Hoe laten wachten op mijn commando?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

Hoe laten wachten op mijn commando?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:50

Hallo, Ik maak de laatste tijd tijdens trainingen veel overgangen stap draf, van halt naar draf en stap naar galop. ook probee ik op de korte zijde van de bak te verzamelen en lange zijde te strekken. Als ik dat een tijdje heb gedaan is mn paardje heel attent, en hoef ik maar te gaan doorzitten of hij springt al aan in galop en of hij gaat heel hard draven als ik ga lichtrijden. Het is goed dat ie zo attent is maar hoe leer ik dat ie moet wachten op mijn commando? want hij denkt bij elk beweginkje die ik maak dat hij iets moet doen, en word dan heel actief.

Mireille1970

Re: Hoe laten wachten op mijn commando?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 11:52

Maak je zelf niet statisch maar wissel af. Ga doorzitten als je door wilt draven en ga lichtrijden voor je aanspringt.

Je paard mag nooit weten wat er volgt, dan neemt hij de overhand.

Dus verplaats je: als hij DENKT dat je gaat galopperen ga je dat JUIST NIET doen enz enz enz...

Je zal zien dat hij keurig zal wachten op jouw commando.

Succes.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 13:05

Consequent blijven is hier heel belangrijk.

Zelf heb ik ook dit probleem, maar moet zeggen dat het steeds beter gaat. Jij als ruiter bepaald elke pas die het paard zet, dus als hij/zij een pasje van jou pikt, direct corrigeren doormiddel van zwaarder te gaan zitten (als je aan het lichrijden bent, langzamer te gaan lichtrijden). Je mag ook best wel eens een ophouding maken met beide teugels. Zodra het paard daarin terugkomt, direct ontspannen. Daarin moet het paard dus op jou blijven wachten totdat jij als ruiter weer een hulp geeft naar voren. Als het paard niet wacht zodra jij ontspant (dus hij loopt direct bij je weg), gelijk weer terug rijden en opnieuw proberen. Bij mij duurde dit in het begin altijd heel erg lang en was ik eigenlijk alleenmaar aan het corrigeren, maar wat ik hierboven al zei, als je hierin heel consequent blijft leert het paard het vanzelf.

Succes

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:59

Inderdaad het tegenovergestelde gaan doen van wat je paard verwacht. En als 'ie onder je vandaag loopt meteen op de volte zetten. Dus niet alleen een ander tempo rijden, maar ook steeds andere oefeningen doen, zodat je paard het te druk heeft om zelf te bepalen wat 'ie gaat doen. Bijvoorbeeld een kleine volte rijden in rustige draf, stelling houden en in galop aanspringen zodra je op de hoefslag komt, paar passen galopperen en weer terugnemen. Rijd tempowisselingen niet alleen op de hoefslag maar ook gewoon middenin de bak en op de binnenhoefslag, zodat 'ie de hoefslag niet als racebaan gaat zien... Knipoog
Zorg dat je je paard een stap voor blijft
Succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:17

ik sluit me aan bij de vorige tips, plus dat de plek erg belangrijk is idd.

als ik jou was zou ik niet steeds op de korte zijde verzamelen en lange zijde uitstrekken. wissel dit veel meer af, en niet elke keer de (hele) lange zijde.. anders weet ie idd wat er komen gaat..

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:44

Renske_fjord schreef:
Hallo, Ik maak de laatste tijd tijdens trainingen veel overgangen stap draf, van halt naar draf en stap naar galop.
ook probee ik op de korte zijde van de bak te verzamelen en lange zijde te strekken.
Als ik dat een tijdje heb gedaan is mn paardje heel attent, en hoef ik maar te gaan doorzitten of hij springt al aan in galop en of hij gaat heel hard draven als ik ga lichtrijden. Het is goed dat ie zo attent is maar hoe leer ik dat ie moet wachten op mijn commando? want hij denkt bij elk beweginkje die ik maak dat hij iets moet doen, en word dan heel actief.

Wat andere bokkers ook al aangaven, probeer dit af te wisselen. Rijd je paard bijv. twee keer op de lange zijden iets weg en op de korte zijden wat terug. Na die twee keer heeft je paard zoiets van "oh dat is dus de bedoeling". Op de lange zijden gaan we weg en op de korte terug. Als je paard die reactie geeft, ga je het omdraaien. Rijdt het paard op de korte zijden weg en op de lange zijden weer iets terug.

succes in ieder geval