Paard dwars in nieuwe bak.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yvon

Paard dwars in nieuwe bak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:45

Weet niet zeker of dit topic hier op zn plaats staat maar dan is er vast wel een mod die 'm verplaatst..

Heel verhaal maar ik zal het zo kort mogenlijk proberen te houden.

Het gaat over het paard van een vriendin. Ze heeft haar nu 1,5 jaar. 2 weken op proef gehad en ze was er gelijk weg van.Toch bleek later dat het niet echt was wat ze zocht maar ondertussen was ze er zo gek van dat ze haar niet meer wilde verlkopen. ( Paardje is best zenuwachtig, voornamelijk buiten en dat was dus precies wat mn vriendin wilde. Als je ernaast loopt valt het wel mee maar ga je erop dan is het vertrouwen een beetje weg.Nog steeds als ze naar buiten gaat moet er iemand mee op de fiets. Nu is mn vriendin ook geen held dat scheelt ook wel.

Sinds vorige week is er een bak bij haar aangelegd, logisch dat haar paard daar even aan moet wennen maar ze overdrijft wel heel erg. De bak grenst aan het land en aan een gedeelt waar andere dieren lopen.( de wei grenst daar ook aan) Schapen,kippen,kangarioes,konijnen en wat grote soort struisvogeldingen. En die zijn voornamelijk het probleem. Ze vind ze eng! Ze is dus niet onder het zadel de bak door te krijgen. De ene kant gaat redelijk maar de andere kant (waar die beesten lopen) weigert ze dus gewoon.
Van alles geprobeert. Eerste paar dagen los in de bak gezet, dan gaat ze in een hoekje staan.Ook hooi aan die kant neerleggen werkt niet. Ze kijkt er niet naar om.
Ik heb er 2 dagen geleden op gezeten en al mijn pogingen om haar daar langs te krijgen zijn mislukt.En op een gegeven moment gaat ze dan zelfs ook langs de andere zijde staken. Stoppen, achterwaarts, kleine stukjes zelfs omhoog komen. Gaat mn vriendin er naast lopen dan lukt het wel. Wel schuin en met tegenzin maar ze gaat er wel langs. Vanmiddag belde ze me op dat ze zelfs de bak is uitgesprongen.Ze wilde er even laten lopen en had de longeerzweep er bij en met een rustig aanloopje verdween mevrouw het weiland in...

Ik ben van mening dat ze mijn vriendin voor een heel groot deel in de maling neemt en maar voor een heel klein deel die beesten echt eng vind.Ze staat tenslotte ook in een aangrenzend stuk land.Dan kan ze natuurlijk wel zelf kiezen hoe dichtbij ze gaat staan maar het is dus niet zo dat ze ze nog nooit eerder had gezien.

Ter info nog dit: zoals ik al zei, met buiten rijden is het dus een ontzettende muts.Op zich wel verkeersmak want voor tractoren en vrachtwagens is ze niet bang maar je rijd gewoon niet lekker op je gemak buiten.Soms stopt ze ook en dan kan het even duren voordat je dr weer aan de praat hebt.Half jaar geleden had ze zich bij een vereniging verderop opgegeven voor een springclinic. (voor het eerst op vreemd terrein,binnenbak enzv) en toen was ze zo braaf en helemaal relaxed.Ze ging in een stand staan en liet zich makkelijk opzadelen enzo.Alsof ze daar al dagelijks kwam.

Hoe kan ze hier het beste mee aan de slag gaan of hoe kan ik hierbij helpen? Ik heb haar al gezegd dat ze veel geduld moet hebben!

Ik zie graag advies en tips!

MarijkeBun

Re: Paard dwars in nieuwe bak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:58

ja dit is lastig en zeker als ze helemaal niet meer wil lopen, maar dat ze braaf was op ander terrein is logisch, want je overvalt zo'n paard meestal, dus ze laten dan alles een beetje over zich heenkomen.
nu zijn er enge wezens die op eigen terrein zijn van haar

maar dat in de bak is denk ik echt grotendeels angs, want als jij ineens een rare familie naast je hebt wonen die er heel raar uit zien, dan kijk jij ook even de kat uit de boom.

ik denk dat ze goed bezig is met stukje lopen, maar niet afstappen als ze aan het rijden is, want dan moet het paard ook vertrouwen leren krijgen in de ruiter.

misschien een x longeren in de bak en dan steeds een stukje opschuiven waar die beesten staan.

met rijden zoveel mogelijk stelling naar binnen nemen en zeker goed belonen als ze rustig blijf. praat tegen het paard als ze erop zit. wat ik al zei qua longeren, kan ze natuurlijk ook doen met rijden. langzaam aan naar de plek waar het eng is.

ik denk zeker niet dat dit met straffen op te lossen valt

succes

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 18:34

@ droefje:bedankt voor je reactie.
Met je eerste stukje ben ik het niet helemaal eens. Is natuurlijk per paard verschillend maar mijn ervaringen met paarden die voor het eerst ergens vreemd zijn is toch heel anders.

En die beesten staan er niet ineens, die hebben er altijd al gestaan. Het land grenst aan het gedeelte waar die beesten staan.Alleen ziet ze ze nu vanuit een ander perspectief.
Stukje voor stukje is inderdaad goed en ze stapt niet steeds af hoor. Ik beschreef alleen wat we deden toen we met zn tween waren.

Longeren was ik vergeten te vermelden hierboven.Dat heeft ze geprobeerd zegt ze maar dat ging niet.Paard bleef van links naar rechts rennen maar een volte kwam er niet uit.

Mijn advies aan haar was dit:

Zet haar flink aan het werk op de plekken dat het wel gaat. Wijken,stelling, halthouden, achterwaarts,tempowisselingen,stelling enzv.Praat niet constant tegen dr maar beloon haar gewoon af en toe goed.Ook op een plek waar ze niet moeilijk doet. Zoek niet steeds de lastige plekken op, ga niet dag in dag uit die strijd aan maar laat het soms even rusten.Loop om het goed af te ronden als laatst even een volle ronde (ernaast) over de hele hoefslag of zoeits dergelijks. Voel je dat ze weg wil draaien als het " enge stuk" te dicht bij komt wees haar dan voor en geef de hulpen alsof het jou idee is. En probeer haar via omwegen langs dat hek te krijgen. D.m.v achterwaarts of een oefening.Loop niet rechtstreeks naar het hek.
Zet haar zowieso elke dag een paar uurtjes los in de bak, dat doet ze dus al.

Mee eens of niet?

En inderdaad straffen lost niks op dat hebben we ook al geprobeerd. Ik heb ook tegen dr gezegd dat ze wel goed moet opletten dat ze niet overdrijft. Bv in staking gaan op een plek waar ze er geen reden toe heeft vind ik dat je dat af mag straffen. Ze moet geen misbruik maken van de situatie. (als ze dat al niet doet)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 08:48

ik ben het eens met jou tips, maar je weet het paarden kunnen echt een stel mutsen zijn. en wat betreft die enge beesten.

ja de wei is nu gelijk aan de bak, dus ze kunnen ook een stukje in de buurt komen. en dit valt het paard nu gewoon op. (haal thuis maar een schilderij weg en hang hem ergens anders, dan valt het ook op, want je bekijkt hem dan heel anders) ik denk wel dat ze opde goede weg is en dat jij zeker een goede steun voor haar bent, dus gewoon zo rustig doorgaan denk ik. misschien komen er nog mensen met nog meer een betere tips.

succes

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 12:18

Iemand? Gooi maar in de groep hoor als je nog ideen hebt..!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:01

Ik zou ook het paard longeren of loslaten als het kan.. Bij de vorige stal stonder er langs de buitenbak regelmatig buffels en als ik die van mij dan aan het werk wou zetten kreeg ik ook een hoop gestaak. Los erlangs krijgen lukte niet ( ze ging aan de andere kant van de bak lopen, dan merk je pas hoe groot zo bak is Knipoog ) dus longeertouw eraan en gewoon laten lopen. In begin vond ik alles best zolang ze maar gewoon haar " rondjes " liep, en dat ging ook vaak gepaard met stoppen, willen omdraaien, steigeren, bokken etc, maar gewoon negeren werkt het best bij die van mij.. Na een paar keer had ze echt wel door dat ze beter gewoon braaf kon doen wat ik van haar vroeg, ze moest toch wel doen wat ik wilde met of zonder dat gemiemel Tong uitsteken
Nieuwe stal zelfde probleem, de rijbak ligt midden tussen de weilanden in en mevrouw vind het toch wel machtig intresant en " vergeet " dan ook regelmatig dat ik er ook nog opzit. Longeren of loslaten van te voren helpt erg goed. Ik heb ook niet idee dat het kwaadwillig is, ze is op dat moment gewoon te gespannen en wat ze er eng aan vind? geen idee.. Het zijn gewoon de paarden waar ze ook tussen staat op de wei. Toch staat ze echt te trillen op haar benen en is echt nerveus. Wanneer ze dan even los is geweest is ze veel rustiger, nog steeds wel schrikkerig in begin maar zodra je ze aan het werk hebt is het veel beter.
Verder is mijn tip om gewoon het paard te "negeren". Laat haar maar raar doen, er langs is erlangs, vooral niet onder de indruk zijn maar gewoon doen wat jij wilt. Moet het achterwaards of opzij, prima zolang we er maar langs gaan. Dit natuurlijk wel weer uitbouwen maar in begin moet je tevreden zijn met de kleine beetjes.. Mijne geeft het meestal snel op als ze door heeft dat ze er toch wel langs moet Tong uitsteken

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:36

het enigste wat je moet hebben is GEDULD..het komt heus wel goed hoor, geef het paard de trijd om te wennen!!
als jij op een nieuwe plaats komt wil je toch ook alles goed bestuderen?
dat is dus bij een paard ook...gfeduld

succes ermee

en geef hem vooral vertrouwen want als je hem gaat straffen wordt het probleem alleen maar ernstiger!!
gr esther