niet goed aan het been zijn of een te strenge hand van de ruiter enz.
Nu reageerd mijn paard ook zeer slecht op hulpteugels hij wil niet werken onder dat soort druk.

Ik vind een andere instructrice geen gek idee. Met rust en geduld kom je veel verder. Ga opzoek naar de oorzaak van het niet willen nageven.

Bij jongepaarden hulpteugels gebruiken vind ik echt helemaal uit den boze.

dat vind ik onzin...bij jonge paarden kun je best een bijzet of iets dergelijks gebruiken om het paard alvast aan lichte druk te laten wennen...niks mis mee.