Hoe achterhand& evenwicht trainen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Hoe achterhand& evenwicht trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 15:05

Hallo peoples,

Mijn 4-jarige verzorgpony heeft nog niet zo'n heel goed evenwicht en nog niet zo'n sterke achterhand.. Ik wil dat nu graag wat meer gaan trainen.. Maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet doen en welke oefeningen daar goed voor zijn.. Heeft iemand misschien tips??
Alvast bedankt!

groentjes eva.. Clown

palatijn

Re: Hoe achterhand& evenwicht trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:24

hoi eefske
ik zou me over het evenwicht van je pony je nog niet druk maken, dat komt vanzelf als ze wat sterker wordt en goed gewend is aan het extra gewicht van de ruiter (sommige paarden en pony's moeten daar gewoon een tijdje op "oefenen" en andere lopen zo met je weg)
ik neem aan dat hij gezien zijn leeftijd nog niet zo veel zijgangen kan, dat kunnen voor het versterken van achterhand zeer goede oefeningen zijn (voor elke zijgang moet het paard namelijk iig een van zijn achterbenen meer onder de massa plaatsen).
je kunt wel al een begin maken door bv je overgangen terug "uit te smeren". draf naar stap is daar het makkelijkst voor omdat ze in de galop vaak meer moeite hebben met het evenwicht.

met uitsmeren bedoel ik dat je eerst zo langzaam mogelijk gaat draven en de pony, en jij dus, pas de overgang naar stap laat/gaat maken als ze daarvoor meer gaat "zitten".
wil ze op de voorhand remmen rij je weer naar voren en begin je opnieuw. uitbundig belonen zodra de pony het goed doet! Lachen
de meeste dieren hebben dit zeer snel door en dan kun je dmv veel overgangen rijden de achterhand verbeteren, vereiste is dus wel dat het goede overgangen zijn!! Knipoog

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:34

ben het weer helemaal eens met Palatijn.

Inderdaad veel overgangen rijden. hiermee maak je je pony sterker en sneller op het achterbeen. zodra je pony goed aan de hulpen is en de overgangen netjs oppakt, dan ga je beginnen aan de balans.

dit doe je door voltes te rijden (grote acht, slangevoltes enz), deze in eerste instantie zeker niet te klein. in de volte gewoon contactteugel houden en voorwaarts, zodra je pony gaat slingeren of naar buiten/binnen valt, dit corrigeren met je been, dus niets met je hand, want hij moet leren op ZIJN benen te lopen en niet op JOUW hand. alles voorwaarts oplossen. succes

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:45

ik kan me alleen maar aansluiten bij de vorige reacties Bloos

ook niet vergeten regelmatig te longeren Haha!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:58

Hoi....ben het helemaal eens met iedereen!!! Max was eerst ook niet zo sterk maar het word al steeds beter. Jaja, zelfs de gallop. Maarum 1 tip: ga maar niet te vaak in gallop. (tja milan kennende Knipoog )
VIEL ERFOLG!!!

sorry dat ik me er weer eens mee bemoei eef!!

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 17:22

Ik heb er nog een paar!!

* balkjes lopen
* kleine sprongetjes maken (cafelletjes lopen)
* Bergjes rijden
* Mul zand rijden
* Achterwaards
* Zijgangen
* Vaak aanzetten in galop, klein stukje galoperen (volte of een halve volte) en dan weer terug naar stap of draf en gelijk weer aan zetten
* Longeren met pessoa

En verder ook wat al genoemt is met rijden veel overgangen rijden en figuren/oefeningen rijden..

Succes

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:36

Voor het evenwicht is rijden op de 2e hoefslag ook heel goed! Dan leren ze op hun eigen benen te lopen en wordt het evenwicht vanzelf beter

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 15:54

palatijn schreef:
hoi eefske
ik zou me over het evenwicht van je pony je nog niet druk maken, dat komt vanzelf als ze wat sterker wordt en goed gewend is aan het extra gewicht van de ruiter (sommige paarden en pony's moeten daar gewoon een tijdje op "oefenen" en andere lopen zo met je weg)
ik neem aan dat hij gezien zijn leeftijd nog niet zo veel zijgangen kan, dat kunnen voor het versterken van achterhand zeer goede oefeningen zijn (voor elke zijgang moet het paard namelijk iig een van zijn achterbenen meer onder de massa plaatsen).
je kunt wel al een begin maken door bv je overgangen terug "uit te smeren". draf naar stap is daar het makkelijkst voor omdat ze in de galop vaak meer moeite hebben met het evenwicht.

met uitsmeren bedoel ik dat je eerst zo langzaam mogelijk gaat draven en de pony, en jij dus, pas de overgang naar stap laat/gaat maken als ze daarvoor meer gaat "zitten".
wil ze op de voorhand remmen rij je weer naar voren en begin je opnieuw. uitbundig belonen zodra de pony het goed doet! Lachen
de meeste dieren hebben dit zeer snel door en dan kun je dmv veel overgangen rijden de achterhand verbeteren, vereiste is dus wel dat het goede overgangen zijn!! Knipoog

Thanks! Dat van die zijgangen klopt wel, dat kan ze nog niet zo goed want dan neemt ze haat achterbenen niet goed mee. Ook alle anderen bedankt voor de tips!!

PS: Lelle, de galop ging vandaag anders heel goed hoor!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:08

Schoudervoor en travers zijn ook hele goede oefeningen. Als je ze op de juiste manier rijdt, dan worden de achterbenen vanzelf sterker, omdat je ze met deze oefeningen je paard "dwingt" om z'n benen zo onder z'n lichaam te zetten dat ie op den duur echt kan gaan dragen. Denk op de voltes goed aan je buitenteugel, met je binnenbeen activeer je het binnenachterbeen, waardoor dat onder de massa komt en sterker kan worden. En tenslotte: zelf zo rustig mogelijk zitten en af en toe hals laten strekken, zodat ie op eigen benen gaat lopen. Succes!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 18:16

Eefske schreef:
palatijn schreef:
hoi eefske

Thanks! Dat van die zijgangen klopt wel, dat kan ze nog niet zo goed want dan neemt ze haat achterbenen niet goed mee. Ook alle anderen bedankt voor de tips!!

PS: Lelle, de galop ging vandaag anders heel goed hoor!!

Probeer goed voorwaarts te drijven als je zijgangen/schoudervoor/travers probeert, en probeer niet terug te werken met je binnenhand,omdat je dan de beweging van de schouders belemmert. Een "trucje" is een volte rijden en dan de stelling en buiging nog 2 passen proberen vast te houden op de hoefslag, goed voorwaarts houden. Ook voltes openen zorgen ervoor dat ze de achterbenen gaat kruisen (met je binnenbeen naar je buitenteugel toedrijven). Dit werkt bij mijn 5-jarige vrij goed. Zet em op! Enne...ze is pas 4, dus jullie hebben de tijd!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 21:32

Agnes75 schreef:
Schoudervoor en travers zijn ook hele goede oefeningen. Als je ze op de juiste manier rijdt, dan worden de achterbenen vanzelf sterker, omdat je ze met deze oefeningen je paard "dwingt" om z'n benen zo onder z'n lichaam te zetten dat ie op den duur echt kan gaan dragen. Denk op de voltes goed aan je buitenteugel, met je binnenbeen activeer je het binnenachterbeen, waardoor dat onder de massa komt en sterker kan worden. En tenslotte: zelf zo rustig mogelijk zitten en af en toe hals laten strekken, zodat ie op eigen benen gaat lopen. Succes!

Dat kan ik nog niet hoor.. maar wel ebdankt voor je andere tips!!:D