halthouden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ninatje

halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 20:29

ik rij de laatste tijd bij mijn privéles op een (manege)paard die nog erg jong is (5 jaar), en heel veel in zich heeft als he om dressuur gaat. Alles gaat hartstikke goed tot nu toe, stelling, wijken, wending om de voorhand, wending om de achterhand gaat steeds beter, loopt netjes aan de teugel, maar de enige twee problemen bij mij zijn het halthouden en de galop. Halthouden op zich doet hij hartstikke netjes, maar zodra hij stilstaat issie met zijn gedachten ergens anders, staat ie niet meer aan de teugel en kan ik hem met normale hulpen niet meer terug in stap krijgen, laat staan in draf, ik moet bijna altijd een tikje geven. Bovendien, als hij stilstaat reageert hij ook niet meer op de teugelhulpen, het lijkt wel of hij stilstaan combineert met 'ik ben klaar' of zoiets.
in de galop is het aanspringen het probleem. Hij doet het al steeds beter, maar het aanspringen blijft lastig voor hem (hij is al gecorrigeerd omdat hij in het begin helemaal niet wilde aanspringen), en nou reageert hij nog steeds niet optimaal op mijn hulpen. In dehoek aanspringen lukt wel steeds beter, maar zodra ik op de volte of op de lijn ac moet aanspringen draaft hij alleen maar sneller, terwijl ik toch echt de juiste hulpen geef (binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, zithulpen en stelling vragen...)

weten jullie misschien oplossingen voor deze twee problemen?

liesje1986

Re: halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 21:00

Over het halthouden, veel overgangen naar het 'bijna halthouden' maken. Je paardje moet voorwaarts blijven denken. Dus je neemt gas terug en als je voelt dat ie niet meer nageeflijk is of niet meer luistert, stuur je hem weer voorwaarts. Hij moet op ieder moment, dus ook middenin een overgang, weer voorwaarts willen.

En over de galop, blijf eerst nog even in de hoek aanspringen en wees heel duidelijk. Je geeft je galophulp, gaat ie niet dan geef je een tikje en als ie galoppeert dan goed belonen. Pas als ie de hulp goed snapt ga je op andere plaatsen aanspringen.
Succus ermee!

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 21:15

ok, bedankt voor de tips. Alleen bij de galop zit ik dan nog met een probleem: mijn instructrice vindt het belangrijk dat hij gelijk goed aanspringt in galop, dus zij laat het me zo doen: ik moet de hulpen geven, als ie dan niet aanspringt in galop helemaal terugnemen naar een rustige draf en vanuit daar weer opnieuw proberen. Het wordt alleen een beetje lastig om vanuit dat ook consequent te zijn, aangezien het paardje heel makkelijk strekt, en dus sneller vanuit strekken in galop zal 'vallen' dan vanuit een rustige draf aanzetten in galop. Als ik hem dan een tikje geef, om consequent te zijn, springt hij wel aan in galop, maar dan springt hij dus niet netjes aan..

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:30

he hallo.

Halthouden:

Zoals Liesje al zei: je paard moet voorwaarts blijven denken. ook in de overgang terug. Hij drukt in de overgang terug zijn rug weg denk ik. Je maakt een overgang terug, loopt van het achterbeen af en daarbij holt hij zijn rug, dus vandaar dat hoofd hoger en valt je paard uitelkaar. dit is puur een questie van kracht.
Je moet zorgen dat hij in de stap al een voorwaartse drang heeft, dus hij moet eigenlijk harder willen dan dat jij aangeeft. zodra je de overgang inzet en je voelt dat hij hierin teveel terug komt, dan gelijk weer naar voren wegstappen en zorgen dat je weer die voorwaartse drang krijgt, dan ga je weer de overgang inzetten. zorg dat hij naar je hand toe blijft lopen, dus been voor het voorwaartse en met je zit terugrijden. dit gewoon blijven oefenen en consequent blijven.

Galop: dit is ook puur kracht. hij heeft moeite om op het achterbeen aan te springen, dus hij gaat eerste harder draven en valt als het ware in de galop. zoals je instructrice al zei: hij moet aanspringen vanuit de normale arbeidsdraf, dus gewoon draven, doorzitten. zorg ook hierin dat hij voorwaarts blijft en naar je hand toe blijft draven, dan de overgang inzetten. gaat hij harder draven, gelijk weer terug. eerste de ontspanning weer terug krijgen en dan weer proberen.

je moet gewoon alle overgangen blijven oefenen, dus stap, draf, paar passen naar voren en weer terug een x halthouden enz. hierdoor wordt hij sterker en fijner aan je hulpen. je zal zien als je dit consequent blijft doen, dat het een stuk makkelijker wordt.

succes