paard gaat er tussenuit in de galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poetser

paard gaat er tussenuit in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 15:53

hoi,

ik heb nu sinds een paar dagen een schat van een verzorgpaard. het is een 10 jarige buckxin quarter horse merrie Lovers . ik mag haar ook rijden, maar ik heb 1 probleem daarmee.

zij is namelijk western ingereden en wordt sinds een paar jaar op zijn engels gereden. ze is haar western nog niet vergeten en maakt daar nog veel gebruik van als het haar uitkomt. bijv. in de galop, dan gaat ze er als een speer vandoor en haar stoppen gaat niet. voltes draaien om haar rustig te krijgen werken niet, omdat ze die ook in western reed en dus ook op de bakrand af laten gaan werkt niet. op je zit reageerd ze niet zo goed en trekken in haar mond doe ik niet

wie weet wat ik moet doen als ze zo te keer gaat? bij haar eigenaar doet ze dit ook.

groetjes Christi
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-05-05 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Anoniem

Re: mijn nieuwe verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 16:30

Christi schreef:
zij is namelijk western ingereden en wordt sinds een paar jaar op zijn engels gereden. ze is haar western nog niet vergeten en maakt daar nog veel gebruik van als het haar uitkomt. bijv. in de galop, dan gaat ze er als een speer vandoor en haar stoppen gaat niet.

*** Sorry dat ik het zeg maar wat een bullshit. Net of westernpaarden alleen maar als idioten door de bak heen scheuren. Je hebt gewoon een lichamelijk-, opvoedings- danwel rijtechnisch probleem! Niet de westernsport de schuld geven!!!

voltes draaien om haar rustig te krijgen werken niet, omdat ze die ook in western reed en dus ook op de bakrand af laten gaan werkt niet.

*** Hoezo DUS dat werkt ook niet? ONZIN!!!

op je zit reageerd ze niet zo goed en trekken in haar mond doe ik niet

*** Als er EEN vorm van paardrijden is waarbij het paard supergehoorzaam op zit moet zijn, is het de westernsport wel. Vraag je eens af of jouw zit wel deugt????

wie weet wat ik moet doen als ze zo te keer gaat? bij haar eigenaar doet ze dit ook.

*** Lichamelijke klachten uitsluiten, onvermogen van ruiter uitsluiten, checken of het zadel goed ligt, en als dat allemaal gelukt is het paard eens vreselijk op z'n sodemieter geven. Zou wel eens kunnen helpen.

groetjes Christi

elmiran

Re: mijn nieuwe verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 08:30

Ik heb een westernpaard waar ik nu al een paar jaar engels mee rijd. denk dat ze je gewoon uit probeerd...als ze er vandoor gaat zet haar dan gewoon op een volte, mijn quarter was in t begin een beetje fris, als ik dan een paar voltes galoppeerde ging ze vanzelf weer terug naar draf....

op de bakrand af laten gaan zou ik nooit doen!!! een vriendin van mij deed dat een keer toen m'n pony er dus vandoor ging, ze hoefde alleen maar naar de overkant te rijden en de pony crosde al weer richting hek.

Als ie niet reageert op je zit zou t vast wel aan je zit liggen. De meeste westernpaarden reageren daar heel goed op.

zou lessen gaan volgen, denk dat je toch wat strenger moet zijn en gewoon je paard op de volte moet zetten.

Miem

Re: paard gaat er tussenuit in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 21:25

Christi schreef:

zij is namelijk western ingereden en wordt sinds een paar jaar op zijn engels gereden. ze is haar western nog niet vergeten en maakt daar nog veel gebruik van als het haar uitkomt. bijv. in de galop, dan gaat ze er als een speer vandoor en haar stoppen gaat niet. voltes draaien om haar rustig te krijgen werken niet, omdat ze die ook in western reed

Ik heb niet zo heel veel verstand van western rijden (heb 1 les gehad daarin) maar die paarden reageren over het altgemeen juist uitstekend op de zit, dat is dé manier om ze in een lager tempo te krijgen, teugel aantrekken om te remmen doe je daarmee niet, puur je zit en hooo zeggen. Dus of het daar aan ligt?? Misschien meer uitproberen, als ze elke keer de kans krijgt om ervandoor te vliegen dan blijft ze dat doen. Laat eens iemand komen om les te krijgen, wie weet lukt het dan wel.

Op de bakrand afsturen zou ik niet doen, als ie dan ineens zou stoppen op het laatste moment lig jij eraf..
Ik denk dat je meer hebt aan les, en ook de eigenaar als die hetzelfde probleem heeft.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 11:20

Wat ook goed werkt(bij de meeste westernpaarden) is je teugels omhoog doen, als t goed is stoppen ze dan of gaan een stuk langzamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:30

Wederom onzin. Teugels omhoog is GEEN stopteken, maar een 'attentie'-teken.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:36

Nou, kan mij niet schelen of het dier western, Engels of op zijn boerenfluitjes is gereden.
Stop = stop. En ik vraag het 1 keer vriendelijk en dan neem ik toch echt maatregelen. Als het moet trek ik dat bit tot achter zijn oren maar stoppen zal hij.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:39

Inderdaad AKTIE = REAKTIe als jij de hulpen geeft voor een overgang terug dan moet ht paard luisteren luistert die niet dan moet je harder doorkomen en consequenter. Dan maak maar een keer een hele goede parade (trek maar aan de teugel even heel kort en snel direct weer nageven)

Maak je zelf goed zwaar en lang kantel je bekken en pareer door.