teveel energie nu de paarden weer de wei op gaan???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

teveel energie nu de paarden weer de wei op gaan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 10:13

Hebben jullie paarden ook last van teveel energie?????

Nu mijn paard weer de wei op gaat is ze niet meer te houden. Ze probeerd onder me vandaan te lopen en is veel opstandiger dan wanneer ze de hele dag op stal staat.
Twee weken geleden heeft het veel geregent en konden ze dus niet de wei op ik heb echt heerlijk gereden die dagen. Nu kunnen ze weer de wei op en begint het gek*t weer!!!

Iemand ook ervaring met hyperactieve paarden nu ze de wei op gaan???? Misschien wat tips wat ik ermee aan moet?

piepelotje

Re: teveel energie nu de paarden weer de wei op gaan???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:42

Ikkkkkkkkkkkkkkkkeeee zucht.

Die van mij was ook weer hyperdepieper terwijl we weide heel langzaam hebben opgebouwd. Nu het eerste gras er weer af is en het weitje kaler wordt is het weer over.
Die van mij reageert dus ook heel gevoelig met voer. Is trouwens dan niet alleen met rijden maar ook omgang heel moeilijk. Zelfs naar andere paarden toe.

Ik zet hem dus nu niet meer(volgend jr) in het volle voorjaarsgras.
Probeer hem nu op z'n kaal weitje te laten en niet terug op vol weitje.
Tip misschein is om eerst de andere paarden de wei af te laten grazen voordat jouw paard erop gaat. Of op een weide die eerst gemaait is voor het hooi of kuil.
Vind het ook moeilijk.......
Moet wel zeggen die van mij wordt dus echt bloedlink. Steigeren, trappen, bijten. Laat zich niet meer pakken op de wei.
Echt heel extreem ....zuchtttttttt

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:15

Zou het niet aan wat anders kunnen liggen?Het lijkt mij juist nu paarden weer overdag lekker in het land kunnen dat ze juist rustiger zijn...vaak een beetje loom van het (vr)eten... Haha! Bij ons zijn juist alle paarden(zijn er 6 dus lijkt me geen toeval) veel relaxter dan s winters wanneer ze op stal staan.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:30

ook bij ons lopen ze sinds vorige week weer in de wei,maar het voordeel ervan is dat de stijfigheid van het op stal staan niet hebt ze zijn heerlijk los, en idd wat frisser maar dit wijd ik eigenlijk aan het eiwitrijke gras en de nog niet zo hoge temp en een beetje wind. overgens zijn ze bij ons wel handteerbaar

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:49

Jammer genoeg is het bij die van mij nu toch echt duidelijk.
Als hij zo is dan kan ik het toch terug brengen naar het voer.
Had eerst nog wel het idee dat ik met klophengst te maken had maar dat is dus uit gesloten nu.
Verder is er niks anders verandert. en het maakt het nog duidleijker omdat nu het eerste gras eraf is dat het dan terug keert naar normaal.

Bij mij staat hij dus zomer en winter overdag buiten. 'Paar mnd in de winter in paddock maar verder dus altijd op de wei.
Ook z'n krachtvoer blijft hetzelfde.
Hij krijgt bij de way altijd havermengeling.
Ook reageert die van mij dus niet op wind/storm. kan in de winter dus gerust met een storm gaan rijden. Trouwens het heeft hier dus vorige week flink gewaait en dat was net de week dat hij dus weer veel rustiger werdt.
Groetjes

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:52

Die van mij heeft ook meer energie maar dat kon ze ook wel goed gebruiken hahaha!

Ik heb het idee dat ze het ook altijd veel leuker vind op de wei (logisch lekker vreten, favo hobby). Ze is wat enthousiaster, doet meer haar best, meer energie en vind het allemaal leuk! Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:01

eerder te weinig energie *zucht*

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:30

wat de reden is?

maar gooi hem eerst even lekker aan een lijnte voor dat je erop klimt

succes

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:34

Ja idd te weinig energie Clown

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:40

piepelotje schreef:
Ook z'n krachtvoer blijft hetzelfde.

Onze merrie kan ook erg hyper worden van het volle gras en die zetten we nu dus alleen nog op een stuk land wat al kaal gevreten is door de andere paarden.Als ze op het korte gras staat is ze veel beter te genieten maar we halveren wel altijd haar kracht voer in de zomer en sinds we het zo doen is ze echt net als alle andere paarden.Dus niet op de volle wei en minder kracht voer.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:59

Herkenbaar! Mijn merrie is de eerste maand dat ze op de wei staat niet te rijden. Compleet hyperdepiep. Ik doe er verder niks bijzonders aan. Na een maand is ze weer redelijk normaal dus ik heb het min of meer geaccepteerd. Ik rij wel meer want als je haar dan aan het lopen hebt showt ze ook veel meer. Met buitenrijden kan ik een rondje van 10 km ineens binnen 30 min als ze zo is Rolleyes

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:17

Nou, helemaaal niet juist. In de winter is hij juist niet te houden, echt veel te veel energie, de hele tijd aanspringen in gallop in plaats van draf. En dan gaat hij ook, wel wat korter als in de zomer, ook gewoon de wei op.
Nu hij weer bijna hele dagen op de wei staat, is hij juist lekker ontspannen en komt het maar 1 keer in de week voor dat hij druk is.. Heerlijk dus Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:22

nou ik ken het ook maar ik denk eerder dat het protest is Pling om zich onder het werk uit te maken zodat ze guaw weer lekker naar buiten kunnen zijn niet voor niks graag buiten he Haha! die van mij loopt van de 5 dagen 3 dag klote Boos! en 2 dagen lekker ontspannen dus efe hieraan werken dat zijn beloning de wei is.

katinkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 15:44

Mijn pony is sinds kort ook vet druk. Echt niet normaal ze niet meer te houden. Als ik met haar naar hbuiten toe gaat ben ik binnen een kwart weer thuis op de terug weg. Ik weet af en toe niet wat ik moet doen hr.
maar iK ken het gevoel Ach gut

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:41

Wou nog even wat weten van de eingenaars van paarden die ook zo gevoelig reageren op het eerste gras.
Strooien jullie kunstmest??
M'n pensionstal dus behoorlijk dus dat kan er bij mij ook mee te maken hebben.

Nog even voor de duidlijkheid het gaat hier om het eerste gras later in het seizoen is het dus inderdaad zo dat hij wat luier meer relaxt wordt

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 19:40

wij strooien geen kunstmest.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:16

ze zijn zo mak als een lam, nu ze weer een beetje op het land staan te vreten. als ze straks weer gewend zijn ja dan is het weer als vanouds : geen houden meer aan hihi.
maar veel succes nog dan Lachen

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 18:11

Nou, ik ben gerust gesteld hoor! Ik dacht ff oh jee wat nu weer maar dankzij jullie reacties weet ik dat ze "normaal" is. Voor zover ze normaal kan zijn.... hihihi.
We hebben vandaag twee uur gereden en nog ff buiten gestapt. En ze ging weer net zo vlot de wei op alsof ze maar een uurtje gelopen had.
Maar goed , ff longeren kan ook nog van tevoren. En verder rij ik gewoon lekker verder alsof er niets aan de hand is.

Bedankt voor de reacties!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:40

die van mij is nou ook zo druk met rijden in het bos vooral op de terugweg zodat ze gauw de wei weer in kan..wij hebben het stuk wel met kunstmest bestrooid kan dat daar mee t emaken hebben..sindsdien ze op de wei is hij zo geworden veel meer energie en gauw terug naar de wei willen om weer te grazen ik ben vaak ook snel thuis ha ha...dit is wel het eerste jaar dat ze waarschijnlijk dag en nacht buiten staat met gras..bij de vorige eigenaar ook wel buiten maar een kale weide..

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 23:05

erg oud topic

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 08:49

Aangezien dit inderdaad al een wat ouder topic is, plaats ik hier maar even een roestvrij stalen hangslot.