tips en ervaringen gevraagt .. paard zit in schouders vast

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

tips en ervaringen gevraagt .. paard zit in schouders vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 08:42

hallo

mijn vriendin heeft haar paard nu een jaar .
Het is niet de makkelijkste merrie maar ze is nooit echt gemeen geweest wel probeerd ze je graag uit en merkt ze dat je bang bent maakt ze daar misbruik van door te dreigen.

nu is mijn vriendin er een keer verkeerd vanaf gevallen en had een wervel in dr rug gebroken .
Ik hebhet paard in het begin gereden en was niet echt voorwaarts maar was goed te rijden .
Ze heeft van verschillende mensen les gehad maar iedereen gaf goedbedoelde adviezen maar ze schoot er niks mee op .

Nu ben ik gisteren ff op haar paard gestapt om te kijken hoe het nu zat want het leek echt nergens meer op .
helaas zit dit paardje helemaal vast in zijn schouders en kan ook niet zijn passen afmaken in stap en in draf ( galop hebik maar niet meer geprobeerd.)
het leek net of ik op een zwaar kreupel paard zat in draf en lichrijden zat enigzins maar dan wel op het verkeerde been .
Op het goede been was gewoon niet te doen .
Het zadel dat ze al die tijd gebruikt had vond ik niet super liggen en nu komt er morgen iemand om een zadel aan te meten .
Ook is de fyshio al gebeld en die komt als het goed is volgende week .

Maar nu is mijn vraag wat ze het beste kan doen met dit paard .
Hoe ze hem het beste los kan werken in zijn schouders.
En hoe lang dit ongeveer gaat duren want ze wil hem eind juni naar de keuring hebben maar op deze manier word dat dus helemaal niks .

Alle tips en ervaringen zijn welkom .
Want dit is gewoon zielig en zonde van het paard . Ach gut

Groetjes miranda

An_J

Re: tips en ervaringen gevraagt .. paard zit in schouders va

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 09:11

Een goed passend zadel kan 100% schelen. Daarnaast komt een slechte schoudervrijheid vaak door een blokkade in 1e en 2e rib. Het zelfde gevoel waardoor jij een stijf word achter je schouderbladen. Goede osteopaat kan dit verhelpen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:00

Probeer het aan de longe rustig aan.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 10:36

hoi, een paar jaar geleden heb ik het zelfde gehad, paard stijf geen goed voorbeen gebruik en op een gegeven moment licht kreupel. bleek dat mijn zadel knelde op het schouderblad. na het zadel te laten verbreden(boom) en 3 keer naar de fhisio was het over. je moet ook met het opleggen van het zadel meten dat je 3 vingers achter het schouderblad je zadel neerlegt anders belemmert het de schouder.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 17:13

bedankt alvast voor de tips .
morgen heeft ze waarschijnlijk ander zadel als er een past maar dat zal wel goedkomen.
dat van die 1e en 2e rib zou best eens kunnen aangezien ze ook erg narrig reageerd op het been.
Maar vraag me toch nog steeds beetje af of dit ook rijtechnisch op te lossen is .
Of dat het echt werken aan de lange lijn word .
er word zowiezo nu al gewisseld dan weer onder het zadel en dan weer de lijn.

heeft er verder nog iemand tips!!!!!?

peerdengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 18:40

Hoi
Veel figuren en dat soort dingen rijden (in stap) en niet te veel vragen rustig opbouwen (maar eerst kijken of het niet aan het zadel ligt natuurlijk!!!)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 07:23

Zijgangen zijn altijd goed om de schouders los te krijgen, maar dan moeten ze wel correct en voorwaarts gereden worden, anders worden de problemen erger. Je zou eens kunnen beginnen met voltes openen en sluiten in stap en draf, voor zover ze dat aankan.