POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 11:16

Ben benieuwd wat jullie mening is op bovenstaande stelling.

Naar aanleiding van een ander topic van achter de loodlijn rijden, tot Laag, diep en rond ben ik nu benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Graag jullie meningen goed onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door siko op 23-05-05 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Re: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:28

door oprichting komt er meer gewicht op de achtrhand en daardoor meer schoudervrijheid...dus heb ik mee eens gestemd.

Mireille1970

Re: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:36

Ik heb geantwoord "geen mening" omdat OPRICHTING erg vaag is. Wanneer dit super gereden gebeurt WEL. Maar wanneer alleen de kop voor de loodlijn gehouden wordt en zeg maar achter het bit (dat helaas zo ver weg zit) aangereden wordt dan niet. Dan is het eerder storend voor de beweging omdat dan de vlakheid prefereert en niet de ruimte. En de rug niets doet.

Soph12

Re: POLL VRAAG: Meer bewegingsvrijheid door oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:11

Ik zie geen poll even tussendoor, maar ik ben het ermee eens. Mijn pony loopt een stuk minder ruim als ik zijn hoofd tussen zn knieën parkeer. Als ik hem opricht gaat hij (als hij los is (dus zijn rugspieren goed gebruikt), goed op het achterbeen enz bla bla) ruimer lopen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:19

OEPS! Poll is verdwenen....

Je kón dus kiezen:

1. Mee eens
2. Oneens
3. Geen mening

Verward

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:56

Oprichting zoals dat rijkunstig bedoeld is, komt uit een "zittende achterhand" (de gewrichten van de achterhand worden meer gebogen) en wordt via de lenden en rug gerealiseerd geeft een zwaartepuntverplaatsing van de massa van paard en ruiter tezamen iets meer naar achteren. De massa wordt anders over de benen verdeeld, waardoor meer lichtheid in de voorhand ontstaat. De bewegelijkheid neemt hierdoor toe.

Oprichting zoals je dat vaak bij dressuur proeven ziet, is vaak een oprichting waarbij de toeschouwer een wat meer opgerichte bovenlijn van het paardenlichaam ziet, maar waarvan bij analyse blijkt dat de wervelkolom niet of nauwelijks via de achterhand, de lenden en de rug (en daarmee de romp met hoofd en hals) juist wordt opgericht. Ook blijkt dat de massa in die gevallen nauwelijks naar achteren wordt verplaatst.

In de praktijk van de gemiddelde ruiter, is niet of nauwelijks sprake van correcte oprichting.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:14

GoldStar schreef:
Oprichting zoals dat rijkunstig bedoeld is, komt uit een "zittende achterhand" (de gewrichten van de achterhand worden meer gebogen) en wordt via de lenden en rug gerealiseerd geeft een zwaartepuntverplaatsing van de massa van paard en ruiter tezamen iets meer naar achteren. De massa wordt anders over de benen verdeeld, waardoor meer lichtheid in de voorhand ontstaat. De bewegelijkheid neemt hierdoor toe.

Oprichting zoals je dat vaak bij dressuur proeven ziet, is vaak een oprichting waarbij de toeschouwer een wat meer opgerichte bovenlijn van het paardenlichaam ziet, maar waarvan bij analyse blijkt dat de wervelkolom niet of nauwelijks via de achterhand, de lenden en de rug (en daarmee de romp met hoofd en hals) juist wordt opgericht. Ook blijkt dat de massa in die gevallen nauwelijks naar achteren wordt verplaatst.

In de praktijk van de gemiddelde ruiter, is niet of nauwelijks sprake van correcte oprichting.

Ja

Als de oprichting correct gebeurt zal er inderdaad meer bewegingsvrijheid komen, maar als dit niet zo is, zal de bewegingsvrijheid niet groter worden en misschien zelfs kleiner.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:38

Oprichting is relatief natuurlijk. Iedereen is het hier wel over eens dat wanneer het gewicht van ruiter en paard op de ah wordt geplaatst, deze meer tot het dragen komt en daardoor meer schoudervrijheid heeft. Daarentegen vind ik de bewegingsvrijheid nou ook niet bepaald belemmerd worden wanneer er juist volgens het LDR gereden wordt. Die draagkracht is daar nog steeds aanwezig, ondanks dat de hoofd/hals houding niet volgens de regels van het FEI gepositioneerd zijn. Maar die achterhand zit er wel onder! Deze is nog steeds actief, waardoor die bewegingsvrijheid niet belemmerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 16:57

GoldStar schreef:

Dit kan ook bereikt in een diep frame, en dat is nou net de hele clou...

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:09

ik heb een bepaald beeld hiervan maar weet niet of ik de theorie juist geinterpreteerd heb... ik dacht dat het zo zat..
van nature is de gewichtsverdeling niet gelijk. op de voorhand ligt meer gewicht dan op de achterhand...
dus even ter vergelijking met wat er gebeurd als ik ergens gewicht op het staan; als ik op mijn armen ga staan dan kan ik minder met mijn armen dan waneer ik op mijn benen ga staan..
door het gewicht te verplaatsen op de achterhand is het makkelijker om de voorhand vrij(er) te bewegen... samengevat ik ben het ermee eens

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 17:44

de vraag is natuurlijk wel: meer bewegingsvrijheid van wat??
bewegingsvrijheid voor de hals? voor de rug? voor de voorbenen? voor de achterbenen? voor de ruiter? Ga zo maar door.

Ik vind dat de stelling op deze manier te veel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Ik zou hierover nog wel een half uurtje kunnen tikken....... Dromen

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:33

Kenmerken van de RAMENER is dat de profiellijn van het hoofd zich vlak voor of op de loodlijn bevindt (niet erachter). De RAMENER is simpel gesteld een inspanningsloze lengte buiging vanuit de nek van het paard.

Kenmerken van RASSEMBLER (verzameling) zijn: het paard draagt zichzelf, is in balans, is volledig aan de hulpen, de buikspieren worden gebruikt, de rug wordt gestretched (bovenlijn), de rug omhoog gebracht, met meer gewicht op de achterhand en minder gewicht op de schouders.

De schouders welke daardoor vrij zijn, kunnen mee omhoog gaan als de hals vanuit de basis van de hals omhoog wordt gebracht. De schouders van het paard en daarmee de voorhand hebben daarmee meer bewegingsvrijheid (schoudervrijheid).

Belangrijk is dat in RASSEMBLER (verzameling) de hals van het paard omhoog wordt gebracht vanuit de basis van de hals.
Welke spieren hiervoor verantwoordelijk zijn is in een eerder topic over de Trapezius en de Rhomboidus aangegeven.

Het paard laat hierbij het hoofd verticaal of vlak voor de loodlijn hangen aan het uiteinde van de hals (de nek). Dit gebeurt door een flexibele verbinding in de nek, is dus niet stijf of gedwongen, is levendig en wordt vrijwillig door het paard aangenomen, als natuurlijk gevolg van de correcte RASSEMBLER.

Het hoofd kan bijna verticaal of op de loodlijn hangen, omdat het zwaartepunt van het hoofd van het paard t.o.v. de nek van het paard zodanig ligt dat deze houding zonder gebruik te maken van spieren wordt gerealiseerd. De inwerking van de zwaartekracht (het gewicht) op het hoofd is voldoende om dit te realiseren.

RASSEMBLER (verzameling) is dus een voorwaarde van RAMENER. Het paard biedt RAMENER aan als slechts een onderdeel van de RASSEMBLER (verzameling).

Voordat RASSEMBLER (verzameling) aan een paard met een ruiter op de rug kan worden gevraagd. is er tijd en vooral een systematische opbouw van spieren, pezen en ligamenten en begrip van het paard voor het gevraagde nodig.

Als het paard dus het zwaartepunt naar achteren brengt en relatieve oprichting in rijkunstige zin laat zien (RASSEMBLER, verzameling) dan levert dat niet alleen een paard met meer schoudervrijheid op maar een paard dat veel gemakkelijker is om mee te manouvreren. Alle bewegingen met het paard zijn gemakkelijker uit te voeren.

Just my: 1 Euro-cent.
--- Wim ---

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-05 19:38

Rassembler en Ramener zijn franse woorden, zelden een Selle Francais met die eigenschappen gezien hihi...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 08:48

Dewi schreef:
de vraag is natuurlijk wel: meer bewegingsvrijheid van wat??
bewegingsvrijheid voor de hals? voor de rug? voor de voorbenen? voor de achterbenen? voor de ruiter? Ga zo maar door.

Ik vind dat de stelling op deze manier te veel ruimte laat voor verschillende interpretaties. Ik zou hierover nog wel een half uurtje kunnen tikken....... Dromen

Mooi, als jij nog een half uurtje door blijft tikken, dan blijf ik het lezen.. hihi Haha!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 10:59

Mireille1970 schreef:
Rassembler en Ramener zijn franse woorden, zelden een Selle Francais met die eigenschappen gezien hihi...

De grondslag waarop een ruiter beoordeeld zou moeten worden, zijn nog steeds de FEI (nog een Franse afkorting .... Pling) regels. De meeste begrippen die in de dressuur gebruikt worden komen uit het Duits en het Frans. Natuurlijk zijn die KWPN'ers veeeel beter dan SF Pling
Laatst bijgewerkt door GoldStar op 27-05-05 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-05 11:00

Er staat hihi, ik maakte een grapje...

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-05 23:28

@ Goldstar: Bedankt voor je reactie, maar ik snap het niet helemaal wat er staat. Kun je dat voor me vertalen?

Groetjes
Kim

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 12:26

G* verhaal is duidelijk hoor. Lachen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 13:36

Ik vind het moeilijk om een van de opties te kiezen omdat er overal wel een voor - en nadeel aan zit..

ALs jij je paardje goed rijdt en de oprichting komt vanuit de achterhand zal de schouder vrijer zijn en zn rug sterk en ontspannen en de buikspieren juist gespannen. Op dit momend zal de oprichting voor een bewegingsvrijjheid vanuit de shcouder en ook vanuit de rug zorgen!

Aan de andere kant zie je ook (jammer genoeg) vaak genoeg dat mensen een paard in de krul trekken en dmv de druk het paard opgericht trekken! Dan loopt het paard netjes in de houding maar zn kaken, nek en rug zitten aan alle kanten vast. Zn achterhand loopt er maar wat achteraan en het paard zal geen bewegingsvrijheid meer hebben in zn schouders.

Dus enkel als hte vanuit de verzameling komt zal het zeker wel in je voordeel werken! op andere manieren werkt het enkel maar tegen en zal het uiteindelijk ook je paardje kapot maken!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 16:09

mee eens, Doordat de achterhand een deel van het gewicht van de voorhand overneemt, komt er minder gewicht op de voorhand. Daardoor kan de schouder verder naar voren bewegen. Vergelijk het met een wip.. de ene kant is de voorhand en de andere kant de achterhand. gaat de kant van de achterhand omlaag, dan komt de voorkant losser van de grond.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:31

Het is niet alleen de verplaatsing van het zwaartepunt naar achteren waardoor de voorhand minder belast wordt en de schouders meer bewegingsvrijheid krijgen. De hals van het paard wordt vanuit de basis van de hals omhoog gebracht. Omdat de romp en de hals van het paard niet via een gewricht met de schouders zijn verbonden, worden de schouders nog meer ontlast, de schouders kunnen meer omhoog bewegen. Hierdoor ontstaat de bewegingsvrijheid die kenmerkend is voor correcte verzameling. De hals komt in de karakteristieke manier omhoog en het hoofd van het paard komt net voor of op de loodlijn. Voor het voorbeen- en schoudergebruik is het belangrijk dat er schoudervrijheid is en dat er volledig en harmonisch gebruik van de spieren in de hals kan worden gemaakt, om zuivere gangen te kunnen laten zien. Een hals op een verkeerde manier gedragen, beinvloedt de zuiverheid van de gang negatief en ook de halve ophoudingen (het deel dat via teugels werkt) zullen dan minder uitwerking hebben.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 18:38

Alleen als de oprichting past bij de balans waar het paard in loopt (dus een compensatie is van het evenwicht) dan denk ik zeker dat er meer bewegingsvrijheid is.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-05 19:44

GoldStar schreef:
Het is niet alleen de verplaatsing van het zwaartepunt naar achteren waardoor de voorhand minder belast wordt en de schouders meer bewegingsvrijheid krijgen. De hals van het paard wordt vanuit de basis van de hals omhoog gebracht. Omdat de romp en de hals van het paard niet via een gewricht met de schouders zijn verbonden, worden de schouders nog meer ontlast, de schouders kunnen meer omhoog bewegen. Hierdoor ontstaat de bewegingsvrijheid die kenmerkend is voor correcte verzameling. De hals komt in de karakteristieke manier omhoog en het hoofd van het paard komt net voor of op de loodlijn. Voor het voorbeen- en schoudergebruik is het belangrijk dat er schoudervrijheid is en dat er volledig en harmonisch gebruik van de spieren in de hals kan worden gemaakt, om zuivere gangen te kunnen laten zien. Een hals op een verkeerde manier gedragen, beinvloedt de zuiverheid van de gang negatief en ook de halve ophoudingen (het deel dat via teugels werkt) zullen dan minder uitwerking hebben.

zo iets bedoelde ik Bloos

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 12:45

De oprichting draagt meer bij tot bewegingsvrijheid dan de gewichtsverplaatsing naar achteren. Oprichting wordt door de gemiddelde ruiter niet bereikt en meestal om zeep gebracht. Omdat het langer duurt een paard en een ruiter hiertoe te brengen, kun je met trainingsmethoden de indruk wekken dat er sprake is van verzameling met oprichting. Een jurylid, een ruiter, een toeschouwer is gemakkelijk te vermurwen, een paard niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-05 13:18

Ik ga met goofy en goldstar mee.

Een paard dat eerlijk gereden wordt naar de theoretische 3/5 gewicht achter en 2/5 gewicht voor. Dus dat paard dat er toe verleid werd door middel van juiste training om meer gewicht over te nemen op de achterhand, beter achter onder te treden met juist gebruik van onder ander rug en buikspieren zal meer bewegindvrijheid krijgen. Uiteraard natuurlijk hoort juiste training van o.a de schouderpartij voor daar bij.
Dan komt het paard richting ideaalbeeld.
De toeschouwer, de jury en zelfs de ruiter en trainer zijn met gemak voor de gek te houden alleen het paard dat zal bereidwillig en edelmoedig uitvoeren wat de ruiter vraagt als dan niet met veel dwang.
Echter is het paard blij, is het goed voor hem en sterker nog kun jij hem edelmoedig in de ogen kijken en zeggen ik heb het beste met je voor of ga je voor je eigen gevoel en zege.

Ja juiste oprichting geeft meer schoudervrijheid. Onjuiste oprichting geeft soms ook meer schoudervrijheid in samenspel met weggedrukte rug, achter de LL en op den duur blessures.