Hoe naar beter evenwicht toe werken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe naar beter evenwicht toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:14

Zoals veel (jonge) haflingers heeft Vivara moeite met galop.
Ze valt vanuit een voorwaartse draf in de galop, de hulp schijnt ze wel te kennen maar ze valt er echt nog in, van aanspringen is bijna geen sprake. Ze zit nooit overkruist en bijna nooit verkeerd, maar als ik haar eenmaal in galop heb reageert ze niet meer op mijn zit, probeert hoeken af te snijden en gallopeert net na het 'aanspringen' harder dan normaal. Dan probeer ik haar terug te schakelen in een langzamere galop, wat vervolgens lukt, maar het stuur blijft een probleem en ze valt terug in draf, ookal houd ik haar voorwaarts. Ik denk dat ze moeite heeft met haar evenwicht behouden; althans zo voelt en lijkt het.
Draf en stap beheerst ze goed, tempowisselingen, afwenden is geen probleem. Ik heb al diverse adviezen gehad, buiten lange stukken galloperen met tempowisselingen, aan de longe oefenen met touwtjes etc etc. Aan de longe gaat nu goed, na een aantal weken liet ze een rustigere en nettere galop zien.. Iemand nog nuttige tips?

linsey

Re: Hoe naar beter evenwicht toe werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:29

Ik denk dat ze gewoon nog heel erg moeten leren geloperen in een bak waar ze kleine rondjes moet lopen en met een gewicht op haar rug. Gewoon veel de galop oefenen en als je merkt dat ze wat stabieler wordt pas meer terug gaan rijden. Als ze niet meer zo gaat racen ook een keertje binnenhoefslag pakken misschien maar dat duurt natuurlijk nog even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:33

Dus volgens jou moet ik haar gewoon aanzetten tot galop, de bak door racen en dat 3 rondjes volhouden?

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:39

Mijn fjord had ook veel moeite met galopperen.
Voor mij hielp het toen goed veel te longeren.
Dan wordt ze sterker zonder dat de ruiter het haar moeilijker maakt.
Als ze sterker is dan voltes verkleinen en vergroten.

Maar om te beginnen eerst maar eens drie rondjes galop aan de longeerlijn en dan iedere week een rondje erbij.

Veel succes ermee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 19:45

Ok.
Als iemand anders dit zou plaatsen had ik ook gezegd "veel oefenen en voltes rijden", maar in werkelijkheid ligt dat best moeilijk. Vooral omdat ze nog niet zo stabiel is in galop (maar ook enkel en alleen in galop) en dan is het stuur niet altijd binnen handbereik. Maar dit longeren lijkt me een goede oefening.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 07:12

Yep, erg bekend mee!

Mijn pony had balans en evenwicht problemen ivm 2 tot 3 jaar luieren. OPnieuw begonnen en galop was een ramp. Eerst gewerkt aan stap en draf. Zonder hulpteugels, touwtjes e.d. longeren. Veel overgangen stap,draf. Onder het zadel heb ik de eerste paar weken geen galop meer gevraagd omdat het TE gevaarlijk werd.

Ook tips als voltes e.d. werkten absoluut niet. Ze ging scheef hangen, bokte continu en het voelde niet prettig voor haar en mij.

Ik gooi haar altijd eerst even los voordat ik ga longeren. Zeker 1 keer in de week laat ik haar zowel links als rechts los galopperen.
Aan de longe heb ik het steeds opgebouwd. Ik longeer bijna om de dag en in het begin werkte ik aan het aanspringen in galop aan de longe vanuit een rustige draf. Als ze goed aansprong beloonde ik haar wel, maar ik ben eerst veel gaan oefenen op van rustige draf in galop.
Die galop was erg uit balans. Te weinig kracht in de achterhand om echt goed die kont eronder te gooien en niet naar binnen te blijven vallen.

Eerst een half rondje, dan een rondje..zo langzaam opbouwen.

Na een week of 2 ben ik galop gaan vragen onder het zadel. Aanspringen vanuit rustige draf en op de lange zijden. Tot ik bij de hoeken kwam en dan terug in draf. Na een week dit te hebben gedaan ben ik haar op de volte gaan sturen....en wat bleek...galop was meer in balans en zelfs beheerst! Ik wist niet wat ik voelde.

Ze heeft er nu nog steeds moeite mee, dat gaat niet van de een op andere dag. Ik vraag onder het zadel altijd galop zowel links als rechts. Als ze eruit valt blijf ik de hulpen geven totdat ze minimaal een of twee rondjes goed heeft gegaloppeerd (voltes dan, ik ga de bak niet helemaal door).

Ook werk ik veel met balkes en wat kleine hindernisjes. Minimaal 1 keer in de week als ik haar losgooi leg ik wat balkjes weg. Zo train ik haar achterhand. En ik moet zeggen dat ik nu na 3 a 4 weken echt verschil begin te merken! Ze zet haar achterste hoeven in de afdruk of over de afdruk van haar voorste hoeven weg en de gangen gaan veel beter. Meer beheerst...

Succes in ieder geval en sorry voor het lange verhaal. Maar misschien heb je er wat aan!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:21

Niet te lang willen galopperen. Eerst moet het aanspringen goed worden, dus dat moet je daar op oefenen. Dit zou je op een grote volte kunnen doen (bijv bij E en B).
Bij E spring je aan in galop en voor B neem je terug naar draf. Voordat je weer bij E bent, spring je weer aan in galop en kort daarna neem je weer terug naar draf.
Zodra dit aangalopperen beheerster gaat, kun je eens een hele volte galopperen of een stukje de hoefslag volgen.

Door dit aanspringen wordt hij vanzelf sterker in zijn achterhand en kan hij het galopperen ook makkelijker volhouden.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 08:39

he hallo.

dit heeft zeker wel met balans te maken. probeer zo min mogelijk te sturen met je hand, maar juist met been en met name binnenbeen. je mag best een x een ophouding met je buitenhand maken (en natuurlijk binnenbeen) zodra je voelt dat hij naar binnenkomt, maar daarna direct weer normaal contactteugel en een luchtige en meeverende hand.

je lost dit alleen maar op door voorwaarts te rijden en het haar zelf even uit te laten zoeken en niet met je hand broberen op te vangen en te sturen.

overgangen is inderdaad een goede oefenening.
zet hem op een grote volte in de draf en probeer op je been die volte te rijden, valt hij naar binnen of naar buiten direct handvoor en been aan. zorg dat hij naar je hand toe blijft lopen.

steeds aanspringen in galop een paar passen galop, dan weer draven en weer aanspringen, dit blijven doen. je zal zien dat het dadelijk beter gaat, dus weinig hand, meer been.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 15:48

ok iedereen bedankt.
Aan de reactie van tiggeridoo heb ik het meest, aangezien die vanuit het eerste stadium beschreven word. Op het moment oefen ik de galop aan de longe en in de binnenbak, maar ivm warmte rijd ik nu buiten in de bak en daar werk ik aan de overige punten.
Vivaar is heel goed te verzamelen in draf en stap, tempowisselingen e.d, ze heeft er totaal geen moeite mee. "niet te lang willen galloperen" daar heb ik niet zoveel aan, ik ben al blij als ik haar 3 passen in arbeids heb, het gaat juist om het aanspringen waar ze moeite mee heeft, ze 'valt' in galop en springt niet aan vanuit een rustige draf.
Natuurlijk stuur ik met mijn zit en benen, ik heb een meeverende en luchtige hand, en ze komt ook niet naar binnen. In draf rijden we mooie voltes, ze is goed nageeflijk en voorwaarts. Ze kan zelfs behoorlijk heet worden, ze is goed aan het been en wil graag voor je werken.(om even een beeld van het paard te schetsen) Steeds aanspringen daar zijn we echt niet klaar voor, dan valt ze vanuit middendraf in galop, neem je haar terug, is ze opgefokt, geef je de hulpen en ben je zo aan de andere kant van de bak.
Zij is snel heet en opgefokt, dus ik wil het rustig aan doen, zo hebben we al meer bereikt..

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:12

Klinkt als de mijne Alacairon!!! Haha!

Ze gaat vol enthousiasme richting bak en kan ook lekker heet worden. Omdat ze het ook wat moeilijk vind de galop gaat ze versnellen. Dan gaat ze vanuit race-draf in galop. En DAT is NU NIET de bedoeling!

Wat je nu doet klinkt goed. Galop vond ik toen ik 12 was het einde, nu vind ik het niet de belangrijkste gang. Ik ben graag met haar aan het werk, en zij vind het zelf ook heerlijk. Echter ga ik haar niet overvragen.

Als je doorgaat zoals je nu bezig bent, merk je zo snel verschil. Als ik haar longeer hoef ik maar LET OP te roepen en dan weet ze al hoe laat het is. Dan gaan we galoperen. In het prille begin ging ze dan sjezen. Dus riep ik met een zachte stem..rustig..rustig...dan ging ze rustig draven en probeerde ik het opnieuw. Zolang ze goed aansprong heb ik haar wel eens van een snellere draf in galop over laten gaan. Als de aansprong maar goed was, anders moest ze direct terug. Zo bleef ik bezig totdat ze uiteindelijk rustige overgangen maakte.

Nu zijn we zover dat dit goed gaat. Het kan beter, maar dat kan vrijwel altijd. Ze heeft meer kracht in haar achterhand en dat kun je zeker in stap en draf goed merken (moest peesbeschermers aanschaffen anders trapte ze haar voorbenen kapot).

Doe rustig aan en volg je gevoel. Je hebt er genoeg verstand van, dus dat komt wel goed. Toevallig dat ik (als minder-ervaren persoon) met hetzelfde bezig ben (geweest) zodat je wellicht wat aan mijn verhaaltje had/ hebt!

Succes in ieder geval!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:48

Hey roos, milka heeft dit ook een hele tijd gehad en ik ben gewoon begonnen door rechte stukken te galopperen. Gewoon op de lange zijde in de hoek aanspringen en voor de volgende hoek weer in draf. Als ze dat onder de knie hebt kun je een halve grote volte draaien en weer rechtuit.
En veel overgangen proberen te maken van draf naar galop en weer terug.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 15:45

Thanks jullie twee Haha!

@tiggeridoo, dat klinkt idd net als vief. alleen gaat wil ze niet aanspringen aan de longe, gaat eerst hard draven en valt dan in galop. dan gallopeert ze 1 rondje (terwijl ik haar stimuleer) en valt ze terug. Nou het is nu te warm maar binnenkort gaan we weer door met de galoptraining.....Haha! Bedankt!

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 14:46

Veel overgangen maken, veel doen, misschien moet hij meer spiermassa krijgen, dan is het evenwicht ook beter.

aggielachie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 16:23

Nou ze heeft een aardige spiermassa in die kont hoor! Haha!
Het gaat veel beter nu, door veel aan de longe te werken en buiten te galloperen..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-05 18:10

Aan de longerlijn laten lopen en jij erop, puur als gewicht in de galop, pas als ze wat rust in het aanspringen heeft gevonden kun je je lijf gaan inzetten als hulp of commando.
Als je buiten met haar rijd in het bos of en ze springt echt aan in galop, misschien wel per ongeluk.... belonen ze mag best weten dat dat een mooie overgang was.

Fijn dat het al beter gaat succes saampjes!