hoe zwaar een ruiter mag zijn, is van meerdere factoren afhankelijk. de bouw van het paard is er één. als je kijkt nr de bouw, let dan niet alleen op de rug maar ook op de gewrichten in de benen. een paard met brede, sterke gewrichten kan meer hebben. en een lange rug is minder sterk dan een korte rug. daarnaast is de vorm belangrijk. een normale, mooi vloeiende rug kan meer hebben dan een holle rug. een holle rug zal meer doorzakken onder het ruitergewicht. paarden die erg elastisch in hun rug zijn, veren meer door onder het ruitergewicht. er zijn ook paarden die een normale rug hebben maar die gwn heel elastisch zijn in hun hele lichaam. die hebben sowieso meer moeite met zware ruiters. ze zullen meer doorbuigen in hun kootgewrichten en dat geeft ook een zware belasting. onder paarden heb je elastieken balletdansers, marathonlopers met een hazewindbouw, explosieve springpaarden en stevige gewichtheffers.
getrainde spieren zijn naast de bouw van het paard van groot belang. een paard moet zijn onderlijn goed bespierd hebben en makkelijk kunnen aanspreken dat hij in staat is zijn rug omhoog te drukken met het gewicht van de ruiter erop. heel simpel gezegd gaat de rug van het paard doorveren als een ruiter erop gaat zitten. de spieren van de onderkant van het paard, de borst- en buikspieren samen met de buigers van de heupgewrichten, moeten sterk genoeg zijn om de rug weer omhoog te duwen. of een paard dit kan, is afhankelijk van de mate van de getraindheid en de manier waarop hij getraind is. wil je een paard sterk maken in de rug, dan moet je hem redelijk diep rijden, maar wel met ondertredende achterbenen. denk niet, ik ben wat zwaarder, ik ga niet intensief dressuurmatig rijden, maar ik maak lange stapritten aan een lang teugeltje. daarmee train je de onderlijnbespiering niet goed. ik benadruk dat het paard blessurevrij moet zijn, als je zelf een verzwikte enkel hebt en je gaat zakken sjouwen, dan voel je dat ook in je enkel. voor paarden en pony's geldt precies hetzelfde.
een fijne ruiter is een gecoördineerde ruiter, die kan beter met zijn gewicht omgaan dan een ruiter die wat onhandiger is in zijn motoriek en een keer tegen de bewegingen in zijn hulpen geeft. m.a.w. is niet alleen de bouw van het paard van belang, mr ook de ruiter zijn bouw en motoriek. om te beoordelen of je nu wel of niet te zwaar bent, kun je de hulp inschakelen van iemand die dat goed kan beoordelen. bv de clubinstructeur.
zijn er mensen die echt te zwaar zijn om hun paard te rijden? ja ze kunnen veel liefde voor hun paard hebben, maar je ziet dat het dier gwn moeite met het gewicht heeft. die paarden kunnen hun onderlijn niet aangespannen houden en lopen niet fijn. er is zeker een verband het gewicht van de ruiter en een verhoogde kans op rugproblemen bij het paard.
een shetlandpony kan makkelijk 50 kg dragen, een welsh B pony kan ook gemiddeld 50 kg dragen, hangt ook af van de bouw.
Wat is je gewicht ? En wat voor paard heb je ? En heb je er een foto van ?
Ik ben ongeveer 65 kg, en eigenlijk is het niet mijn paard maar van de manege. Ik weet niet wat voor ras het is, ik denk dat het gewoon een mengelmoesje is. Ik heb wel foto's maar ik weet niet hoe ik die erop moet zetten, en volgens mij zijn ze niet echt van de zijkant.
als het paard normaal te rijden is zou het moeten kunnen , gaat hij erg tegen de hand of drukt hij zijn rug weg dan zegt dat genoeg, meestal is het plaatje niet zo fraai( denk dat je benen er onderuit steken) maar als jij en het paard er vrede mee hebben zou ik gewoon lekker rijden
Het ziet er idd miss niet zo mooi uit, maar als je het een leuk paard vind zou ik er gewoon op blijven rijden. Practisch elk paard van 1.56 kan wel 65kg dragen.
Als je alleen wilt weten of je te groot bent voor deze pony dan is het antwoord ja!! Als je op een te kleine pony rijdt moet je namelijk erg uitkijken dat je houding niet naar de knoppen gaat en een ruiter van 1,83m hoort qua lengte eigenlijk op een paard thuis (indicatie maat: +/- 1,68m). Qua gewicht kan je echter nog makkelijk op een pony bijna elke pony van 1,56m kan je gewicht nog dragen hoor dus wat dat betreft geen enkel probleem