paard springt steeds verkeerd aan.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janine23

paard springt steeds verkeerd aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 11:44

Ik rij sinds kort op een 6 jarige merrie, wat op zich best goed gaat. Alleen als ik rechts wil aanspringen, springt zij dus links aan... Verward

Ik heb dat wel vaker met jonge paarden meegemaakt, en ik heb toen een tip gehad namelijk gewoon de verkeerde hulpen geven. En dat werkte toen ook wel, als ik bewust mijn binnenbeen naar achter leg, en mij buitenbeen op de singel sprong het paard wel goed aan.

Alleen werkt dat bij dit paard niet, ik heb netjes stelling naar binnen, benen goed liggen en nog zie ik elke keer dat buitenbeen naar voren gaan. Frustrerend! En dus ook als ik bewust de verkeerde hulpen geef, schijnt niet veel uit te maken.

Hiervoor heeft er een meisje op gereden die haar altijd d'r gang liet gaan, dus gewoon lekker in de verkeerde galop door laten gaan Blond
Bij haar ging ze ook vaak linksom ipv rechtsom en andersom, mocht dus lekker doen waar ze zelf zin in had.

Maar goed, heeft iemand nog een goeie tip....

Uiteindelijk springt ze meestal wel in de goede galop, maar dan moet ik wel heeeeeeeel geduldig zijn. Knipoog

Tremona

Re: paard springt steeds verkeerd aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:53

Goed (overdreven) op je buitenbeen gaan staan dan krijgt het paard veel vrijheid in de binnenschouder en belemmert het om als eerste met het buitenvoorbeen aan te springen.

Dit werkt vaak goed bij paarden die verkeerd hebben geleerd om aan te springen. Daarnaast kost afleren veel meer tijd dan iets aanleren dus dit duurt wel even.

Succes er mee

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 14:50

Hai, zorg ervoor dat je paard (om het goed aanspringen te leren) niet alleen stelling heeft (dus in zijn hals) maar ook buiging (in zijn hele lijf) Dus echt om je binnenbeen laten buigen. Hierdoor is het paard genoodzaakt om zijn binnenachterbeen onder de massa te plaatsen. Hij zal dus in de goede gallop aanspringen. Probeer eens een stukje te wijken en dan aan te springen, of volte vergroten en aanspringen. Succes!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:41

Inderdaad wat Up zegt.

Toch nog een vraag hoe neemt ze de bochten in draf. Met hoofd naar buiten en hangend naar binnen of hangt ze juist naar buiten. Hiermee bedoel ik dus als jij niks doet aan stelling enz.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:07

misschien eens proberen een kleine volte (tot 10 meter) te maken en dat aanspringen (of op die volte?)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:16

Hoe doet ze het als je longeert? Springt ze ook verkeerd aan? Is ze goed door het lijf als je haar rijdt? Op zich ben ik het Up eens dat je het met wijken eens moet proberen.

Margitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:02

Ik heb-had precies hetzelfde. Maar mijn paard was super scheef (ze is een van de weinige die linksgebogen is en ook nog eens extreem), hierdoor werd de belasting op haar rechtervoorbeen te hoog waardoor ze een belastingsblessure kreeg op haar rechtervoorbeen. Ze galoppeerde verkeerd aan uit onmacht en pijn, niet omdat ze geen zin die galop had. Zorg er dus voor dat je je paard goed recht richt en let erop dat je niet scheef zit!! Longeer haar ook eens op een hele korte volte op de harde(!), rechtsom en kijk eens wat het rechtervoorbeen dan doet.

Kijk maar eens op deze site
http://www.hoefkatrol.com/KlassiekeRijkunst.asp

Succes!

janine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 06:59

Degene die voor mij op Sabrina heeft gereden, heeft haar alleen maar rechtsom laten lopen. Dus toen ik begon met haar was ze links heel stijf, net het plank idee zeg maar. Ook mocht ze bij de vorige ruiter alle kanten op vliegen. Links heb ik haar al veel losser gekregen, kan misschien nog wel wat losser. Ik rijdt veel 8-tjes met haar, en ik heb het idee dat we wel vooruit zijn gegaan. Alleen de galop blijft moeilijk. Linksom springt ze gek genoeg meteen goed aan, en is ze veel losser door de hals dan in de draf. Maar rechtsom wat in de draf juist d'r goede kant is, blijft ze verkeerd aanspringen. Als ik d'r om mijn binnenbeen laat lopen, springt ze nog verkeerd aan.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 07:41

Hoi,
Om een paard goed te leren aanspringen, moet hij eigenlijk geen stelling hebben maar recht zijn. Goed op je gewichtshulpen letten, dus wat hierboven ook al staat, je buitenzitbeenknobbel in het zadel houden (op je beugel duwen) en de binnenzitbeenknobbel vrijhouden zodat je paard kan aanspringen, wat hier ook bij helpt is je binnenhand vrijmaken zodat het paard kan naar voren grijpen met het voorbeen. Zeker geen kleine voltes maken en daarop proberen aan te springen, dat heeft een averechts effect.
Als dat echt niet werkt kan je het eens met een balkje proberen. Of een kruisje. Boven de balk of sprong vraag je de galop aan. Dan moet het paard de balkjes wel kennen natuurlijk, of is dit misschien het moment om ze boven te halen.
Succes!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:28

Rechtrichten, zorg dat je paard op 4 benen het gewicht gaat verdelen en ook in de mond het gewicht verdeeld, dus niet op 1 kant de teugel pakt. Merk je bij aanspringen dat je paard links de teugel meer pakt?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:54

Een dergelijk probleem is voor iedereen herkenbaar!

En voor elk paard is er een andere oplossing, maar om nou verkeerde hulpen te gaan geven vind ik te ver gaan en al helemaal bij jonge paarden Bloos! .....

Je moet gewoon zorgen dat je de goede hulp geeft en zelf recht zit en voelt wat ze doet! Elk paard heeft een favoriete kant, dus het ligt aan de ruiter hoe die dit evenwichtig maakt en dat betkent niet dat je nu meer de andere galop moet gaan oefenen, nee elk zijde evenveel meenemen in je training!

Aangaloperen op een volte van 10 meter is ook niet bevordelijk!!

Daarnaast vind ik stelling naar binnen bij een "moeilijke" zijde van het paard een uitnodiging om verkeerd aan te springen!
Zo gooi je toch juist al het gewicht naar buiten!

Stelling naar binnen om vervolgens aan te springen eist kunde van ruiter én paard!

Het probleem zelf kom ik regelmatig tegen bij jonge paarden, probeer er goed op te zitten om de beenzetting te voelen en op het juiste moment hulp te geven, daarnaast is lichte stelling naar buiten een uitnodiging om goed aan te springen, maar enkel als noodmiddel!

Goed belonen is hierbij van groot belang, leer het paard het verschil tussen goed-fout te onderscheiden Knipoog !

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:08

Probeer maar eens aan te springen met een beetje contrastelling. Wedden dat het nu wel lukt? Dat is meteen een duidelijk teken dat je paard scheef is en eerst recht gericht zal moeten worden.

Up2Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:23

Even voor de vragen:
Als je een paard op een volte rijd en dan deze vergroot om vervolgens aan te springen in galop, is het belangrijk dat je het 'midden' van het paard stuurt. Dus met zijn binnenschouder de bocht door zetten.
Dit doe je met je buitenbeen en twee teugels die je iets met de bocht mee brengt. Bijvoorbeeld naar links. (niet je buitenteugel over de hals halen)

Veel ruiters sturen niet het midden van hun paard, maar de voorkant. Het bit wijst dan de weg en het paardenlijf komt er achter aan. Op deze manier kan het paard vrij gemakkelijk zijn benen er niet helemaal goed onder plaatsen en dus 'verkeerd' aan springen.

Om het sturen op de goede manier te oefenen is het leuk om voltes te rijden (op binnenhoefslag) met stelling (dus hals) naar buiten. Het paard moet zo heel goed voor je buitenbeen en twee teugels de bocht om.

Om te checken of je goed zit: Je navel wijst waar je heen gaat, schouders meenemen, geen 'knikje' in je heup, dus niet naar binnen of buiten hangen, dit brent het paard alleen maar uit balans, terwijl hij het al zo moeilijk heeft. Hopelijk voldoende antwoord op de vragen, succes!

ploppertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 15:50

Mijn paardje ook (bijna) 6 jaar heeft dat ook. Bij hem werkt het goed om in een hoek bijv tussen F en A een klein voltetje (ong. 10 m) met overdreven veel stelling te rijden en ook een beetje onder het tempo. zodra je dan op de hoefslag aankomt ontspan je je binnenhand en tegelijkertijd geef je de goede gallophulp.
Bij mijn paardje werkt het, hopenlijk bij jou ook!!!
FIEL ERFOLG!!!!!