Overspringen in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonstone

Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 21:52

Heey,
Mijn verzorgpaard springt over in galop alleen op de rechtergalop de andere galop gaat helemaal goed.
Ik heb zo'n idee gewoon achterhand te slap nog ofzo.
Maar hoe kan ik het afleren het is echt heel frustrerend.
Ik heb al geprobeerd mijn benen op de plek te houden zoals je aanspringt en veel voltes rijden.
En stelling naar binnen maar als ik dan weer gewoon op een rechte zijde verder galopeer springt ze over.
Ik krijg al les maar ik vroeg me af mischien weten jullie een oorzaak ofiets wat ik er tegen kan doen.
In ieder geval alvast bedankt.

Bruintje_87

Re: Overspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:19

is ze medische helemaal in orde?

wat ik zelf eens zou proberen,een tijdje op die hand eens alleen op de volte galopperen,benen goed eraan,en met goede stelling. gaat dit naderhand goed en je wilt rechte lijnen gaan rijden,en zodra ze overspringt weer op een volte,zodat ze terug springt,en dan weer rechtuit,springt ze weer om?weer op de volte zodat ze weer goed springt. en natuurlijk belonen en laten weten wanneer ze het goed doet Lachen

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:19

Hallo
Mijn vorige pony sprong ook altijd over handig voor het springen maar niet echt handig voor het dressuur.
Als jou pony over springt neem je haar gelijk weer terug en spring weer in de goeie galop aan en heeeeeel veel voltes rijden en stelling.
Of je gaat haar aan de longe doen kijken of ze het daan ook doet zo ja probeer dan met touwtjes te doen dat ze stelling houdt.
Heeel veel succes ermee

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 17:18

wanneer ze overspringt , meteen terug nemen en weer goed aanspringen
dan rijd je haar naar een actievere galop waarin ze niet over kan springen , als je dit een paar weekjes volhoud, gata ze als het goed is veel minder overspringen.
je kan ook met een zware stem haar een beetje op haar kop geven , ( zoiets als : heey , hou je nou gauw op)
mijn instructrice zei : een paard kan makkelijk in een verzamelde galop overspringen , galopeen wat sneller en minder verzameld.
bij mij geeft het super geholpen mijn mannetje doet het niet meer , Haha! alleen als ik erom vraag

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:04

springt ze overkruist, of springt ze gelijk volledig om?
Vaak is het een balansprobleem. Wel corrigeren, dus terugnemen en opnieuw wegrijden. Misschien wat minder met de hand rijden en wat meer tempo, dat wil ook wel eens helpen.

Je kunt een paard met de hand ongemerkt belemmeren. Probeer niet met je hand een paard uit balans te rijden.
En meer tempo wil ook wel eens helpen, soms rijden mensen te veel terug wat het paard nog niet kan verwerken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:39

Mijn oude paard deed t ook, maar die had een scheef bekken.... Dus t kan ook een medische oorzaak zijn.

moonstone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 19:47

Medisch is ze in orde. En ze springt voledig om in de andere galop.
Ik denk dat het komt omdat het ook veel heeft gesprongen en ik heb nog al korte beentjes.
Ik zal eens proberen om elke keer terug te nemen aan te springen en veel voltes rijden+ goede stelling.
Ik krijg woensdag les dus misschien heeft de lesgeefster nog goede oplossingen.
In ieder geval bedankt. Haha!