Problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 22:03

Hallo allemaal,

Ik heb dus een aantal problemen, ik heb dus al een keer een topic over de middendraf geopend maar het wilt niet lukken eerst ging alles goed maar nu is alles weer bagger, ik rijd gewoon op B niveau ( F8 ), nou ik zal wat vertellen

1. De aanleuning, als ik een simpele overgang wil maken van draf naar stap, dan luisterd ze ten 1e niet naar mijn hulp, ze drukt haar hoofd naar voren en de aanleuning is weg...

2. Middendraf, ze loopt te veel op de voorhand en als ik haar van te voren dus terug neem dan word ze gigantisch sterk en drukt weer haar kopie naar voren!

3. Galop, ze raced als een gek!

Ik weet het ff niet meer ik word er een beetje moe van want de ene keer gaat het super en de andere keer weer niks! vooral met bovenstaande punten!

Gr. Roos

Roos_M

Re: Problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 07:09

Ik kan hem niet meer veranderen, maar weten jullie tips?

Gr. Roos

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:00

jawel je kan het wel veranderen. niet de opgeven.

punt 1: zodra je een overgang maakt van draf naar stap, moet je zorgen dat je paard naar je hand toe blijft lopen. dus dmv je zit terugrijden en met je been naar je hand toe. al doe je er 10 rondjes over om je paard een normale overgang te laten maken. zorg in iedergeval dat je in de draf al een goede aanleuning hebt. ga veel overgangenrijden. zo maak je hem ook sterker. als je je paard terugrijd zeker niet je handen naar je toe halen, maar op de zelfde plaats houden zoals je ook in draf bent. reageerd hij niet voldoende op je zit, dan kleine ophouding, daarna weer je hand voor.

punt 2: hij drukt op dit punt zijn rug weg denk ik. dit los je ook alleen maar op door goed je overgangen te oefenen, dus stap, draf, paar passen naar voren en een paar passen terug. naar voren rijden met lichte teugel druk, maar zeker niet vast houden en met het idee aandraven van oh dadelijk doet het hoofd omhoog. gewoon contactteugel en been.

punt 3: puur onbalans zie punten hier boven. overgangen overgangen en nog eens overgangen. je paard maak je op deze manier sterker en vlugger op het achterbeen.

succes en blijven proberen. geduld is op dit moment heel belangrijk

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 12:22

blijf oefenen! Miscchien kun je nog een fysio laten kijken, omdat hij dit gedrag eerst niet vertoonde.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:49

Ik ga helemaal mee met droefje.. alle puntjen die jij noemt hangen samen en worden (als ik het zo lees) veroorzaakt door te weinig kracht vanuit de achterhand en onvoldoende in balans.

Om dit te verbetere zijn overgangen rijden een must.. rij deze overgangen d.m.v je been en zit hulpen en verander niet de druk om je teugels. Als je hem terug wilt rijden doe je dit door je zit hulpen (langerzamer lichtrijden, zwaar en lang maken, terug zitten..) terwijl je ondertussen je been erbj houd. Je hoeft niet te drijven maar je paardje moet wel je kuit voelen zodat die van achtere actief blijft. Rij zoveel overgangen en schijnovergangen als je kan.. dit is iets wat je dus eigelijk constant moet doen in het begin. Blijf hierbij conseqent, zowel naar je zelf toe (niet stiekum de druk op je teugels veranderen) als naar je paardje (als jij kuit geeft moet je reactie krijgen!). Hierdoor zal die beter aan de hulpen komen. als die goed aan de hulpen is ga je figuren rijden, ook dit doe je enkel weer dmv je been en stem hulpen. De enigste teugelhulp die hieraan van pas komt is de hand van de hals om stelling aan te nemen. Doordat je ook tijdens deze figuren blijft schakelen en overgangen rijden zal die over zn rug komen (los laten in zn kaken en losser worden in zn rug) en zn achterhand er beter bij zetten. Als dit het geval is zal die vanzelf beter in je hand komen, de aanleuning word stabieler. Als dit het geval is kan je steeds meer van hem vragen; meer achterhand er onder, grotere overgangen (stap-galop, galop-stap?) meer stelling en kleinere figuren.

pas als dit bovenstaande goed gaat in stap en draf ga je pas aangaloperen.. een paar tips voor een goeie galop zijn: zet hem in de eerste hoek van de korte zijde aan, dit omdat als die hard gaat of verkeerd zit je hem gelijk op je zit terug kan nemen en de volgede hoek het weer kan proberen. Hou hem niet te lang in galop, een rondje of een volte is meer dan voldoende. Spring vaak aan, ook hierin weer veel overgangen rijden zodat die sterk word achter en in balans komt. Als je je paardje niet terug krijgt in draf ga dan lichtrijden, op die manie rmoet die wel terug komen en hoef je niet in zn mond te zitten. Als die uit de galop valt (bv in de volte) zet hem dan gelijk terug in stap en spring opnieuw aan (dit moet in zn min mogelijk passen!) Dit omdat die dan en weer sterker word en beter in balans komt, En niet te hard kan gaan als die vanuit stap word aangezet.

Als ook de galop goed gaat kan je pas gaan werken aan de middedraf ed. Hiervoor word er veel achterhand verwacht en dat train je weer met een goeie galop..

Succes!!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:04

Bedankt! Ik denk dat het wel ga lukken!

@ sorro1 ---> daar is ze pas geweest, ze moet over 3 weken weer heen en dan is de behandeling afgerond, dus misschien word het dan ook allemaal ff makelijker

Gr. Roos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 15:12

wat zegt je instructeur hiervan?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 17:22

ik heb al een tijdje geen les gehad want ik heb het op maandag en het was pinksteren en daarvoor was ze op wedstrijd enzo ik heb al 4 weken geen les gehad... en daarvoor viel het allemaal wel mee, het is trouwens wel redelijk gelukt!