Ik heb nogal wat bokgevallen moeten rijden (in mijn pennytijd maar ik was er niet blij mee
) En er waren een aantal oplossingen die bij verschillende pony's werkte. Sowieso moet je je paard altijd flink aan het werk houden, goed je been eraan en veel figuren rijden. Als je dit doet wordt het vaak al een stuk minder. Als het dan niet minder wordt zou je de volgende dingen kunnen doen:
1: Net voor het moment dat ze ervandoor vliegt een kleine volte rijden; ze kan dan niet de snelheid maken om ervandoor te spurten. Bij sommige paarden werkt dit ook als ze eenmaal de vaart erin hebben maar je moet dan wel heel erg oppassen dat ze niet gewoon met een loeivaart die volte door blijven gaan, dat is gevaarlijk.
2: Als ze ervandoor vliegen gewoon extra aansporen. Laat haar hierbij absoluut niet terug vallen; als ze wil gaan dan zal ze gaan, en flink ook! Pas als je voelt dat ze echt moe begint te worden neem je haar terug. Meestal valt het kwartje dan wel dat als ze ervandoor gaan dat ze dan echt hard moeten werken en doet ze het niet meer. Hierbij moet je wel oppassen dat je paard het niet als spelletje gaat zien en het juist gaat doen omdat het zo leuk is.
3: Als niets anders meer helpt; de noodrem gebruiken. Je doet je handen vrij hoog (laat maar zeggen tot boven je navel) en zet m op de noodrem. Daarna zet je je paard een paar passen achteruit. Op het moment dat je met m naar voren stapt, stap dan ook daadwerkelijk meteen goed weg. Zet m flink aan het werk!
Dit zijn gewoon een aantal dingen die ik toen moest doen van de instructrice. Het lijkt me verstandig dat jij ook les neemt zodat zij/ hij kan zien wat er fout gaat en hoe jij dat het best kunt oplossen!