bokken en vandoor gaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

bokken en vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:45

'k heb een super lieve verzorgpony.
maar met rijden bokt ze heel veel en ze pakt het bit af en gaat ze er vandoor, hoe kan ik dit afleren?

vuurneon

Re: bokken en vandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:47

proberen om te draaien voordat ze kan weg rennen, veel zigzaggen helpt ook. en vooral afstraffen als ze/hij dat doet. probeer de pony aan de teugel te rijden. Wanneer doet ze/hij dat vooral dat bokken?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 17:58

nou, ik heb les met haar gereden, maar ik denk dat ze streken met je uithaalt,

linsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:16

Als een paard echt bokt om dwars te liggen, vaak omdat ze gewend zijn om na een bok gewoon te mogen doen waar ze zin in hebben, kan het paard van mij toch echt een flinke mep verwachten. En rennen... omdraaien is inderdaad een hele goede. Wat ik ook wel eens heb gedaan bij een fjord die zo sterk was dat je haar echt niet kon omdraaien, is tegen de muur zetten. Wel goed uitkijken dat het paard zijn hoofd niet stoot, je wil het paard wel afstraffen maar hij hoeft niet een kopje kleiner gemaakt te worden. Dit kan je ook echt alleen doen als de muur helemaal dicht is i.v.m de benen die vast kunnen komen te zitten. Maar dit is echt een maatregel voor als je helemaal geen stuur meer hebt hoor! Als je paard dan stil staat tegen de muur gewoon weer rustig verder rijden en zodra je hem voelt trekken en je weet dat je hem kwijt bent weer tegen de muur zetten. Die fjord werd iig de muur wel zat en is er veel rustiger van geworden. Zoals ik al zei dit is natuurlijk niet de manier maar als je echt niets meer te zeggen hebt is het vaak toch wel de enige manier. En verder is lessen natuurlijk altijd een goede optie Knipoog

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:27

Hee hoi,

Is dit in de bak, of buiten?
Als het in de bak is, heb ik bij emiel voest geleerd dat je net moet doen alsof het zo de bedoeling was.
Lekker met hem mee doen en laten gaan, extra aansporen, zo houd je toch het heft in handen, daarna weer rustig oppakken en gewoon doorgaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
Als dit alleen buiten gebeurd is het natuurlijk wat lastiger.
Voor het bit vastpakken is het misschien een idee om bitloos te gaan rijden.

succes.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 18:31

nou, ik rij in de wei, ik weet niet wat je daarvoor in ziet, bak of echt buien

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:38

vooral bezighouden. zodra hij z'n aandacht ergens anders op kan richten, of in de gaten krijgt dat jij de controle verliest, zal hij daar misbruik van gaan maken. het is erg belangrijk om gewoon 'door te rijden' en als het ware geen ondoordachte rondjes gaan rijden. het enige moment dat ie rust heeft, is op het moment dat ie lange teugel krijgt, en dat moet duidelijk voor m worden Knipoog succes!

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:39

Nou ja, toch iets met beperkingen. Ik heb het zelf ook op deze manier geprobeerd, en het werkt echt. Op deze manier denken ze volgens mij toch zo van, oh maar dat was niet de bedoeling........ Dus houd je zelf het heft in handen, ookal was het even niet zo stiekum

succes.

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 16:51

vooral bezig houden, en veel figuren rijden..

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 19:13

ok mensen, ik zal dit zeker onthouden, ze krijgt bijna een veulen, in juni denk ik. dus nog een maandje of langer wachten, heb eigenlijk iemand nodig om haar in te rijden, want er is heel lang niet meer op gereden!

Schimmiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:33

Tegen een muur aan zetten
Nou dat lijkt me dus egt niet verstandig.
Een mep geven wanneer ze het verdienen owkeej daar kan ik inkomen doe ik zelf ook(maar alleen waneer nodig)
Maar tegen de muur aan zetten is tog egt niet aan te raden hoor.
Dan krijg je alleen maar gevaarlijkere situaties en paniek.
Wat bij mijn paard werkt is hetzelfde wat quinoa en unkown!!! zeiden.

Suc6 ermee

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:32

Je moet proberen je paard dus voor te zijn. Dit is een kwestie van aanvoelen wanneer het paard wilt vetrekken. Zelf heb ik ook dit probleem gehad. Mijn paard veegde letterlijk de hele bak met me aan en kon toen ook aardig bokken. Met als gevolg dat ik in het zand lag.

Hierboven gaf ik al aan dat je dus aan moet voelen wanneer het paard vetrekt. Zodra je dat aanvoelt en hem een stapje voor bent, ben je eigenlijk klaar.

Als het paard wilt vetrekken en je voelt dit, maak dan direct een ophouding en ontspan daana direct weer. Je moet niet gaan hangen of je hand op dit moment vast gaan zetten, dan heb je namelijk het probleem dat je paard zichzelf ook vastzet met als gevolg dat hij alsnog de hele bak met je aanveegt.

Om je paard op het moment dat hij ervandoor gaat nu een tik te geven met de zweep, zou ik persoonlijk niet doen. er is namelijk al een spanning en met die tik van de zweep creeer je nogmeer spanningen. Het is hier juist de bedoeling dat je de ontspanning terug krijgt.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 13:47

Ik heb nogal wat bokgevallen moeten rijden (in mijn pennytijd maar ik was er niet blij mee Sigaar ) En er waren een aantal oplossingen die bij verschillende pony's werkte. Sowieso moet je je paard altijd flink aan het werk houden, goed je been eraan en veel figuren rijden. Als je dit doet wordt het vaak al een stuk minder. Als het dan niet minder wordt zou je de volgende dingen kunnen doen:

1: Net voor het moment dat ze ervandoor vliegt een kleine volte rijden; ze kan dan niet de snelheid maken om ervandoor te spurten. Bij sommige paarden werkt dit ook als ze eenmaal de vaart erin hebben maar je moet dan wel heel erg oppassen dat ze niet gewoon met een loeivaart die volte door blijven gaan, dat is gevaarlijk.

2: Als ze ervandoor vliegen gewoon extra aansporen. Laat haar hierbij absoluut niet terug vallen; als ze wil gaan dan zal ze gaan, en flink ook! Pas als je voelt dat ze echt moe begint te worden neem je haar terug. Meestal valt het kwartje dan wel dat als ze ervandoor gaan dat ze dan echt hard moeten werken en doet ze het niet meer. Hierbij moet je wel oppassen dat je paard het niet als spelletje gaat zien en het juist gaat doen omdat het zo leuk is.

3: Als niets anders meer helpt; de noodrem gebruiken. Je doet je handen vrij hoog (laat maar zeggen tot boven je navel) en zet m op de noodrem. Daarna zet je je paard een paar passen achteruit. Op het moment dat je met m naar voren stapt, stap dan ook daadwerkelijk meteen goed weg. Zet m flink aan het werk!

Dit zijn gewoon een aantal dingen die ik toen moest doen van de instructrice. Het lijkt me verstandig dat jij ook les neemt zodat zij/ hij kan zien wat er fout gaat en hoe jij dat het best kunt oplossen!

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:17

Als bij mij een paard met me weg loopt ga ik voltes rijden tot ze gekalmeerd zijn Lachen

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-05 18:10

dankje voor de tips!! en donderdag iets om half 5 sávonds is het veulen geboren!!! ben echt super happy! het gaat echt super met haar en het veulen. hopelijk kan ik zo snel mogelijk weer rijden!
Afbeelding
ze was wel bang voor de camera, deze foto kan je alleen goed zien,

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 18:18

Goed idee, ga een merrie die hoogdrachtig is helemaal het zweet in jagen om het haar af te leren Ach gut ?!

Nu ze net bevallen is zou ik het rijden op een iets lager pitje zetten, de kans lijkt mij erg groot dat ze nu je haar weg gaat halen bij haar veulen helemaal niet meer te regelen is.

Leuk paardje trouwens en gefeliciteerd met het veulen, hoe heet het Haha! ?