Wanneer je paard beleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Wanneer je paard beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 11:32

Op welke leeftijd vinden jullie dat je je paard kan beleren. 3 jaar? of 4 jaar?

merel90

Re: Wanneer je paard beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:29

ik vind dat je vanaf 2 1/2 à 3 jaar kan beginnen met longeren. vanaf 3 jaar met zadel en hoofdstel, daarvoor met kaptoom. vanaf ruim 3 tot 3 1/2 zou ik beginnen met het ruitergewicht enzo.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:50

Ik vind ook dat je rond het derde jaar kan beginnen met rustig te laten wennen aan het ruitergewicht enzo, daarvoor kan je natuurlijk wel al longeren en aan het zadel en hoofdstel laten wennen.

Wij kijken altijd naar hoe het paard is, het ene paard is met 2.5 al ''volwassen'' genoeg en sommige paarden zijn met 3.5 nog echte babies. Eerst zichzelf lekker ontwikkelen en groeien en lekker het land in en dan pas rustig beginnen. Overhaasten is nergens goed voor.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:53

4 jaar, liefst nog iets later. Een pony is dan namelijk nog niet volgroeid.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:08

Ligt aan het paard.
Als het een grote knaap is die met 3 jaar te sterk zal zijn mag die bij mij met 2,5 al onder het zadel en dan een paar maanden de wei in.
Maar een paard van 3 die nog erg jong is in het lichaam en gedrag kan ook wel met 4 jaar zadelmak gemaakt worden.

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:12

Kijk dat zei ik dus ook al!! Helemaal waar, dat moet je per paard bekijken, maar jonger dan 2,5/3 vind ik wel te vroeg hoor, is nergens goed voor

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 14:15

inderdaad met 3 jaar is tijd zat, maar hier zijn al zat topics over geweest en bijna iedereen vind 3 tot 4 jaar de rijd om zadelmak te maken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 15:46

ligt inderdaad ook wel aan het paard. maar ik zou ook zeker niet voor 3 mjaar beginnen met ruitergewicht. ook zou ik zeker niet voor 2 1/2 jaar beginnen met longeren. wandelen en poetsen e.d. wel, het liefst al zo jong mogelijk. al moeten ze natuurlijk ook de kans krijgen om met leeftijdsgenoten op te groeien.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 16:29

Nouja zowieso zou ik altijd gewoon rustig aan de tijd er voor nemen, niet te vroeg beginnen, en geduld hebben.
Maar inderdaad hoe het paard is speelt ook een belangrijke rol,
er zijn paarden die je met hun derde zonder problemen kunt gaan beleren,
maar er zijn ook paarden die er gewoon nog niet aan toe zijn.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:07

precies. Je moet je paard beleren wanneer die eraan toe is. Wanneer dat i skan ik vanaf hier niet beoordelen. Ik lees hier alleen een hoop posts van mensen die er zelfs een jáár over doen (van 2 1/2 tot 3 1/2) om van longeren naar een ruiter op de rug gaan. Doe dit liever wat sneller. Wij proberen zelf altijd binnen twee weken nadat we er mee zijn begonnen erop te zitten. Een paard dat bang is geven we wat meer tijd, maar een paard dat dominant is proberen we direct door te pakken.
Daar komt bij dat wanneer je al zo'n tijd aan het longeren bent ( maanden) je paard al een goede conditie opbouwd. Des te gekker kan hij dan doen wanneer je erop gaat... Haha! En dan heeft hij er de kracht en het uithoudingsvermogen voor om het heel lang vol te kunnen houden. Dan zeker langer dan dat jij dat kan.... Knipoog

igg veel succes!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 17:52

Wanneer je paard daar aan toe, is maar een minimum leeftijd vind ik toch wel 3 jaar.
Voor sommige rassen nog later, omdat die later volgroeid zijn.
Echt een leeftijd is er niet voor te geven.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:33

Ik vraag me af hoe je op een goede manier kan bepalen of een paard er al aan toe is om gelongeerd en/of bereden te worden. We beginnen op z'n vroegst in het laatste kwartaal van het vierde jaar. Ik zie dit uitstel als investering, die zich op langere termijn terugverdient wat betreft gezondheidsproblemen, blessure gevoeligheid en psychologische ontwikkeling. Er zijn voldoende belangrijke andere zaken, die je een paard veel eerder kan leren.

Een paardje op stal in de randstad kost al gauw E 5000 per jaar. De drang om dus eerder te beginnen is dan erg groot.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 00:46

4 jaar voor elk paard. Longeren kun je beginnen aan iets over 3 jaar. Voor die leeftijd werk je aan de basis: vertrouwen, respect.
Een paard op 2.5 beleren omdat ze anders te sterk worden vind ik onzin. Mits een goede opvoeding (liefst vanaf de geboorte) is elk paard hanteerbaar. Als je vanaf het eerste levensjaar regelmatig bezig bent met je paard, zul je hem op 4jarige leeftijd ook aankunnen.

Ik hoor vaak mensen die om die reden het paard vroeg beleren. Of die zeggen: ja ze is vroeg zadelmak, maar we doen er toch haast niks mee.

Als je er dan toch haast niks mee doet, wat is dan het nut?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 00:48

hananya schreef:

Daar komt bij dat wanneer je al zo'n tijd aan het longeren bent ( maanden) je paard al een goede conditie opbouwd. Des te gekker kan hij dan doen wanneer je erop gaat... Haha! En dan heeft hij er de kracht en het uithoudingsvermogen voor om het heel lang vol te kunnen houden. Dan zeker langer dan dat jij dat kan.... Knipoog

igg veel succes!

Vreemd. Bij ons wordt elk paard goed gelongeerd op voorhand. Dit om het jonge paard goed voor te bereiden op het gewicht van een ruiter. Hoe meer bespiering en conditie erop zit, hoe liever. En dat levert nooit problemen op.
Een paard zal er eerder vandoor gaan omdat hij pijn heeft of bang is. En dat zal dus eerder zijn wanneer hij nog onbespierd/onervaren is.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 08:47

Met drie jaar rustig beginnen met longeren en stemphulpen aanleren, met 3.5 of 4 erop Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-05 09:02

Mijn paardje wordt 2 juli 2 jaar... wilde vanaf daar rustig beginnen met longeren e.d en dan vanaf haar 4e gaan beleren...

Ze is nu nog vrij klein en mag van mij nog wel wat doorgroeien dus zit echt aan 4 jaar te denken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:34

hananya schreef:

igg veel succes!

Hij moet de kracht opbouwen om aan het ruitergewicht te wennen. Daarbij komt dat met longeren het paard al vertrouwd is met allerlei poespas en stemgebruik...! Ho=ho en ik denk dat je daar onder het zadel vaak wat aan kan hebben... vind jou redenatie ook vrij raar dus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 09:39

Dat ho = ho kun je ook voor die tijd oefenen. Dat moet er eigenlijk al inzitten voordat je hem aan de longe neemt. Ik ben ook geen voorstander van maandenlang longeren voordat je er opstapt. En 4 jaar vind ik persoonlijk te laat. Je merkt duidelijke gedragsverandering als je met een jong paard aan het werk gaat, ze worden er minder klierig door. Je moet naar het paard kijken, maar zeggen dat voor alle paarden 4 jaar geldt vind ik ook niet correct.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 10:03

Ik heb jaren op een stal gereden waar we door de zomer heen heel wat paarden zadelmak maakten. Wij kregen ze het liefst zo groen mogelijk. Wij wisten nooit wat mensen zelf al geexperimenteerd hadden met hun paard. Dan zeiden ze dat ze het paard alleen wat gelongeerd hadden, maar in werkelijkheid hadden ze al geprobeerd om erop te zitten en was er al herhaaldelijk iemand vanaf gedonderd...
Op zo'n moment doen mensen dus meer kwaad dan dat ze goed doen met hun "longeren".
Op zulke momenten ben ik blij wanneer een paard nog niet zo heel veel conditie heeft en ik hem een beetje moe kan longeren. Dat zijn de scherpe randjes er net even af doordat hij al moe is en is hij niet te "kietelig" op het ruitergewicht.

Ik werk ook vanuit vertrouwen, maar wanneer je ze op zo'n grote stal een paard voor de africhting krijgt, heb je geen maanden de tijd om ze klaar te krijgen. De eigenaren willen wel eens een maand of anderhalf wachten, maar dan moeten de paarden toch wel zover zijn dat hun eigenaar er ook op kan.

Wij adviseren mensen die hun paard klaar willen laten maken ook vaak om nog even een half jaartje te wachten als we menen dat het paard nog "te jong" is. Maar wanneer wij een 3 1/2 a 4jarige krijgen, hoef ik echt niet om die spieren op te bouwen een half jaar lang te longeren, hoor.
Dat paard kan mijn gewicht echt wel dragen... Knipoog
Die stem hulpen kun je aanleren in de eerste anderhalve week, waarin we ze aan de longe hebben om aan het zadel en de bijzet (druk in de mond) te wennen. En ik heb altijd een goede grondman die het paard vast heeft en precies weet wat hij/zij moet doen. Ik lift dan alleen maar mee en probeer het paard zo min mogelijk in de weg te zitten...

Ik zit er de eerste maanden per keer toch niet langer dan 20 a 30 minuten op en niet vaker dan 4 keer in de week. Dan kan dat paard ook rustig zijn spieren ontwikkelen zonder dat hij overbelast wordt en gaandeweg meer conditie krijgen. Zo gaan wij ook zodra ze enigzins bestuurbaar en vertrouwd zijn met een rustige groep het bos in. Dat kunnen ze kilometers maken en evenredig hun spieren ontwikkelen... Dan is het vaak nog leuk ook om conditie te krijgen ipv maanden rondjes lopen in een bak aan een lange lijn... Knipoog

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 13:44

mijn arabo-fries was op haar derde al "volwassen genoeg" mijn fjord ook. mijn haflinger is er 4 en daar ben ik nog niet zo heel lang mee bezig. ze was op haar 3 jaar nog veel te speels en te jong, ze was absoluut niet klaar om haar op te leren. ik denk dat het heel hard van het paard afhangt.