hoe voelen dat achterhand eronder zit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

hoe voelen dat achterhand eronder zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:01

Ik kan zelf erg goed voelen of mijn paard de achterhand er goed onder zet. Nou vroeg mijn vader laatst hoe hij kon voelen dat ie het goed deed. hij si nu 57 en rijd vanaf zijn 50 ste en kan een aardig rondje sturen maar dat stukkie vind hij nog moeilijk.
Mijn vraag is nu, waaraan kan je allemaal voelen of het paard netjes zijn achterhand eronder zet. (zelf voel ik het prima maar kan het niet zo goed overbrengen op een "beginner")

Britt

Re: hoe voelen dat achterhand eronder zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:04

wanneer de kont omhoog gaat Nagelbijten / Gniffelen vind ik Tong uitsteken

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:13

ja, inderdaad. je voelt het aan de rug. hij voelt opeens heel anders, meer omhoog. dan gebruikt hij zijn rug en zet hij zn achterbenen er goed onder.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:52

hmmm maar denk je dat een recreatie ruiter dat ook kan voelen?
jammer dat als je vraagt naar oefeningen voor het onderbrengen van de achterhand er veel reacties komen maar dat blijkbaar maar weinig weten hoe je het moet voelen. (vind het zelf ook moeilijk om het aan een leek uit te leggen)

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:07

Ik dacht juist dat de achterhand omlaag ging en dat ie van voren lichter werd en wat omhoog komt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 19:17

ja dat is ook wat ik voel.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:47

Ik voel echt dat de achterbenen bewegen, dat van hieruit de beweging komt onder mijn kont.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:54

liesje1986 schreef:
Ik dacht juist dat de achterhand omlaag ging en dat ie van voren lichter werd en wat omhoog komt.

ik ook. Ook voel ik mijn paard van achter vertrekken als ik aandraaf

frescoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:17

Je wordt als het ware omhoog gedrukt!
Bij een juiste reactie van het achterbeen trekt je paard zijn buikspieren aan en duwt hij je een beetje omhoog.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 21:57

Het kan niet zo zijn dat je dat niet voelt. Zoals al eerder gezegd, de rug wordt ronder, de beweging in de rug gaat daardoor vloeiender, waardoor je gemakkelijker kunt zitten, meer vering in het paard of schokdemping. En de hulpen die je geeft zijn maar klein en toch pikt het paard ze op.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 22:06

toch lastig om het aan een recreatieruiter uit te leggen. misschien kunnen jullie je voorstellen dat iemand van 57 die pas 7 jaar les heeft waarvan 4 jaar op mijn paardje (met vlakke gangen) niet de soepelheid meer heeft om het te leren voelen vandaar dat ik het hier vroeg. Misschien moet ik dan toch maar een keer een paard van iemand anders lenen om het hem heel duidelijk te laten voelen. Ach en wellicht valt het kwartje wel een keer. Het is ook niet zo heel erg belangrijk als hij maar lol heeft maar hij is erg geinteresseerd en wilde het graag weten. Ik denk dat je het alleen kan leren voelen als het verschil heel er groot is. ik zal wel zien.
bedankt voor de reacties.
groeten kirsten

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 22:28

Je hele paard loopt fijner. De passen worden ruimer, meer bergopwaarts. Van voren wordt hij lichter in de mond, een constante aanleuning als gevolg. Die schwung komt door het lijf heen, het paard begint met zijn hele lijf te lopen. De passen worden in een constant ritme afgewerkt. De rug wordt boller. Het paard gaat gedragener lopen. Het geheel rijdt fijn, zit fijn en ziet er fijn uit.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:58

Wat ik voel, hij wordt ruimer in zijn gangen je voelt als het ware bijvoorbeeld als je een middendraf inzet, zijn achterhand eerst gaan. Heel moeilijk uit te leggen eigenlijk. Ook als je terug rijdt voel je dat het meer gedragen word, loopt fijn op zijn eigen benen (dat betekend dat je hem niet hoeft te ondersteunen om op die manier te lopen, dmv van drijven, in je hand hangen. Dat doet hij dan niet. Ook voel je dat de bewegeningen vloeiender worden, het is minder "vierkant" zo noem ik het maar even. Nog duidelijker voel je het als een paard op de voorhand valt. Zijn gangen vorden vlakker, hij laat zijn hoofd te diep hangen en als je bijvoorbeeld een middendraf inzet gaat hij vaak alleen maar sneller lopen en nauwelijks ruimer.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:59

laat ze rondjes lopen en op het moment dat het paard zijn achterhand eronder brengt vraag je of hij verschil voelt. dus wat voel je nu?
het gevoel kan bij iedereen anders zijn.
groetjes en succes.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:00

Wat ik doe, ik geef mijn moeder les, das ongeveer vergelijk baar Knipoog
Ik laat het paard wegrijden in draf. dan zeg ik wanneer de achterhand er goed onderstaat, elk paard heeft manieren waarop die dat beter doet.
Zodat ze het gevoel leert herkennen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:51

Laat je vader eens zonder zadel rijden (als je paard dat toelaat en je vader het aandurft). Ik heb gister noodgedwongen zonder zadel gereden (beetje balen in het begin want ik zat er net met een bil op, ze gaf een bok en ik lag er aan de andere kant alweer af Haha! ). Hoewel ik het ook voel mét zadel word het zonder zadel nog een stuk duidelijker. Je voelt precies wanneer die achterhand eronder gaat of wanneer ze weer uitelkaar valt!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 14:17

Rytir schreef:
Laat je vader eens zonder zadel rijden (als je paard dat toelaat en je vader het aandurft). Ik heb gister noodgedwongen zonder zadel gereden (beetje balen in het begin want ik zat er net met een bil op, ze gaf een bok en ik lag er aan de andere kant alweer af Haha! ). Hoewel ik het ook voel mét zadel word het zonder zadel nog een stuk duidelijker. Je voelt precies wanneer die achterhand eronder gaat of wanneer ze weer uitelkaar valt!

Als hij met zadel de achterhand er al onder krijgt vind ik het knap. Denk niet dat hij het zonder zadel zal lukken, weet het eigenlijk wel zeker.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 18:39

je paard wordt van voren inderdaad veel fijner, hij loopt mooi rond uit zichzelf zeg maar.
dta komt omdat je er van achteruit power instopt, die je er van voren uit kan halen.
je paard loopt een beetje bergopwaarts. hij verplaatst zijn gewicht naar achter, i.p.v naar voren. (normaal draagt het paard 70% van zijn gewicht op zijn voorbenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 19:58

Als je aan het draven bent en hij gaat poepen, moet hij zijn rug bollen om te kunnen poepen. Dit is het gevoel wat je krijgt als hij zijn rug ronder maakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 19:35

Mij hebben ze het moeten leren voelen door me er telkens op te wijzen wanneer het paard goed liep. Zelf heb ik ook veel gekeken naar paarden die aan het werk waren, zodat ik het zelf goed leerde zien.
Verder Moeten wij in de les altijd lang los rijden, als je daarna je paard gaat oppakken voel je echt dat je paard een mooi stuk korter wordt en zijn achterhand eronder zet.

Ook bij overgangen voel je het beter wanneer het paard zijn rug wegdrukt of juist erbij houdt.

Ondertussen voel ik al welke kant mijn paard vastzet zelfs. Gewoon een kwestie van veel rijden en voelen.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:15

Je wordt inderdaad omhoog gedrukt als je paard zijn achterhand onder de massa brengt dit komt omdat hij zijn rug bol maakt. Verder kun je meestal ook voelen dat je iets meer achterover komt te zitten doordat de achterhand iets zakt.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 10:33

T voelt een beetje alsof je de turbo aanzet Tong uitsteken
Echt van achter vertekken, en t zit ook gemakkelijker. de rug wordt beter gebruikt..en bv. uitgestrekte draf gaat dan ook veel beter en meer.