Paard voelt zich buiten alleen: niet te handhaven, tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Paard voelt zich buiten alleen: niet te handhaven, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 19:11

Tja, Amo is nogal apart Clown
Hij hangt heel erg aan de shetlander die bij hem op stal staat, ze staan samen in de uitloop, en nu samen op de wei. Ze zijn dus altijd 24/7 samen. Op stal trekken ze niet abnormaal veel naar elkaar toe, staan vaak allebei aan de andere kant van de wei, hebben vaak ruzie e.d.

Maar het probleem is dat Amo niet te handhaven is als hij alleen is. Als je ernaast loopt gaat het nog prima, maar zodra je opstijgt Scheve mond
Draaien, bokken, neigen naar steigeren, heel hard naar stal terug rennen, vreselijk hard en vaak hinniken, om zich heen trappen, paniekerig met zijn hoofd schudden, van de meest onnozele dingen schrikken (koeien zijn eng Clown), en ga zo maar door.

Als de shetlander erbij is is er niets aan de hand en is Amo het meest ideale paard waar je op wil buitenrijden want hij doet nooit iets en schrikt nergens van. Vorig jaar hadden we het bovenstaande probleem niet, toen was hij alleen ook lief, en kon ik in m'n eentje het bos in.

Ik ben hem al een tijd aan het trainen, veel alleen wandelen buiten, stukjes langs de weg rijden en lopen, enz., maar het lijkt niet te helpen. Zodra ik van de vertrouwde weg voor de stal afsla en alleen verder rijd gaat het mis. En dan is hij ook niet rustig te krijgen, ook niet als er iemand meeloopt.
Zodra Amo een ander paard ziet wil hij er met alle geweld naar toe. Maar als ik met een vreemd paard samen buitenrij is er weer niks aan de hand Clown

Volgens mij heeft mijn paard een soort verlatingsangst Clown

Maarja, ik weet ook niet meer wat ik moet doen de laatste tijd, het is vreselijk onhandig, vandaag ging ik met mensen buitenrijden, maar moet ik eerst een stukje alleen voor ik bij hun stal was. Nou vergeet het maar, heb het hele stuk kunnen lopen, want er was geen houden aan. Alle fietsers gingen er met een ruime boog omheen (en ik geef ze geen ongelijk...).

Help!

Calice

Re: Paard voelt zich buiten alleen: niet te handhaven, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:38

hey tamaar!
wat rot dat amo zo moeilijk doet als je naar buiten toe wil.
ik heb wel een tip wat je kan doen.

je hebt hierbij wel een mede buitenrijd(st)er nodig en iemand die mee wil lopen.

stap 1:je laat je eerst ophalen bij stal door iemand waarmee je samen de buitenrit gaat maken (dus jij gewoon vanaf de stal mee op amo)

stap 2:als je dat een stuk of 2 x heb gedaan dan spreek je ongeveer 5 min. stappen vanaf stal af met iemand waarmee je de buitenrit gaat maken.
je laat de meeloopster dan met een longeerlijn aan het hoofdstel amo meenemen (jij zit er op en moet dus het meeste doen)
dat herhaal je ook een stuk of 2 a 3 x.

stap 3:dan kan je daarna amo los mee laten lopen (je blijft 5. min. stappen vanaf stal afspreken) (neem wel een longeerlijn mee)

stap 4: als dat goed gaat dan spreek je 10 min. a een kwartier vanaf stal stappen af de 1e 1 á 2 keer laat je hem weer aan de longeerlijn mee.

stap 5: als hij dan weer braaf is dan kan hij los mee (de meeloopster kan dan eventueel op de fiets mee(neem wel weer de longeerlijn mee.)

stap 6: dan spreek je als dat allemaal goed blijft gaan niet meer met een mede buiten rijd(st)er af maar dan ga je alleen met de meeloopster (zij op de fiets en jij op amo) neem wel weer de longeerlijn mee voor het geval het mis mocht gaan.

stap 7: je spreekt weer alleen met de meeloopster/fietster af en die gaat dan een stuk achter je fietsen (met de longeerlijn bij haar) en jij rijd gewoon voorzichtig voor haar uit.

stap 8: je kan hopelijk weer lekker buitenrijden Lachen

ik weet dat het een tijd zal duren voordat je dan weer helemaal alleen zou kunnen buitenrijden maar ik vind het zelf de meest subtile manier (niet het paard door de stress heen meppen)
nou heel veel suc6 met amo en ik hoop dat je snel weer met plezier naar buiten kan Lachen
en vooral alleen blijven wandelen buiten

Tip: begin eerst met de meest vertrouwde weggetjes en neem dan geleidelijk aan verschillede weggetjes.

gr ilse

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 20:47

heel vervelend zoon plakker. ik zou het proberen door steeds een klein stukje weg te gaan , en op stal of in de wei de pon"'s eens uit elkaar halen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 18:22

Bedankt voor de tips Lachen Niemand anders meer?

oester

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 19:11

Mijn pony deed dat in het begin ook wel eens als ik alleen wou gaan buitenrijden. Stukje ernaast lopen en dan weer erop. Ik moest dr echt best vaak vooruit meppen. Maar hoe vaker ik daar in mijn uppie reed.. hoe beter het ging.
En een vriendin van mij heeft een pony, die hebben ze nu al zo'n 8 jaar. En die gaat nooit alleen naar buiten, zodra wij ons stalpad afrijden gaat hij al lopen draaien. En dan krijgt ze hem ook niet meer omgedraaid. Dan neem ik hem mee aan zijn teugel een stukje, en dan loopt hij wel. Ik zou gewoon doorgaan met oefenen. En zo nu en dan een pets geven, dat hij duidelijk weer dat hij niet mag omdraaien.
En wat bruine zegt, zet hem eens wat vaker alleen in de wei.
Succes ermee!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 22:51

Toen ik mijn paard net had, kon ik rustig alleen naar buiten. Nu sinds 2 jaar staa thij samen met een ander paard en wil dus moeilijker weg. Ik los het op door flink de zweep te gebruiken. Als ik een periode regelmatig weg ga is er niets aan de hand, zodra ik langere tijd niet alleen buiten ben geweest, weet ik dat ik de zweep mee moet nemen anders keert ie na 100 meter om.

Maar goed, ik wist dat mijn paard het eerst wel kon, ik weet niet of dat bij jou ook zo was? Haha!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-05 08:22

santos schreef:
Toen ik mijn paard net had, kon ik rustig alleen naar buiten. Nu sinds 2 jaar staa thij samen met een ander paard en wil dus moeilijker weg. Ik los het op door flink de zweep te gebruiken. Als ik een periode regelmatig weg ga is er niets aan de hand, zodra ik langere tijd niet alleen buiten ben geweest, weet ik dat ik de zweep mee moet nemen anders keert ie na 100 meter om.

Maar goed, ik wist dat mijn paard het eerst wel kon, ik weet niet of dat bij jou ook zo was? Haha!

Mijn paard is niet zo erg onder de indruk van de zweep vrees ik. Clown Dan draait ie nog slenner om dan normaal.
Hij kon het wel, maar het was altijd al twijfel achtig. Hij heeft jaren op een manege gestaan, en was daar ook nooit alleen, dus denk dat het daar een beetje vanaf komt Scheve mond

lieferdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:01

mijn pony doet het ook zo nu en dan en dan begint het met heel hard hinneke...en als dat niet l;ukt in 1 keer zomaar omdraaien en keihard naar huis scheure....maar nu ben ik ook bezig telkens een stukje verder t rijden