hoe kom ik over die angst heen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonaaaah

hoe kom ik over die angst heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 20:33

hallo,
Ik heb een paard dat gewent is om te steigeren as je de benen eraan legt. Dus ben ik totaal bang om dat te doen terwijl ik gewoon moet om te kunnen rijden.
Ik wilde ff weten of iemand van jullie misschien tips heef om daar doorheen te komen?....

palatijn

Re: hoe kom ik over die angst heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:01

gewend als in dat is hem aangeleerd of gewend als in, hij heeft het zelf uitgevonden en helpt hem prima om onder het werk uit te komen? ben aan mijn paard gekomen omdat hij ook vreselijk de lucht in ging als hij iets meer aan het werk moest, zijn bazinnetje werd daar ook bang van en heeft hem dus maar verkocht. misschien kun je iemand vinden die niet zo bang is voor steigerende paarden en hem een tijdje voor jou rijdt/corrigeerd? moet eerlijk zeggen dat het enigste wat hielp bij mijn paard was een vreselijke lel te verkopen als hij ook maar een poging waagde...vond hij het al zeer snel niet zo lollig meer en nu doet ie alles super Lachen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:10

Ik vind dat je terecht bang wordt. Je krijgt een waarschuwing en ik zou ernaar luisteren. Steigeren is gevaarlijk. Als je bang bent om been te geven omdat het paard dan gaat steigeren, dan ben je niet in staat om dit zelf op te lossen.

Als het voor het paard een gewoonte reactie is, dan heb je een ruiter nodig die dat onmiddelijk rijtechnisch kan oplossen. Als het paard dan weer goed gaat, dan moet degene die het paard gereden heeft oordelen of jij in staat bent om het probleem rijtechnisch onder controle te houden. Het kan je dan worden geleerd. Als dat er voorlopig niet inzit, niet op dit paard gaan rijden.

Sluit pijn en ongerief uit (medisch). Controleer zadel, hoofdstel en bit. Laat iemand over je rijkwaliteiten oordelen. Als je een paard dat steigert niet kan of durft te rijden, dan hoef je je daar niet voor te schamen. De dressuur- en springtop van Nederland stapt ook niet zondermeer op paarden met dit gedrag. Het risiko voor een broodrijder is te groot, om lang geblesseerd te zijn.

Als het net begonnen is, is het er waarschijnlijk uit te krijgen. Als dit al een gewoonte is geworden en het paard de zweep al kent, dan helpt een zweep, schreeuwen, slaan enz. niet meer. Dat moet worden ingeschat. Je kan het geluk hebben dat een keer goed optreden en dan consekwent kunnen volhouden helpt, het kan ook zijn dat een paard elk gaatje pakt om omhoog te komen.

Er zijn ruiters die op elk paard stappen. Het gaat er dan om om een ruiter te vinden die kan vaststellen wat er aan de hand is, hoe het kan worden afgeleerd, hoe dit gedrag kan worden gecontroleerd, of jij dit kan beheersen met je huidige rijervaring, die je de methode kan bijbrengen. Je zou ook een advies moeten krijgen om met dit paard wel of niet door te gaan.

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 09:21

en ik sluit me volledig aan bij goofy Lachen
mijn gedachten, wist ze alleen niet zo goed te verwoorden Tong uitsteken

leonaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 19:03

Ik ben aan het proberen haar nou met de stem en de zweep te rijden wat redelijk lukt nu is het alleen mijn angst waar ik overheen moet.
Laatst is ze me 3 keer de lucht in gegaan en ik ben er wel op blijven zitten.
Maar het ios gewoon die angst die ik heb als ik in mijn eentje in die bak zit.
als er andere mensen bij zijn is het geen probleem maar dan doet mijn paard het ook, maar ze weet gewoon supergoed van als ik dit nu doe gaat ze niets meer van me vragen...
Ze heeft geen pijn(meer!!) want dat was wel zo maar die hebbenw e opgelost(mishandeling verspanning enzo) t ligt nu dus alleen nog bij mij, want ik heb een vrouw die rijd haar,Of kan het zonder bang te zijn.
maar het is gewoon dat als ik nu aleen in de bak ben totaal in panierk raak maar ik hier per se doorheen moet maar niet weet hoe!!?

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:19

rij gewoon lekker eerst een tijdje als er anderen bij zijn!! als je dan minder angst hebt kun je iig rijden en het is nog veiliger ook als anderen er bij zijn (voor ALS er wat gebeurd)
zou dan maar pas weer alleen gaan rijden als je je weer wat zekerder voelt en het gevoel hebt de boel weer onder controle te hebben...doe gewoon lekker rustig aan anders wordt je angst alleen maar erger!!!
heeeel veel succes! Vork