aanspringen in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:15

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar hoe geven jullie je paard de hulp voor galop?
Vanuit je binnenbeen/binnenheup, of vanuit je buitenbeen?
Had er laatst een discussie over met een stalgenoot.
Wat is de correcte hulp, of is het belangrijker dat jouw paard jouw hulp snapt?

Siddieqje

Re: aanspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:21

Er bestaan verschillende correcte manieren hoor.

Mijn lippizaner kent de duitse (kdenk toch dat het duits is).Dat wil zeggen.Binnenbeen van je paard houden en tikjes geven met het buitenbeet dat redelijk naar achter ligt.

Bij mijn ander paard is het de Engelse manier dwz buitenbeen lichtjes achteruit en laten aanspringe door te drijven met je binnenbeen.

Het maakt niet uit wat je gebruikt van je paard,wat je haar aangeleerd hebt moet je blijven doen.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:24

he marije.

ik heb geleerd met mijn buitenbeen. of dit het correcte is?, want ik hoor ook wel eens met je binnenbeen doordrukken, maar als ik dan de hogere niveau's ziet, dan zie je ze ook de wissels rijden op hun buitenbeen.

mijn paard reageerd er goed op en ik neem aan dat mijn instructeur het beter weet dan ik en heb er ook volle vertrouwen in.

gr

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 13:47

Binnenbeen op de singel en je buitenbeen achter de singel.
Als ik bij mijn paardje mijn buitenbeen wat naar achter leg en druk geeft snapt hij precies wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 14:03

Lichte druk op beide benen en buitenbeen iets terug, maar ik weet het enit eens zeker. Het is iets dat zo automatisch gaat en bij mn jonge pony is het butien toch alleen nog maar rechtdoor en leren wennen aan gewicht.

bellavita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 14:19

Naarmate dat je paard meer gevorderd is en steeds beter aan het been is laat je hem op je buitenbeen aanspringen zodat hij/zij steeds beter vanuit de achterhand aanspringt zonder tussenstap of in de galop laten vallen.Daarom is het ook heel belangrijk dat je een goede lesgever hebt die weet waar ie het over heeft.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 20:30

Ik denk dat het belangrijk is dat het paard begrijpt wat je bedoelt bij de hulpen.

Ik zelf doe het zoals de meeste. Buitenbeen verder naar achteren leggen.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 15:26

volgens mij is het
je binnen been op de singel licht druk geven en je buiten been achter de singel en ook druk geven Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:10

De binnenkuit (op de singel) en binnenzitbeenknobbel moeten samen met een ophoudinggevende buitenhand overheersen bij t aanspringen. Het is niet juist om bij t aanspringen de buitenkuit achter de singel zwaar te laten inwerken, omdat dit scheef aanspringen in de hand werkt. Op het moment van aanspringen moet de binnenhand goed meegaan om het voorwaarts gaan van het binnenachterbeen niet te belemmeren. Als dit goed gaat kan je je paard naar een schoudervoorpositie rijden voor je aanspringt. (bevorderd t recht aanspringen) Uiteindelijk zou je met het inwerken van je binnenzitbeenknobbel en het licht sluiten van de buitenhand, waarbij beide kuiten goed aangesloten blijven moeten kunnen aanspringen.

De makkelijkste manier om t te leren is op een volte, die verkleinen en weer vergroten, en zodra je op de "normale" volte komt galopeer je aan. Ideale manier.
Als je met je buitenbeen aangalopeerd kan je problemen krijgen met de appuyementen. Je buitenbeen is voor de buiging(en aandrijven). Hetzelfde zie je ook vaak met wijken. Dat mensen het been waarvoor ze wijken achter de singel leggen. Das niet goed. Het paard hoort op de druk van t binnenbeen opzij te gaan. Deze moet gewoon op de plaats blijven liggen.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 19:39

Ik doe het met beide benen een kneepje. En dan drijven met me zit zeg maar.

En gewoon hobby-rijden zeg maar, dan doe ik het met 'JAA !' Tong uitsteken

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-05 20:41

Ik zet de mijne altijd aan dmv van mn buitenbeen.. maar het moet dmv je binnenbeen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 16:56

Needje schreef:
De binnenkuit (op de singel) en binnenzitbeenknobbel moeten samen met een ophoudinggevende buitenhand overheersen bij t aanspringen. Het is niet juist om bij t aanspringen de buitenkuit achter de singel zwaar te laten inwerken, omdat dit scheef aanspringen in de hand werkt. Op het moment van aanspringen moet de binnenhand goed meegaan om het voorwaarts gaan van het binnenachterbeen niet te belemmeren. Als dit goed gaat kan je je paard naar een schoudervoorpositie rijden voor je aanspringt. (bevorderd t recht aanspringen) Uiteindelijk zou je met het inwerken van je binnenzitbeenknobbel en het licht sluiten van de buitenhand, waarbij beide kuiten goed aangesloten blijven moeten kunnen aanspringen.

Hier staat eigenlijk beschreven wat ik doe bij het aanspringen. Hier reageert Duvel ook heel erg goed op. Als ik inderdaad (te)veel met het buitenbeen doe, komt de achterhand naarbinnen, alsof ik travers vraag ipv aanspringen in galop.
Maar aangezien ik op stal een discussie had met iemand, was ik dus benieuwd naar andere meningen.
Zoals ik hier lees, wisselen de meningen wel een beetje.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 18:22

Wat ik schreef is "uit t boekje". Denk dat bijna iedereen dmv buitenbeen achter de singel en drijven aanspringt. Dat deed ik vroeger ook, totdat ik me meer ging verdiepen. Nu doe ik t op bovenstaande manier. En ik ben nu zo ver dat ik met t sluiten van me buitenhand en iets meer druk met me binnenbeen m aan kan laten springen. Zelfs op een recht stuk. (al moet ik zeggen dat als ik gespannen ben, t me soms niet echt lukt. Maar das de spanning van mij)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-05 11:00

Maakt toch niet uit dat het "uit het boekje" komt? Ben overigens wel benieuwd uit welk boekje?
Duvel springt in principe inderdaad aan op het 'aantrekken van de binnenheup' oftewel het ' inwerken van de binnenzitbeenknobbel' aan. Maakt nu ook niet meer uit of ik op een volte, een recht stuk of waar dan ook wil aanspringen (expres contra aanspringen doet hij tegenwoordig ook, dan is het dus de binnenteugel en de buitenzitbeenknobbel, met iets stelling naar buiten, uiteraard).

Een paar maanden geleden heb ik een keer een vriendin op Duvel laten rijden, die eigenlijk alleen in manegelessen reed. Het rijden op zich ging heel aardig, ze kreeg hem aardig aan het lopen, tot ze bij de galop kwam. Zij zette haar twee benen erin en gaf gas, zeg maar, dus Duvel gaf een bok en ging keihard rennen, ik lach dubbel van de lach. Toen liet ik haar aanspringen op mijn manier en toen ging ze keurig in een nette arbeidsgalop. Dat vond zij wel weer erg kikke om te voelen, omdat ze dus 'stugge' manegepaarden gewend was.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 12:01

Buitenbeen iets terug, binnenbeen drukt door in galop, die bewaakt ook het tempo van de galop en het ritme. Buitenbeen terug is wel belangrijk in verband met galopwissels... het geeft duidelijkheid. Inderdaad niet teveel drukken met je buitenbeen want als het goed is gaat hij dan travers of appuyementen laten zien...

jaanster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 18:18

Binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel, binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals,,
dat zijn de hulpen die wij op de manege moesten leren