vrijspringen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlekkiieGirl

vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:25

hallo bokkies! Haha!
Ik had even een vraagje over vrijspringen naja eigenlijk een soort oproepje, heeft iemand nog tips over vrijspringen, hoe je een paard/pony het leert ofzo? alvast bedankt, ik hoop op veel reacties!

BlekkiieGirl

Re: vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:25

sorry, hoort dit wel bij RT?

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:11

hoort denk ik meer bij rijtechnisch...

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 23:18

als je paard/pony nog nooit heeft gesprongen zou ik het heel rustig aan doen, je wilt natuurlijk niet dat ie het straks eng gaat vinden.... als eerste zou ik alleen een balkje op de grond leggen.... wel een staander ernaast waar je een balk aan de zijkant kan leggen zodat ie er niet gelijk langskan schieten... probeer hem zo rustig mogelijk erover heen te laten gaan. loop desnoods een keertje mee over het balkje heen. gaat dat balkje stappen/draven/galoperen goed dan kan je er een kruisje van maken, uiteraard gewoon rustig opbouwen!!! niet gelijk te snel gaan of te hoog of te veel willen doen!! bouw het rustig op!!! en zorg altijd dat je met z'n 2en bent!! kan er eventueel iemand bij de sprong gaan staan zodat hij er niet langskan, en mocht het verkeerd gaan ben je niet alleen!!!! dat niet te snel gaan vind ik vooral belangrijk, vooral als je paard het nog nooit gedaan heeft!! stel dat je gelijk de eerste dag (bijvoorbeeld) een sprong van 1,20 m neerzet en je paard gaat er een keer doorheen, dan heb je kans dat je weer helemaal van voor af aan kan beginnen!!!
succes ermeej in ieder geval!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:30

Als ie wel longeren kent kun je tijdens het longeren een balk op de grond neerleggen waar hij overheen moet lopen. Langszaamaan kun je dan een hindernisje (langs de bakrand) maken van bijv. emmers (je longeerlijn blijft er immers aan, bij een staander zou hij erom slaan..) met een balk aan de zijkant zodat hij eroverheen moet.
Als hij dit snapt kun je proberen om hem los te laten (zet je bk gewoon in het midden af dat hij een volte heeft) en probeer hem er dan overheen te krijgen. Niets forceren, en als je het een paar keer aan de longeerlijn hebt gedaan, en ze vinden het leuk vliegen ze vanzelf wel over die hindernis Tong uitsteken... (tenminste Utah wel Tong uitsteken)

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:49

Mijn paard kon t eerst ook niet. Bij de africhtingsstal hebben we wat hindernisjes neergezet en haar er naar toe gejaagd...ging heel goed(waren 4lage sprongen achter elkaar) ze heeft ze allemaal gesprongen. op t laatste hoefde we niks te doen, ze galoppeerde vanzelf een rondje en nam daarna netjes de hindernissen.

Thuis ging het helaas slechter. Zodra ze maar een heel klein stukje ruimte tussen de staander en de bakrand zag ging ze dus tussen de bak en de staander door. Dit is een keer helemaal mis gegaan ze is toen in zo'n kabel van de bakrand blijven hangen met de achterbenen. Was blij dat ik berscherming om de benen had gedaan. Daarna ben ik met de longe eraan erover heen gegaan en ze volgde me. Volgende dag had ik een laag sprongetje gemaakt en wat balkjes neer gelegd, dat ging heel goed. Paar dagen later heb ik een sprongetje onder t zadel geprobeerd en dat deed ze ook de eerste keer zonder problemen.

zou dus aan de longe beginnen...eerst zelf eroverheen en als je paard genoeg vertrouwen heeft in je gaat ie er vanzelf wel over heen. Niet teveel op een dag doen. Zou al blij zijn als ie de eerste dag balkjes kan stappen.