contact zoeken met de mond bij net-zadelmak paard ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieterr

contact zoeken met de mond bij net-zadelmak paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 20:56

M'n paard (bijna 4) is een tijdje geleden zadelmak gemaakt en op aanraden van de man die dat heeft gedaan heb ik me de eerste tijd alleen bezig gehouden met goed voorwaarts rijden in de drie gangen, veel overgangen en dat alles met een heel licht contactje in de mond. Dat heel licht contact resulteerde soms wel in doorhangende teugels (geen contact dus).
Nu mijn probleem: ik wil de teugels nu wat beginnen aannemen en als ik dat doe dan wordt hij veel harder in de mond en nageven doet hij niet. Soms ontspant hij (in stap) wel al in de kaken maar vooral in draf nog niet. Blijf ik zo verder rijden (dus vanaf nu contact zoeken met de hand) of moet ik gewoon blijven doorrijden zonder contact te zoeken en wachten tot hij contact begint te zoeken. Lessen ga ik binnenkort wel weer pakken, maar nu heb ik het even te druk om daar zin in te hebben.
Ik wil hier wel foto's tonen om het duidelijker te maken maar zou niet weten hoe ik die foto's hierop krijg.

SanderP

Re: contact zoeken met de mond bij net-zadelmak paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:29

Als je geen zin hebt om lessen te nemen is het niet zinnig om te rijden. Les nemen dus! Met de juiste instructie komt er vanzelf verbetering.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 21:43

Alsof je alleen maar mag rijden als je les hebt ?!? Dan mag er nog weinig gereden worden... Ik rijd al lang, heb al vaak en onnoemelijk veel lessen genomen maar kan nu even geen lessen nemen door te druk met mijn werk. Moet je dan gewoon radicaal stoppen en je paard aan de kant zetten ? Mooi...

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:48

Goed lezen, er staat: als je geen zin hebt om te lessen...

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 21:55

Ja, dat had ik ook gelezen, maar ik had dan ook geschreven: ik heb geen zin omdat ik het te druk heb ! Dus mijn reactie geldt nog altijd...

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:10

Als je het te druk hebt, heb je dus geen tijd. Geen zin hebben betekent heel wat anders, dan gaat het over hoe jij tegen lessen aankijkt. Je bent niet gemotiveerd, zeker niet om je te verbeteren.

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:17

Op zich is het vrij normaal hoor,zolang je niet gaat terug trekken doe je weinig verkeerd.Het is al heel wat dat je eerst eens gewoon ben bezig geweest met op eigen benen laten lopen en schakelen in alle gangen en voorwaarts houden,velen willen meteen de boel voor het zicht net "aan de teugel" hebben.

Mijn ervargini s inderdaad ook dat jonge paard niet meteen netjes het bit aannemen bij net wat extra "druk"van de ruiterhand.Paard meot hier ook aan wennen is natuurlijk erg vreemd.Sommige paarden vindne zelfs het bit "erger"'als het zadelmak maken opzich.
Het ene paard kruiopt achter de teugel zodra er wat meer kontakt wordt aangenomen en de andere gaat er tegen in verzet.Zolang je niet terug gaat trekken is er vrij weinig aan de hand.Mijn ervaring is dat ze na een paar keer ophouden met die "rukken" geven zal maar zeggen.
Wat je ook kunt doen zodat het paard went aan constante druk op het bit is bijv longeren met een gogue,is mijns inziens een goede hulpteugel voor een jong dier.Wordt niets vast gezet(rond touwtje wat makkelijk door bit glijd en die lopen door katrolletjes) en er blijft dmv die gogue een constande verbinding met de mond,ding heeft een ontspannende en aanleunende werking.

Wel wil ik zeggen dat las je niet zeker van je zaak bent,ik denk dat je gewoon lekker moet doorgaan waar je al mee bezig was,kijk maar wat je paard je aanbied en wacht met de rest tot je weer tijd heb voor juiste instructie.

Succes!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 09:30

Jong paard rijden lijkt makkelijk maar ik vond het niet lessen was daarbij toch het ALLERBELANGRIJKST. Dit is niet banketstaaf bedoelt maar het erna corrigeren kost meer tijd en geld.

Toen ik Urban ging rijden had ik iedere keer iemand staan die mij even hielp voor met dit soort dingen. Ik wilmijn paard los en fijn in de mond houden door iemand naast je te hebben wordt je net wat sneller op de goede en foute dingen gewezen.

Hij is netjes ingereden en daar was altijd contact met de mond bij na 3x rijden ging hij vanzelf aan de teugel lopen. Dit ook door wisselwerking van het been en de hand. Als er vanaf het begin af aan weinig gedaan is met de mond moet hij nu erg wennen en zal het meer tijd kosten.

Misschien handig om met longeren iets bij te zetten zodat hij leert druk op zijn mond te hebben en nagevelijk te worden.

Succes.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:19

SanderP schreef:
Als je het te druk hebt, heb je dus geen tijd. Geen zin hebben betekent heel wat anders, dan gaat het over hoe jij tegen lessen aankijkt. Je bent niet gemotiveerd, zeker niet om je te verbeteren.

Ho zeg, wat zijn we weer snel om iemand te veroordelen en ongevraagd psychologische profielen te schetsen op basis van enkele zinnetjes. Dan kan ik meer met de reactie van die andere mensen.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 10:20

dus: QueJira en Prisca, bedankt, ik ga er rekening mee houden.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:35

Pieterr schreef:
Ho zeg, wat zijn we weer snel om iemand te veroordelen en ongevraagd psychologische profielen te schetsen op basis van enkele zinnetjes. Dan kan ik meer met de reactie van die andere mensen.

Misschien ben ik wel te snel hoor, maar vind alleen raar dat je het ertussen zet. Ik weet namelijk zeker dat er meer mensen het op mijn manier lezen

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:50

Laat je paard het contact zoeken met het bit, zelf er alleen maar achteraan rijden. Als ze dan na een paar keer steun van het bit gaan opzoeken is het paard degene die de druk op het bit houd en komen ze er erg makkelijk door en zijn fijn in de mond. Probeer dus niet als het paard te hard gaat hem met de teugles te corrigeren, maar heel veel op je zit rijden. nogmaals: Het paard houdt de druk op de teugels, jij houdt de teugels alleen maar vast..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:53

om dus terug te komen op je vraag Clown . het paard waarmee ik rijd, heeft lange tijd ook dat probleem gehad. ok hij is wel 7 nu (net geworden), maar ik zal toch maar uitleggen wat ik heb gedaan en wat het probleem nu was.

net als bij jouw paard, reed ik altijd met heel weinig contact om hem gewoon te laten ontspannen. nu is dat op zich wel goed om hem te laten ontspannen en werkt het ook, maar wanneer je ze ronder wilt maken, heb je meer contact nodig. ik heb allereerst ervoor gezorgd dat de achterhand sterker werd door voortdurend overgangen te rijden op die lichte teugel. vooral draf-galop-draf was erg efficiënt. ook lange stukken galopperen, met daarin een aantal voltes (je moet wel natuurlijk oppassen als hij net is ingereden). elke keer weer opnieuw, en echt doorgalopperen, geen sukkelgalop, maar gewoon een middengalop.
dan heb ik met mijn instructrice erbij mijn teugels aangepakt, goed contact (zonder wringen). het is belangrijk dat je een stevig contact hebt, teugels mogen gewoon niet meer doorhangen, je moet echt proberen te voelen wat er in de mond afspeelt. wat hierbij wel erg belangrijk is, is dat je recht vooruit kijkt, echt niet naar de hals gaan kijken, gewoon voelen wat er onder je gebeurt.
dan ben ik echt puur binnenbeen-buitenteugel gaan rijden, doorrijden met binnenbeen, terwijl ik mijn buitenteugel sloot. ik moest 'voortdurend in een spons knijpen'. terwijl weer voortdurend kleine voltes rijden (met een net ingereden paard ligt dat natuurlijk al moeilijker), achtjes en weer overgangen draf-galop-draf. wanneer hij toegaf, druk verminderen en hem doorlaten. zie vooral dat je nooit je binnenteugel vastzet, en ook je ellebogen niet. probeer echt met een soepel contact te blijven rijden en met je binnenbeen te werken, en terwijl buiten te begrenzen.
nu is alles opgelost bij mij, en ik heb een paar keer echt wel wat moeten vechten, maar nu weet mijn paard wel dat contact niet slecht is, en dat hij mag vertrouwen op mijn hand, of ik nu een licht contact heb, of iets meer vraag. ik hoop dat je er iets aan hebt!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:54

jij moet niet de mond van je paard opzoeken, maar het paard moet contact met jouw hand gaan zoeken!
dat bereik je alleen door van achter naar voren te rijden, veel overgangen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 11:57

Casca schreef:
Laat je paard het contact zoeken met het bit, zelf er alleen maar achteraan rijden. Als ze dan na een paar keer steun van het bit gaan opzoeken is het paard degene die de druk op het bit houd en komen ze er erg makkelijk door en zijn fijn in de mond. Probeer dus niet als het paard te hard gaat hem met de teugles te corrigeren, maar heel veel op je zit rijden. nogmaals: Het paard houdt de druk op de teugels, jij houdt de teugels alleen maar vast..

voila, dat is echt belangrijk, je hebt de teugels vast en het paard bepaalt zelf hoeveel druk er op die teugels komt. wanneer hij zijn wil wilt doordrukken, komt er meer druk op die teugels (zonder dat je ze korter neemt), als hij loslaat, is er een normale, zachte druk.
op zit en benen rijden, en vertrouw er maar op dat als hij zo is ingereden dat hij daar echt wel op reageert.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:32

Op de stal waar ik jonge paarden inreed deden we het zo;

Eerst het hele longeren, hangen, er voor het eerst op enz..
Vlak voor de eerste keer dat ik los in de 'grote' bak (en dus niet meer in de longeercircel) zou gaan, longeerde we de jonge paarden een keer bijgezet, 1x is meestal al voldoende.

Het is eigenlijk bijna geen bijzetten te noemen aangezien we de touwtjes extreem los hielden. Pas als het paard echt tegen de hand kwam of begon te slaan met het hoofd was er even 'contact'.
Op deze manier zit je ook niet met het probleem dat je zelf teveel vast gaat houden enz.
Voor mij heeft dit altijd super gewerkt...als ik dan aan het zelf rondjes rijden toe was kon ik gewoon voorzichtig contact met de mond hebben.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:17

ALsjeblieft ga niet klieren met bijzetten!
naar mijn menig verpest je het paard daar eerder mee als dat het beter wordt!
Ik rij nu ook op een fries van 4 die ik zelf heb in gereden en heb nu precies hetzelfde!
Gewoon zo doorrijden en gewoon goed contact met de mond houden en voorwaarts rijden, weet zeker dat het dan goed komt!

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 16:32

Druk op de teugels is op zich niet erg, zolang je hand maar stabiel is en niet achteruit werkt. Misschien wat stelling vragen aan bijde kanten zodattie lost achter de kaak? Daarbij mogen je handen wel opzij werken, maar níet achteruit (omdat je hem dan remt en terugwerkt in de beweging). In buiging lost je paard makkelijker achter de kaak dan waneer je rechtuit rijdt.

Verder komt een goede hoofd/halshouding vanuit een algehele goede lichaamshouding, doorlaatbaarheid en dragen, dus focus niet al teveel op de teugels maar rijd hem over zn hele lijf, vooral goed (wil niet zeggen véél) drijven is belangrijk, en rijden met je zit. Dan komt het met die teugels denk ik wel goed.

Pieterr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 20:13

Ok, bedankt. Hiermee kan ik toch weer ff verder tot de examens van mijn leerlingen gedaan zijn en het wat minder stressy wordt.