doorzitten lukt niet....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

doorzitten lukt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 20:19

Heb nu pas voor t eerst op m'n nieuwe dressuurzadel gereden, reed eerst met een vhz. Het zadel zit verder goed(kiefer wien) heb veel gehoord dat t zadel zo hard is enzo maar vind het mee vallen. Ik rijd Umi nu sinds 2dagen goed nagevelijk heb pas wat tips van Ulyssa hier op bokt gehad en t gaat nu echt super! in galop is m'n houding t beste, Umi blijft dan nog steeds nagevelijk lopen(had bij el-miran vaak dat ze in galop weer omhoog kwam) alles ging verder goed, ben toen maar gaan doorzitten want ik wil binnekort een keer een proefje gaan rijden(gewoon thuis oefenen en later wedstrijden rijden) alleen t paard gooit erg hoog op! ze heeft veel knieactie. Ik heb de beugels een gaatje korter gedaan maar er was geen verschil bleef gewoon nog teveel stuiteren. Ik rijd nu met schuine beugel blokjes....en dus net met een dressuurzadel. Met vhz ging het doorzitten veel beter. Iemand tips? het is trouwens een 3jarige dus rijd haar niet zonder zadel.

WinBinChes

Re: doorzitten lukt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:22

KLeine stukjes doorzitten. Het is voor zowel je paard en jouw wennen dat je ander zadel hebt. Zorg er voor dat je paard over zijn rug ontspant en dan zal hijje vanzelf laten zitten. De kleine stukjes uitbreiden tot wat langere stukjes. Niet te lang door zitten want het paard is nog jong dus niet teveel doorzitten nog.
Je zou ook het tempo onder het lichtrijden iets lager kunnen rijden, dat zit vaak ook makkelijker en op die manier uitbreiden tot de arbeis tempo.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 21:43

Je moet je focussen op het midden van je zit zeg maar.Je moet je zitbeenknobbels voelen op het moment dat je doorzit en dan je mee laten nemen door de beweging.Je knie ontspannen en de rest van je been ook.Dus niet gaan klemmen met je been want daar zit je niet mee.In het midden gaan zitten dus en dat heel goed voelen en het allerbelangrijkste op dat moment is ontspannen! Helemaal ontspannen en een keer diep ademhalen zorgt ervoor dat je de beweging kunt volgen.Hulpen geven wordt zo ook heel makkelijk en zo kun je onafhankelijk zitten>wat ook goed helpt is zonder beugels rijden.Dan zit je automatisch al in het midden en voel je je zitbeenknobbels zeker weten.Je moet dan wel gelijke druk houden op zowel links als rechts anders ga je scheef zitten Knipoog
Dus bedenk, ontspanning is 99% van al het werk, en vooral niet vast gaan houden aan je teugels, daar wordt je paard minder actief vang, gaat ie op de voorhand lopen waardoor hij zijn rug niet gebruikt en waardoor jij niet lekker ontspannen kan zitten.Succes in ieder geval!
Je zadel ligt het niet aan hoor ,als het teminste past op je paard Knipoog

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 07:51

Op het paard kan ik gewoon doorzitten.....ze reageert er verder gewoon op en blijft dan nog steeds nagevelijk lopen...toen ik nog met vhz reed ging het doorzitten makelijker. Nu rijd ik ook met iets langere beugels op een dressuurzadel, heb ze toen weer korter gemaakt maar t hielp niet. Denk dat ik later toch te veel heb geklemt met me knien...op m'n pony's was doorzitten heel makkelijk daar reed ik ook vaak zonder zadel op. bedankt voor de tips, ga t vandaag wel weer even proberen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 09:13

ja op een vzh zadel lijkt het makkelijker om door te zitten, want je kan dan nog een beetje klemmen zeg maar. dat gaat niet op een dressuur zadel, want je hebt je been veel langer.

probeer zo ontspannen mogelijk te blijven zitten, dus been lang, handen laag, los in je schouders en elleboog. probeer te ademen onderin je buik en steun op de bal van je voet.

dus ontspannen en niet klemmen met je bovenbenen. je zal zien dat het makkelijker wordt en oefenen oefenen en nog een oefenen.
denk steeds aan je houding.

succes

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 12:31

In principe kan je het doorzitten oefenen door korte stukje te gaan doorzitten.

MAAR, omdat dit om een jong paard gaat, die hoogstwaarschijnlijk haar rug nog niet goed geeft, zou ik hier voorlopig nog even mee wachten.
Ik neem aan dat je een B proefje wilt oefenen. Daar it zowieso nog geen doorzitten in (op de overgangen na).

Ik zit ook nog nauwelijks door op mijn 5 jarigen. Simpelweg omdat het nog niet nodig is en de rug eerst goed ontwikkeld en ontspannen moet zijn Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 14:14

tja, zit maar een ding op: oefenen, oefenen, oefenen! met jouw paard is dat wat moeilijker, omdat hij nog jong is. waar ik zou gewoon inderdaad iedere keer kleine stukjes doen. het komt vanzelf! ik reed eerst ook een paard dat verschrikkelijk doorzat. ik heb heel erg geoefend (de eerste keren kon ik zelfs bijna niet blijven zitten) en op het eind ging het vanzelf. toen kon ik zelfs in uitgestrekte draf zonder moeite blijven zitten. heb ook eerst iets gelezen over bekken kantelen. dat moet ook ergens in dit forum staan... succes!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 16:51

oke ga t proberen,baal echt dat t niet lukt maar geef niet op na een keer proberen met dit zadel.Vond het altijd zo knap dat die GP ruiters zo netjes bleven zitten. Denk dat als t me eindelijk lukt me zit ook een stuk beter is Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 17:22

Die GP ruiters blijven zo netjes zitten omdat de rug van het paard ontspannen en sterk genoeg is.

Ik zou persoonlijk dus nog even wachten om op jouw paard te gaan doorzitten. Oefen het desnoods op een wat ouder paard.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-05 18:32

Ik kan t wel op m'n pony's. een daarvan was western ingereden dus zit als een stoel. Op de andere pony kon ik ook heel stil blijven zitten, rijd ook wel eens op fjorden van stage en daarop kan ik t ook goed. Umi neem gewoon hele andere passen en gooit veel hoger op.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:02

Heb gister nog een keer geoefend. Moet echt nog erg wennen aan een dressuurzadel. Volgens een kennis lagen me benen er dus verkeerd in(te ver naar voren)....heb ik toen extra op gelet, zat inderdaad helemaal verkeerd in het zadel. Heb een paar keer doorgezeten dat ging toen veel beter! af en toe kwam ik nog wel iets uit t zadel maar later toen Umi goed los was kon ik heel makkelijk blijven zitten..ze liep goed ontspannen, voelde ik ook wel aan de rug, t zat gewoon veel makelijker. Bedankt voor de tips...heb de vorige keer teveel met me benen geklemd.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:10

he heel goed, dat het wat beter gaat.

ik had zelf ook veel moeite, want ik mocht in het begin ook niet veel doorzitten van mijn istructeur, maar nu dat mijn paard losser is gaan lopen mag het wel en moet ik het juist gaan oefenen. ik zat ook altijd heel gespannen en nu niet meer. ik moet steeds denken los zitten enz.
het gaat dus nog niet vanzelf, maar als je maar blijft denken aan je houding komt het helemaal goed.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 11:16

dit is ook pas de eerste maand dat ik af en toe doorzit op haar. Ze is erg vooruit gegaan(loopt nu nagevelijk, kan achterwaarts, en kan dus doorzitten) ze is 3maandjes naar een africhtingsstal geweest en wist dus niet precies of ik al door mocht zitten dus heb ik dat toen nog maar niet gedaan. Merk dat ze nu ook steeds rustiger word, ze reageerde eerst fel op een beetje been, je moest echt stil zitten en als je iets naar voren ging zitten ofzo schrok ze. Nu loopt ze eindelijk goed ontspannen dus vond ik dat ze er nu wel aan doorzitten toe is.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:48

dat voel je inderdaad zelf het beste aan. Knipoog
succes

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-05 16:37

Ik heb het zelfde probleem aleen ik kan het veel makkelijker op een dresuur zadel terwijl ik ook een vzh zadel gewend ben.
Ik heb Zaterdag een wedstrijd en er zit best veel doorzitten bij dus dat word goed oefenen...

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-05 19:10

Heb nu inmiddels al 2weekjes kunnen oefenen. Ben nu al aardig gewend aan t zadel.....paard ging er per ongeluk vandoor toen ik m'n beugel uit deed omdat ik die gedraaid aan had :s vliegt er een schoen door de lucht, word met emmers/flessen water gegooit en geschreeuwd. Umi er vandoor(er was een ponykamp) en bokken natuurlijk. doorzitten gaat trouwens nu wel goed! m'n benen lagen verkeerd en ik drukte steeds me benen aan als ik maar heel iets uit t zadel kwam Clown baalde eerst echt dat t me niet lukte Bloos dacht al oliebol hoe moet dat straks op wedstrijden....en vond t gewoon erg dat t me niet lukte.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-05 22:14

Ik heb ook al eerdere topics van jou gelezen en daardoor weet ik dat je met een drie-jarig paard bezig bent, het is niet verstandig om op zulke jonge paarden te gaan doorzitten! Zij moeten de rugspieren nog helemaal ontwikkelen en als jij daar dan op gaat zitten bonken verkrampen ze alleen maar! Ik denk niet dat jij een paard wil wat straks niet meer lekker over de rug kan lopen? En ook al start je dadelijk in een B-proef dan nog heb je het doorzitten niet nodig, ik zou daar dus mee wachten totdat je het daadwerkelijk nodig hebt en je paard het aankan! Ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt en veel succes nog!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-05 12:13

m'n paard kan t aan...zal wel een keer foto's maken, kan tijdje duren kan nu namelijk zeker 2 weken niet rijden(ongeluk met brommer) paard loopt goed over de rug en m'n zit is een stuk beter geworden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-05 12:26

Goed doorzitten is zeker niet belastender voor het paard dan lichtrijden.
Lichtrijden of engels draven is uitgevonden door de cavaleriten die hele dagen op het paard zaten met bepakking en al het was niet zo vermoeiend voor het paard.

Het dressurzadel geeft een hele andere balans en zit dan het veelzijdigheidszadel. De Kieffer Wien heeft vaak een mooie diepe zit, benut die door ook echt diep te gaan zitten, been mooi af laten hangen, zit op je zitbeenknobbels, hakken uitdrukken, bekken kantelen en trek je navel naar je rugggegraat, maak jezelf lang en kijk omhoog. Oefen kleine stukjes en als er spanning komt bij jou of het paard direct gaan lichtrijden, doorparerren naar stap en weer aandraven.
Veel schakelen en overgangen maken je paard sterk.