gogue?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

gogue?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:34

ik weet niet of ik het juist schrijf. Maar goed.

Zoals op haw al gezegd heb ik een nieuw bijrijdpaardje, ponylief is puur springgericht getraind, kent geen stelling/loopt totaal niet over de rug. Voor springen is het een toppony (heb er woensdag 80 cm mee gesprongen, met gemak! en hij is maar 1.35 ofzo)

Maar voor dressuur is hij hopeloos Clown hij kan echt lekker lopen maar je moet et eruit krijgen! Nu moest ik van iemand die een hoge dressuurruiter was een gogue aan doen, alleen ik rijd hier niet graag mee, goed ik dat maar voor een keer gedaan, en na een tijd vond ik het rijden niet meer fijn omat ik gewoon niets zelf deed Scheve mond die gogue hield zijn hoofd omlaag en dat wil ik niet!

Vrijdag les mee gehad, paardlief gaat hangen op gogue, pakt bit tussen de kiezen en hallee!!! feestje (lees: paardlief op hol Rolleyes) Lesgever zegt: naar voren rijden met je zit en vanvoor proberen op te sluiten! dan stopt hij met hangen en heb jij weer wat te zeggen

goed ik dat gedaan, ik was helemaal verwonderd want hij gaat normaal echt nóóit hangen Verward niet bij mij allesinds

oke andere galop hetzelfde spelletje, weer gedaan gelijk de lesgever zei en hij liet los.

toen na de les (was de laatste les) gogue er af gedaan (gevraagd aan de eigenaar of dat mocht omdat hij er verschrikkelijk om ging hangen) en ja hoor! aan de teugel, heel ontspannen en niets bit meer vast nemen (wat ie in draf heel de tijd probeerde, maar indraf is hij niet zo sterk als in galop)

de dressuurruiter zei : dan heb je't makkelijker (heb ik te maken gekregen met een luie dressuurruiter?)
maar ik wil het helemala niet makkelijk hebben! maak het mij maar wat moeilijk, ik wil het zélf doen! en niet met allerlei hulpteugels waar paardlief (naar mijn gevoel) net slechter van gaat luisteren.

wat denken jullie hierover? en wat zouden jullie doen?

nu zijn mijn lesglever van de 1ste deel van de les (30 min) met dat ding te rijden, en dan voor de rest van de les er af. En zo stilletjes afbouwen tot ik een uur zonder kan rijden. Dit wil ik wel doen. Maar toch liever helemaal zonder,

mijn moeder stond me bij omdat ze weet dat ik niet graag met 'in de krul trek' hulpteugels rijd. (martingaal is heel nuttig! maar das ook de enige nuttige!) dat ik misschien beter afwisselde, de ene keer met en de andere keer zonder, met de reden: op wedstirjd moet hij zonder, en als je dan heel de tijd met dat ding gaat rijden, dan voelt hij op wedstrijd de vrijheid en is hij nog pleite!

hoe zouden jullie dit oplossen? en hoe zouden jullie het uitleggen aan de eigenaar?

M3isSi3j

Re: gogue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:47

Ik zou gewoon de eigenaar vertellen dat je het belangrijk vind dat het paard vanuit de achterhand, over zn rug naar je hand toe komt en dat het met die hulp teugel niet gaat lukken. Dat je is opgevallen dat die gaat hangen en het juist averechts werkt en je het graag (eventueel met extra lessen) het zonder wil proberen...

Als jij goed je gevoel kan verworden en je argumenten kan onderbouwen zal de eigenaar het denk ik wel begrijpen. Ik ga verder neit oordelen over die dressuurruiter die genoemd is maar ik raad je wel aan om toch het advies van je instructrice op te volgen.. zij kent jou en je paardje goed en helpt je duidelijk beter dan die dressuur ruiter als ik het zo lees..

succes

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 14:22

Ik zou eens proberen hoe het paard reageert als je in één keer de gogue eraf haalt, in overleg met de eigenaar.
Ik zou tegen de eigenaar zeggen dat je die gogue op wedstrijden niet nodig hebt, en het eigenlijk ook helemaal niet nodig is!
Als je paard de eerste keer een heel uur zonder gogue een beetje heisa trapt, begin dan gewoon met het eerste half uur idd de gogue eraan, het volgende halfuur hem eraf. En steeds 5 minuten eraf, totdat je zonder kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 19:13

Cadish; ik heb een week zonder hem gereden, en dat ging elke dag beter, maar nu heb ik er 2x mee gereden, en hij gaat alleen maar slechter. Scheve mond
M3isSi3j: mijn lesgever kent me inderdaad goed. Ze weet hoe ik rijd en hoe die pony gereden moet worden. Dus neem ik liever iets van zo iemand aan, zij was het ook niet helemaal eens met de gogue

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:01

ok.. stap hiermee gewoon naar de eigenaar toe en vertel wat jij denk, vind, weet, voelt en ziet.. als je het op een rustige manier verteld zal die wel over stag gaan toch..

Lukt je wel Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 22:09

Ten eerste Pharake, een martingaal is ook zo heilig niet, je moet alleen heel erg je best doen voor je daarmee schade berokkent. Maar ik weet best wel paarden die daardoor ook meer in verzet kwamen.

Onopic weer: het paardje gaat hangen op de gogue omdat hij:
1. het nog veel te zwaar vindt om zo te lopen (zag in je vorige topic dat hij best hoog loopt)
2. Jij hem niet genoeg vooruit rijdt. Een hulpteugel helpt alleen aan de voorkant, maar doordat je plots het paard gaat 'dwingen' om van voor goed te lopen, zul je achteraan even de turbo moeten activeren.

Maar eigenlijk: als jij goed genoeg kunt rijden kun je die gogue er idd beter afhalen, hoogstens eens aandoen om te longeren of zo.
Je kunt ook een chambon gebruiken ipv een gogue, die lokt een meer ontspannen houding uit dan de gogue.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 17:18

poes: een martingaal is helemaal niet zo erg als je hem juist gebruikt. Lachen dus ik vind het een super teugel.

Ik heb vandaag mijn wedstrijd zonder gereden, en ik moet zeggen dat hij heerlijk liep! dat koppie mooi op de plaats (af en toe nog wat te diep maar goed) en dat hield ie aardig lang vol (is nog niet erg sterk dus ja Lachen ) maar hij was heel ontspannen! en volgens de jury waren er hele mooie stukken bij! maar dat het jammer was dat hij zo schrok van de box (er stond een box bij c. En daar had hij schrik van met gevolg dat de piste een aantal meter kleiner werd gemaakt en paardlief het nodig vond weg te schieten! maar buiten dat ging de proef echt super!)

dus persoonlijk rijd ik liever zónder en weet ik dat ík hem zo gekregen heb en niet de hulpteugel

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 18:17

hey,
een tijd geleden heb ik ook een tijdje met gogue gelest, maar dan anders bevestigd : zo los dat hij alleen in werking kwam als paardlief ze hoofd echt tever omhoog deed, en de touwtjes niet door het bit heen, maar vanaf het kopstuk vastmaken aan de ringetjes, dus eigenlijk alleen druk vanuit het kopstuk. dus mocht je zulke reacties krijgen zoals jij beschreef met het bit tussen de kiezen ophol slaan dan kreeg die van mij alleen een vervelende druk achter de oren en absoluut niet in de mond! en zoiets is gewoon tijdelijk! en ik reed alleen maar met de gogue onder begeleiding. het is maar hoe je er mee omgaat. gewoon voor het goede duwtje in de rug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-05 21:16

mariz: ik rijd ook onder begeleiding. Ik rijd liever zonder! maar ik 'moest' dat van die dressuurruiter (was het er niet mee eens omdat het goed ging naar mijn gevoel, je kan niet verwachten dat een pony meteen perfect loopt als hij eerst 2 a 3 jaar nooit echt heeft moeten lopen/werken) en vandaag was ik zo blij dat ik hem er niet rond had...

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 22:27

ik snap jou wel, maar ook degene van wie je les hebt, ik kreeg van de week op me stage te horen dat ik mijn paard lekker met gog op de renbaan moest galoperen, dit omdat hij te opgericht loopt voor t springen en ik teveelk controle met springe heb, ook neemt ze het bit niet aan, nou 1x met gog en ik merk nu 4 dagen naderhand nog verschil!ze neemt me hand aan en begint me hand te volgen ze wil ook lager gaan lopen met haar hoofd, voor mij werkt het, en ik denk voor jou ook wel, het is gewoon een hulpmiddel,zo snapt je pony wat de bedoeling is en dit maakt het rijden makkelijker, maar ik geef je wel gelijk dat het niet altijd voor alle paarden en ponys werkt!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:35

pharagirlke schreef:
mariz: ik rijd ook onder begeleiding. Ik rijd liever zonder! maar ik 'moest' dat van die dressuurruiter (was het er niet mee eens omdat het goed ging naar mijn gevoel, je kan niet verwachten dat een pony meteen perfect loopt als hij eerst 2 a 3 jaar nooit echt heeft moeten lopen/werken) en vandaag was ik zo blij dat ik hem er niet rond had...

als je ermee rijd onder begleiding is het ook niet erg Knipoog zo bedoelde ik het ook niet. maar ik begrijp je ook wel, als je paard niet gewend is de juiste spieren te gebruiken moet je hem niet dwingen die spieren opeens wel te gebruiken, maar ik neem aan dat hij voor de eerste keer wel losjes zat?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 10:57

pharagirlke schreef:
poes: een martingaal is helemaal niet zo erg als je hem juist gebruikt. Lachen dus ik vind het een super teugel.

Ik heb vandaag mijn wedstrijd zonder gereden, en ik moet zeggen dat hij heerlijk liep! dat koppie mooi op de plaats (af en toe nog wat te diep maar goed) en dat hield ie aardig lang vol (is nog niet erg sterk dus ja Lachen ) maar hij was heel ontspannen! en volgens de jury waren er hele mooie stukken bij! maar dat het jammer was dat hij zo schrok van de box (er stond een box bij c. En daar had hij schrik van met gevolg dat de piste een aantal meter kleiner werd gemaakt en paardlief het nodig vond weg te schieten! maar buiten dat ging de proef echt super!)

dus persoonlijk rijd ik liever zónder en weet ik dat ík hem zo gekregen heb en niet de hulpteugel

dit geldt toch voor alle hulpteugels??
bovendien ben ik van mening dat een gogue je in veel dingen kan helpen. jij gaf aan dat het paardje ging hangen, maar dit is dan een fout van jou. dit geeft al aan dat het paard niet goed aan het been is en niet voldoende voorwaarts. daar dus eerst aan werken. bovendien vraag ik me af of je voldoende losrijd...een paard moet eerst losgewerkt worden dmv; voltes, slangevoltes e.d. en natuurlijk veel overgangen. dan zal het voor het ponietje ook makkelijker worden om meer over de rug te gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:35

klomp: met een slof zal je al sneller wat mis doen dan met een martingaal, een gogue heb je sneller te vast staan dan een martingeel, bedoel ik dus Lachen

ik wil helemaal niet met dat ding rijden, ik weet dat ik hem actief moet houden en dat probeer ik ook, maar in galop neemt hij het bit tussen de tanden (gaat dus hangen) en is weg. Zonder gogue doet hij dit niet.

xxVIANTROxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 16:32

Ik weet niet welk bit je gebruikt msschien kan je er een tijdje een bit in doen wat ie niet kan vastpakken En is het aan allebei de kanten da ie vastpakt? Anders misschien de tandats laten kijken ik weet niet of dat regelmatig word nagekeken?
In ieder geval succes er mee

Groetjes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:32

hij word regelmatig nagekeken en doet dit alleen mét gogue. Anders doet hij het niet, hij heeft nu een rubber bitje (rubber ongebroken trens)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 20:16

mss moet je er gewoon eens een paar bijzetteugel aanhangen, dan kan hij niet omhoog maar ook niet echt op hangen (tenminste als je ze niet te kort maakt). Bij ons in de les rijdt er vaak ook een pony hiermee. werkt goed en je hebt meer controle. Ik rijd normaal met gemak zonder maar die kindjes lukt het meestal niet. Ze worden er dus niet slechter van want zonder gaat het ook. Wel moet je een iets onthouden, wat hij ook doet (hangen of weglopen), die benen eraan... (klinkt soms raar maar het is denk ik het enige die werkt), dus niet vanvoor gaan dichttrekken.
Zoals je dus zelf zegt heeft die pony nog nooit anders gedaan dan met zn hoofd in de lucht gelopen, dan is het ook niet moeilijk dat ie nu niet veel spieren heeft in zn rug en hals en dus dat hij dat aan teugel lopen en zn rug gebruiken moeilijk vind. Het is dus iets dat je zal moeten opbouwen maar met een beetje geduld kom je er wel. veel succes iig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-05 07:50

zitake: hij moet inderdaad zijn spieren nog opbouwen, vandaar ook dat ik de logica van gogue niet snap, je dwingt het paard dan toch om aan de teugel te lopen, dit terwijl ie misschien de nodige spieren er niet voor heeft? Vandaar dat ik liever zonder rijd. Dan beslist hij uiteindelijk ezlf hoelang hij aan de teugel loopt, hij kan nl makkelijk zijn hoofd in de lucht gooien (naja, hoe leg je dat nu uit Nagelbijten / Gniffelen)

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-05 11:29

als je paard met de gogue echt super strak aan de teugel staat, is dat niet goed nee. kan de gogue niet losser zodat het alleen inwerkt mocht hij echt gaan sterrekijken?