Hoe krijg ik de achterhand er goed onder?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vrijalover

Hoe krijg ik de achterhand er goed onder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:13

Omdat ik mijn ponny graag wat ruimer wil laten lopen moet de achterhand er goed onder. Nu is mijn vraag: Hoe leer je dat precies? Ik heb al tips gehad als: veel ovegangen en balkjes draven. Iemand goede oplossingen/trucjes? Dat ruimer lopen is dan ook bedoeld voor uitgestrekte draf etc.

Groetjes Lisette

Liene

Re: Hoe krijg ik de achterhand er goed onder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:32

Veel overgangen maken,verruimen en vertragen.Ook goed voorwaarts-neerwaarts rijden,daarvan gaan ze beter over hun rug lopen en worden de passen vanzelf ruimer !

Poofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:17

Idd veel overgangen, heel veel overgangen. Rij behalve echte overgangen ook veel schijnovergangen, doe bijvoorbeeld alsof je gaat stappen (draaf dus zo langzaam als je maar kan) en draaf dan weer voorwaarts weg. Als je zo'n schijnovergang gaat maken, laat je pony dan niet maar een beetje sukkelen, hou hem goed voorwaarts zeg maar.. Hij moet niet harder maar wel actief. Doe deze oefeningen een poosje achter elkaar, dus niet 1 keer dan dan 5 minuten later weer een keer. Als je het bijvoorbeeld 10 minuten achter elkaar flink oefent, gaat je pony voorwaartser lopen, reageert hij beter op je been, zal hij beter gaan nageven en zijn achterhand komt eronder. In de galop kan je dat dan ook heel goed voelen, hij springt dan echt onder je vandaan zeg maar, hij blijft niet huppelen. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 17:26

bedankt voor de tips! Haha! ik heb er zeker weten wat aan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 17:29

De achterhand moet sterk worden om te kunnen dragen. En daarom geven ze bovenstaande tips: veel overgangen rijden en ook schakelen. En het gaat slechts om het vertrekken, je hoeft niet 20 meter te verruimen, 2 meter is al voldoende.

Toch zijn het wel supersaaie oefeningen om te doen, vandaar niet langer dan een paar minuten achter elkaar en later dezelfde oefening nog eens oppakken in de trainingssessie.

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:02

Volgens mij is de belangrijkste stap om je paard eerst recht te richten. Het paard moet namelijk rechtgericht worden om zijn rug te kunnen ontspannen. Het paard kan pas zijn rugspieren ontspannen wanneer hij zijn buikspieren aanspant. Wanneer de buikspieren worden aangespannen zal de achterhand verder ondertreden en zal het paard echt nageeflijk zijn. Alleen een rechtgericht paard geeft een gelijke aanleuning op beide teugels. Het paard eerst rechtrichten is dus essentieel voor een goed ondertredende achterhand. Correct Voorwaarts/Neerwaarts rijden is alleen mogelijk wanneer het paard rechtgericht is. En daarna is het uiteraard prima om te schakelen, overgangen te rijden enz. Het paard kan zijn rug niet ontspannen wanneer hij bijvoorbeeld met neerwaartse druk geforceerd in de krul wordt gedwongen of wanneer de ruiter scheef zit. Nu nog iemand vinden die je dit kan leren............... Dat is nog niet zo eenvoudig. Heel veel succes!

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:11

nogmaals bedankt Lachen

dreamstreet, hier heb ik echt veel aan! Vreya loopt over het algemeen lekker ontspannen en kan mooi buigen. Ook loopt ze bijna helemaal vanzelf naar beneden Lachen Ik zal extra goed op het recht lopen oefenen, veel afwenden en kaarsrecht oversteken, dat soort oefeningen. Daarna veeel oefenen met de overgangen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 15:42

neem er een zweepje bij en tik hem eens wat van achter bij.. maak dan een kleine ophouding en ontspan.. doe dit een aantal keren achter elkaar en tadaaaaa Haha!

PrimaIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:51

van uit gallop terug naar staf (evt 2 pasjes draf als je paard dit moeilijk vind) en zorg dat je tijdens die overgangen goed je benen er aan houd zodat de achterhand geactiveerd blijft. als je dan van stap naar draf (of gallop) gaat moet je ietsjes een ophoudingje maken zodat ze vanuit de achterhand aanspringt.
Suc6 er mee!

PrimaIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:54

oeps terug naar stap bedoel ik Tong uitsteken

PrimaIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:59

Dreamstreet schreef:
Volgens mij is de belangrijkste stap om je paard eerst recht te richten. Het paard moet namelijk rechtgericht worden om zijn rug te kunnen ontspannen. Het paard kan pas zijn rugspieren ontspannen wanneer hij zijn buikspieren aanspant. Wanneer de buikspieren worden aangespannen zal de achterhand verder ondertreden en zal het paard echt nageeflijk zijn. Alleen een rechtgericht paard geeft een gelijke aanleuning op beide teugels. Het paard eerst rechtrichten is dus essentieel voor een goed ondertredende achterhand. Correct Voorwaarts/Neerwaarts rijden is alleen mogelijk wanneer het paard rechtgericht is. En daarna is het uiteraard prima om te schakelen, overgangen te rijden enz. Het paard kan zijn rug niet ontspannen wanneer hij bijvoorbeeld met neerwaartse druk geforceerd in de krul wordt gedwongen of wanneer de ruiter scheef zit. Nu nog iemand vinden die je dit kan leren............... Dat is nog niet zo eenvoudig. Heel veel succes!

Dat recht rijden kun je goed oefenen door veel binnenhoefslagen te rijden.

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 19:51

Zoals anderen al zeggen, veel overgangen en tempowisselingen. Ja
Niet te veel in de mond en goed voorwaarts rijden.
Je moet niet verwachten dat dit in een uurtje lukt, het kan soms wel maanden duren voor je eindelijk is die achterhand er echt goed actief bij hebt.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 10:44

Wat bij mij ook altijd goed helpt is een paar pasjes achteruit, en dan daarvandaan wegdraven. Niet na het achteruit gaan eerst stilzetten en dan in draf, probeer het meteen achter elkaar aan te doen. Als een paard achteruit gaat zet 'ie namelijk automatisch z'n achterhand eronder. Als dat goed lukt kun je zelfs proberen om in galop weg te rijden, maar of dat lukt weet ik niet, er zijn een heleboel paarden (en ruiters Knipoog ) die dat niet voor elkaar krijgen...
En verder idd heel veel overgangen...
Succes

paardengek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:08

Ik had hier ook last van, omdat mijn pony eerder met een verkeerd zadel had gelopen, en toen we een nieuwe zadel gingen kopen had ze aan zijkant meer spieren nodig. toen hep ik aan mijn instructrice gevraagt, om me eeen beetje te helpen.. ze zei: veel over gangen rijden en heeel langzaaam draven, (ben even de naam kwijt!)
groetjes

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:08

paardengek3 schreef:
Ik had hier ook last van, omdat mijn pony eerder met een verkeerd zadel had gelopen, en toen we een nieuwe zadel gingen kopen had ze aan zijkant meer spieren nodig. toen hep ik aan mijn instructrice gevraagt, om me eeen beetje te helpen.. ze zei: veel over gangen rijden en heeel langzaaam draven, (ben even de naam kwijt!)
groetjes

Verzameld..? Knipoog

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:28

vrijalover schreef:
nogmaals bedankt Lachen

dreamstreet, hier heb ik echt veel aan! Vreya loopt over het algemeen lekker ontspannen en kan mooi buigen. Ook loopt ze bijna helemaal vanzelf naar beneden Lachen Ik zal extra goed op het recht lopen oefenen, veel afwenden en kaarsrecht oversteken, dat soort oefeningen. Daarna veeel oefenen met de overgangen.

Kaarsrecht oversteken is niet de oplossing denk ik! Een rechtgericht paard laat zich naar beide kanten (linksom en rechtsom) even makkelijk inbuigen. Vanzelf naar beneden lopen wil niet zeggen dat hij nageeflijk is vanuit de rug. Je merkt juist of je paard goed (verticaal) rechtgericht is op de volte. Het paard mag de volte niet groter of kleiner maken. Wanneer het paard b.v. de volte uit zichzelf kleiner maakt doordat hij "op de schouder valt" is hij niet rechtgericht. Het is niet goed om een paard voorwaarts neerwaarts te laten lopen wanneer hij niet rechtgericht is. Wanneer het paard naar binnen valt op de volte kom je vaak automatisch met je gewicht op de buitenkant (je gaat onbewust met je gewicht compenseren). Wanneer het paard naar binnenvalt op de volte is het belangrijk om met je gewicht in de gewenste buiging te blijven zitten en met de teugels de voorhand naar buiten te sturen (dat vond ik eerst ontzettend lastig en het was een heel gek gevoel om "naar binnen" te blijven zitten en met je handen juist de andere kant op te sturen). Het kost best nog wat moeite, maar het is ontzettend belangrijk om dit te leren denk ik. Ik heb het pas geleerd nadat mijn paard kreupel werd door overbelasting omdat hij niet goed rechtgericht was. Wanneer je "het vallen op de schouder" niet corrigeert kunnen enorme problemen ontstaan. Helaas zijn er maar weinig ruiters/instructeurs die dit weten/beseffen en je dit correct leren.

Je kunt nog eens kijken op bijvoorbeeld www.paardenbegrijpen.nl of www.hoefkatrol.com
Hier staat veel info over de klassieke rijkunst.
Succes!

unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 18:40

het is al heel veel gezegd, maar overgangen (en zeker schijnovergangen!) zijn superbelangrijk voor het trainen van de achterhand. volte vergroten en verkleinen (en dat veel achterelkaar doen) werkt ook. zware overgangen zijn het best, bijvoorbeeld die van galop naar stap, of als je pony al wat verder is van galop naar stap, na ong. vijf passen weer naar galop enz. enz. succes!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 11:42

PAar passen achteruit ja en veel overgangen/schijovergangen.. Helpt bij mijne heel goed. Enne binnenhoefslag zie ik bij mijne nog het meeste resultaat mee, weet niet waarom maar als ik hem daar laat lopen tilt hij zijn benen ineens wel op..

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 17:48

Veel geduld hebben!!! En verder zorgen dat je altijd van achteren naar voren blijft rijden, dus been eraan houden. Verder veel schakelen, dan worden ze vanzelf sterker en gaan vanzelf meer sluiten

aggielachie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 10:22

Been erbij en goed kneden met de teugels, overgangen maken en van uitgestrekt naar verzameld wisselen!

aggielachie