Wat te doen met een zeer gespannen paardje...?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Wat te doen met een zeer gespannen paardje...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 12:30

Hallo, ik weet niet zeker of dit hier hoort. Maar anders word het wel verplaatst.

Ik heb dus een verzorghaflinger. De eerste keren dat ik op haar reed ging alles wel lekker. Maar uiteindelijk werd ze steeds meer gespannen en vreselijk kijkerig.
vorige weer donderdag heb ik er nog even op gereden, althans....
Ik ging haar poetsen en ze was al vreselijk gespannen. Op naar de bak, daar begon ik haar spannen op mij over te nemen. Waardoor ik ook gespannen werd en zij nog gespannender werd.
Telkens ontweek ze 1kant van de bak waar bomen staan. Daar schrikt ze altijd, en dan ook echt altijd. Normaal helpt het als je tegen haar praat lief en zegt alma, het is goed. er is niks. en toch wel telkens langs die kant gaan.
maar dit keer was het vreselijk. Op den duur dacht ik, kom op alma stel je niet zo aan dus ik stuur haar goed naar die kant van de bak er was niks aan de hand de bomen maakte geen geluid geen vogel niks. En ineens Schrok ze ergens van en weg was ze. Ze wou absoluut niet meer die kant van de bak op, wel geprobeert maar het lukte gewoon niet. Dus ben er even afgestapt en heb even naast haar gelopen aan de kant van de bak waar ze altijd bang is. De spanning van haar werd steeds erger en zelfs met mij ernaast wou ze nog wegspringen.

Ben er niet meer opgestapt, de spanning van haar maakte mij ook bang.

Nu heb ik wel een idee hoe ze weer 'goed' bereden kan worden.
Ik ken iemand die altijd moeilijke paarden rijd en jonge paarden inrijd. Hij heeft daar ook een opleiding voor gedaan.
Maar heeft het nut om hem te bellen en te vragen of hij alma goed in wil rijden? alma is 12 volgensmij, heeft dit dus nog wel nut?
Der baas wil graag mennen met alma, maar je kan echt niet met haar het bos in zonder dat ze schrikt en het gevaarlijk word.

Het is een manege pony geweest, waar ze dus 6x in de week ongv 2 uur per dag werkte. Nu word ze alleen door mij 2x in de week bereden. en 1x in de week door een ander meisje (dochter van de baas van alma).
Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen. Misschien begrijpt iemand het. Maar het is erg vervelend. vervelend voor alma zelf want ze is zo doodsbang als wat, en vervelend voor de ruiter.

Heeft iemand een idee wat je hiermee kan doen?
Bedankt alvast..

x_Irisje_x

Re: Wat te doen met een zeer gespannen paardje...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:05

heyhey als je pony ergensniet langs wil is erg vervelend. Een van mijn paarden heeft dit ook vaak. K probeer het op te lossen door een beetje stelling te vragen naar binnen. Ook moet je het zelf gewoon negeren. Zijn geschrik moet geen effect hebben op jou!

Ook helpt het bij gespanne paarden vaak als je praat of zingt tegen ze. Hij gaat daardoor naar jou luisteren en jij word minder gespannen!

Succes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:38

Als ik het zo lees mist je verzorg pony de leiding en gaat daardoor schrikkerig reageren. Wat Iris noemt kun je heel goed gebruiken.

Zelf zou ik beginnen op de grond een een lang touw b.v. longeerlijn. Eerst lekker los werken en duidelijk maken dat jij de leiding neemt, en dat moet je dan ook wel doen. Vandaaruit ga je naar de bosjes toe en laat het touw gewoon door je handen heen gaan als ze blijft stilstaan. Loop gewoon door en ga daar tegen het hek leunen in iederegeval heel ontspannen staan en wacht totdat je pony de moed heeft gekregen om te komen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:56

Ik denk ten eerste dat je paardje nooit te oud is om door een goede ruiter gecorrigeerd te worden! Misschien ook een goed idee om zelf een keer les te nemen (weet niet of je dat al doet?)
Je moet proberen het vertrouwen in je paardje terug te winnen en dan kan ze jou ook gaan vertrouwen. Ga in het begin geen dingen doen die spanning opleveren.
Neem eerst al de tijd om haar eens even te poesten, je blijft gewoon net zo lang bij haar staan trutten totdat ze bijna in slaap valt. Neem echt de tijd voor zulke dingen! Ga lekker met haar wandelen of longeer haar eerst. Probeer een band op te bouwen en wacht totdat jullie elkaar wat meer vertrouwen.
En als je in de bak rijdt ga je eerst ergens rijden waar ze niet bang is en je probeert haar gewoon lekker te trainen. Als ze haar aandacht volledig bij jou heeft, kan je steeds wat dichter bij die enge dingen komen.
Op het moment dat er 'een stemmetje' in jouw hoofd zegt dat ze gespannen wordt, moet je eerst weer een stapje terug doen. Er komt vanzelf wel een stemmetje (daar wacht ik altijd op...) dat zegt: En nu gaat het zo goed, nu rijden we gewoon over de hoefslag en later zelfs het bos in.
Gewoon geduld en niet te veel willen werkt in mijn ogen altijd het best.
Succes ermee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:03

1. Grondwerk doen
2. Hoeveel voer krijgt ze? Haflingers zijn sobere paardjes, enals zij altijd veel gewerkt heeft kan het best zijn dat ze schrikt door teveel energie en een gebrek aan opwinding. Die opwinding gaat ze dan op deze manier opzoeken.

Die spanning kan nl best komen door verwachting: eindelijk weer wat te doen.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:04

Bedankt voor de tips.

Les krijg ik zelf inderdaad niet meer, maar wil ik wel weer gaan nemen. Aangezien ze op mijn stal ook gewoon les geven is dat mooi meegenomen.

Een niet eng plekje zoeken om te rijden in het begin is niet echt morgenlijk aangezien overal wel wat engst is. In het begin zijn het de stallen, daarna de bomen tot aan het eind aan het eind is het de wei met gestoorde fjord en daarna komen een uitloopstal met shetlanders die zijn ook eng.

Longeren doe ik altijd voor het rijden en ik ben vaak een half uur / uur bezig met het poetsen en tutten, puur om vertrouwen enz. Wandelen heeft geen nut, want dan gaat ze aan de loop met je. Maar k kan eens proberen in de longeerbak erop te stappen en rond te stappen.

Hoeveel ze te eten krijgt heb ik geen idee van. Maar op stal is aan de baas van me vzpaard ook al aangeraden minder te voeren aangezien ze zo hyper ervan word. Ze staat sinds vandaag ook snachts op stal en morgen moet ik der weer doen. dus ik ben benieuwd.
Ik ga morgen op stal even vragen of iemand me les wilt geven op alma.

Bedankt voor de tips Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:26

Wat je zegt dat ze met je aan de loop gaat klinkt mij niet goed in de oren. Wil je vertrouwen van je paard hebben dan moet je hem ook leiding kunnen geven en moet ze zich als ondergeschikte van jouw kunnen opstellen.

Het voer kan zeker een boosdoener zijn, maar problemen in de omgang komen altijd weer terug als die niet worden opgelost.

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:29

Mijn paard is ook erg kijkerig en schrikkerig en snel afgeleid. Meestal begin ik gewoon met voltes bij de B/E, daar schrikt hij minder snel dan op bijv de korte zijdes. Als hij begint te kijken naar iets of er is iets 'engs' dan geef k hem een kort klein zacht tikje met mn zweepje dattie weer ff op mij let en dat helpt meestal wel. Verder gewoon extreem veel figuren rijden, stelling, wijken etc, zorgen dattie bezig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:55

Kort samengevat denk ik dat de combinatie van minder krachtvoer, (veel) meer beweging en een zeer consequente aanpak wonderen zullen verrichten. En nee, daar is ze zeer zeker niet te oud voor.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:12

CCCCorine schreef:
Kort samengevat denk ik dat de combinatie van minder krachtvoer, (veel) meer beweging en een zeer consequente aanpak wonderen zullen verrichten. En nee, daar is ze zeer zeker niet te oud voor.

Helemaal mee eens!!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 11:34

Ja dat vind ik dus ook, meer beweging minder krachtvoer en gewoon inderdaad consequent aangepakt moeten worden.
Helaas is het niet mijn paardje en heb ik er verder niks over te zeggen. Der baas mag niet rijden, de dochter van haar rijd 1x per week en ik 2x.
Ik zit erover te denken om te zeggen dat het misschien beter is als ze iemand zoekt die niet bang is en echt veel ervaring heeft met 'moeilijke'paarden. Aangezien ik nogal snel angst krijg. K wil alma dan wel gewoon blijven verzorgen ik ben er toch elke dag.
Maar k ga eerst even kijken hoe lessen met alma gaat, misschien gaat dat wel heel goed en het is voor mij ook goed als ik weer les krijg.

Ik ga in ieder geval de eigenaar even aanspreken dat ze haar toch echt elke dag even der beweging moet geven, en dan kunnen ze wel zeggen in de wei kan ze toch ook rennen. Ja maar dat is met plezier en lol en spelen. Als ze haar gewoon elke dag goed longeren en als de dochter van de egenaresse wat vaker gaat rijden komt het vast allemaal wel goed.

Nogmaals bedankt allemaal. Ik hou jullie op de hoogte

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:40

Ik wil haar wel een keer voor je rijden en je af en toe helpen.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 13:36

ej loesjuh, dat is wel een goed idee ja.
Moeten we maar snel een keer afspreken. Ben benieuwd hoe dat zou gaan. Want zo is het ook niet leuk, niet voor alma en niet voor mij.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 16:58

Nog een kleine tip : De squize game van Parelli. Ja Hierboven staat wel over grondwerk, maar Parelli heeft oefeningen die je misschien nog nét dat zetje in de rug kan geven. Zoek het eens op als je interesse hebt, of PB me. Veel succes! OK dan!