Korte voorbenen, probleem voorhand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Korte voorbenen, probleem voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 22:04

Nu valt mij steeds meer op (en niet alleen mij) dat mijn paardje totaal geen problemen met de achterhand heeft, die gaat er super onder in welke gang dan ook, maar ik merk dat haar voorbenen op de een of ander manier niet meekomen met haar achterhand (beweegt te langzaam m.i. ten op zichte van haar achterbenen).

Als je mijn paard zo zou zijn, zie je meteen dat haar achterhand hoger ligt dan haar voorhand. Ze loopt netjes aan de teugel, goed door de rug etc. maar beweegt haar schouder in de draf en galop te weinig.

Kortom, om op mijn vraag terug te komen, wie kent dit en kan mij tips geven om die voorhand in dit geval actiever/beter te krijgen?
Ook verruimen, strekken is heel moeilijk voor haar, ook tips daarvoor gevraagd. Tevens een tip van een instructrice van stal:

Meer oprichting vragen tijdens het rijden zodat er meer schoudervrijheid ontstaat en ze haar benen weg kan slaan. Wat is júllie mening hierover?

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Groetjes
Kim

CaroleKlomp

Re: Korte voorbenen, probleem voorhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:12

Het is natuurlijk moeilijk om van achter de computer hierover wat te zeggen. Als ik het zo lees, denk ik meteen aan je zadel. Misschien dat het niet past (drukt of knelt) of dat je het zadel te ver naar voren legt. Je moet namelijk altijd zorgen dat de schouder van je paard vrij ligt (ongeveer 3 cm achter de punt van de schouder mag de boom van het zadel beginnen, de singel loopt dan over het (platte) borstbeen onder de buik. En niet zoals zoveel mensen denken een vuist achter het voorbeen)

Je ziet dat verschil in voor en achterhand namelijk vaker bij paarden met een zadel wat niet past of correct ligt. Dan knijpt de rug weg en komen de schouderbladen meer gespreid te liggen. Wanneer je een zadel op een dergelijk paard aanpast of goed legt, lijkt het vaak of die paarden gegroeid zijn. Dat zijn ze niet werkelijk , alleen de rug komt er meer uit en de bespiering ontwikkeld dan.

Ik zou je adviseren om eens naar een deskundige zadelmaker te gaan. Van Triest in Meppel heeft erg veel ervaring met dit soort zaken.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:10

Ik ga wel mee met de mening van jouw instructrice.
Doordat je meer oprichting vraagt vraag je de voorhand "omhoog" en heeft het paard inderdaad de mogelijkheid om zijn schouders en voorbenen meer en ruimer te bewegen.
Wat ook kan helpen is om de voorbenen elke dag wat naar voren te strekken met je handen (dus je pakt met je ene hand boven de kogel vast en de ander in de koot holte, sta er niet voor!) zodra je weerstand voelt strek je niet door maar hou je even vast op die hoogte.
Na een poosje zal er wat meer ruimte komen doordat de spieren wat langer zijn.
Paarden die een kort voorbeen hebben, zeker ten aanzien van hun achterbeen, hebben nu eenmaal meer moeite met het vooruit strekken dan een paard met een lang voorbeen.
Je kan altijd eens met hulp van instructie kijken wat bij jouw paardje het beste past wat betreft training, misschien komt er wel eens een keer een fysio op stal en kan je eens vragen wat die van de bespiering in je paard zijn voorbenen/schouder vindt en die zal heus wel tips hebben om die groep spieren mooi los te krijgen.
In iedergeval veel succes!

Angenita

Suus25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:05

nog een tip, naast die van het zadel...mijn pony liep ook erg vlak en kort van voren. Nu bleek dat ze al een hele tijd hele gevoelige hoeven heeft, maar wel gewoon door heeft gelopen. alleen op echte losse steentjes merkte ik er wat van. maar daar hield ik rekening mee.
Toch is Zo het vlakke lopen een gewoonte geworden. Ik heb er zooltjes onder gezet en ze liep na een halve week al zienderogen beter. nu na een maand is ze voor weer helemaal zoals het hoort!

Succes!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:56

Het zadel is niet het probleem, dat past goed. Maar om er nog eens extra naar te laten kijken kan natuurlijk nooit geen kwaad. Wat haar hoeven betreft denk ik eerlijk gezegd ook niet dat dat het probleem is. Kan het mijn hoefsmid eerdaags eens vragen.

Mijn merrie is echt springen gefokt, als je er naast staat is haar achterhand een stuk hoger dan haar voorhand en duikelt ze iets naar voren (ook in haar gangen, draf en galop). Doordat ze zo naar voren "duikelt" lijkt het er dus op dat haar voorbenen de snelheid van haar achterbenen niet kan bijbenen. Die volgen te langzaam zeg maar. Door hara actief voor waarts te rijden neemt ze de voorbenen ineens wel goed mee, maar valt ze dus helemaal uitelkaar.

Vandaar dat ik dus tips vraag/ oefeningen etc. om haar voorhand dus meer te stimuleren. Actiever maken, ruimer etc.

Alle reacties meer als welkom!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 18:37

Niet actiever of ruimer, maar leren de voorhand te dragen. Als ik zo hoor stapt ze zover onder om maar niet op haar neus te gaan en dan is dragen onmogelijk. Je kunt het vergelijken met heuvel afgaan met je bovenlichaam naar voren gericht. Je kunt pas tempo terug nemen als je je bovenlichaam naar achteren brengt en je met je benen tegen houd.

Ga veel overgangen rijden, kleine sprongtjes in uitjes, zijgangen enz en dat met zo min mogelijk teugel contact.

Nog beter is om dit eerst op de grond het paard bewust te maken van zijn achterhand en dan pas onder het zadel.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:16

Josien, vertel mij hoe? Ik snap het niet? Weinig teugel contact, in-uitjes etc. Ben zeer benieuwd!

Groetjes

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 22:38

Ik lees nu net in mijn bericht een hele stomme fout. De eerste regel behoort achterhand te zijn inplaats van voorhand.

Oké Siko, je kunt het een beetje hier mee vergelijken. De teugels zijn twee touwen waar je op kan gaan hangen als je heuvel afwaarts gaat. Zo val je niet op je snufferd en ga je toch vooruit. Het probleem is dat deze touwen langzaam aan steeds verder door zakken totdat je eigenlijk al met je neus op de grond ligt en dan is deze steun geheel niet fijn meer.
Die touwen zijn de teugels die door het gewicht steeds verder doorzakken omdat jij de krachten op de teugel niet kan volhouden. Het paard zakt daardoor steeds meer en zou steeds harder gaan en in paniek raken omdat het drijgt te vallen.

Het paard kan dit op verschillende manieren oplossen en dat doet jouw paard nu door zijn achterhand zover naar voren te plaatsen om net te voorkomen dat ze op haar neus gaat.
Gooien we de teugels weg dan kan ze niet meer hangen hoe licht dan ook en zou ze het anders moeten gaan oplossen. Gewoon in draf en stap zou dat nog wel gaan, maar tijdens overgangen voornamelijk terug word het een ander verhaal. Dit betekent leren op zit te rijden om het paard toch terug te kunnen rijden. Op de grond abrupte overgangen maken helpt jouw om dit voor elkaar te krijgen.

De in uitjes springen om haar ten eerste leren de achterhand dragend onder te zetten om te kunnen springen, maar ook direct naar de sprong weer de achterhand er onder te zetten voor de volgende sprong. Het hoeft maar laag te zijn, maar wel zohoog dat ze echt springt. Ook dit is heel goed om eerst op de grond te doen.

Natuurlijk zijn er heel veel meer oefeningen die helpen, maar kijk daarvoor maar op mijn site. Word anders zo lang verhaal.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 22:52

Okee bedankt voor je uitleg, en ik zal op je site gaan kijken. Ik zal je proberen een stukje te filmen, zodat je een idee krijgt wat ik bedoel. Het is namelijk niet zo dat ze niet op haar eigen benen loopt (springen doet ze super! L niv.) maar dat haar voorhand niet meekomt. Vergelijk het even zo dat je zelf op handen en voeten loopt. Je benen kunnen het temp bepalen maar je handen niet, die volgen wel maar te langzaam.

Nogmaals bedankt.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:15

Goed idee om het te filmen.

Inderdaad bepaald de achterhand het tempo, maar als de voorhand niet mee komt kan het niet anders of ze loopt sterk berg afwaarts.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:37

siko schreef:
Mijn merrie is echt springen gefokt, als je er naast staat is haar achterhand een stuk hoger dan haar voorhand en duikelt ze iets naar voren (ook in haar gangen, draf en galop). Doordat ze zo naar voren "duikelt" lijkt het er dus op dat haar voorbenen de snelheid van haar achterbenen niet kan bijbenen. Die volgen te langzaam zeg maar. Door hara actief voor waarts te rijden neemt ze de voorbenen ineens wel goed mee, maar valt ze dus helemaal uitelkaar.

Met zulke paarden moet je uitkijken dat je niet teveel de hals rond en neerwaarts rijdt maar zodra je voelt met loswerken dat ze de aanleuning aannemen gelijk meer opwaarts rijden in de hals.
Zorg er wel voor dat de hals mooi rond blijft, dus constant ervoor waken dat de aanleuning blijft zoals hij is en dat de rug bol blijft.
Je zegt zelf dat de achterhand het probleem niet is maar die is wel sneller dan voor dus moet je proberen dat je paard voor ook de ruimte krijgt.
misschien kan je een foto plaatsen van je paardje onder het zadel?

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 08:43

Afbeelding

Woestein: Dit is even een extreem voorbeeld. Kon zo gauw geen foto vinden, maar hopelijk zegt dit genoeg.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:04

loopt ze zo meestal of rijdt je haar ook wel met een kortere teugel en meer opgericht?
Want zoals ik op deze foto kan zien mogen de teugels wel wat korter waardoor ze wat minder gaat "hangen".
Ze heeft zo te zien ook wel een aardig brede hals en nek dus makkelijk zal het niet zijn om haar wat hoger in te stellen en rond te houden (zeg maar een dressuurhouding) denk ik.
Moet zeggen dat ik haar een leuk paardje vindt!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:19

Ik probeer haar vaak hoger in te stellen, dit is ook een momentopname van het laag en rond rijden. (poging tot Haha! )

Hier nog een foto als ze wat actiever loopt (let niet op mijn handen, is een tik en moet dit verbeteren!)

Afbeelding

PS: bedankt voor je leuke reactie, ben ook erg blij met haar!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:20

En nog een foto als ze springt:

Afbeelding

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 09:23

Als je veel korte overgangen rijd en juist door middel van drang naar voren rijd zodat je paard van voren op kunt gaan vangen (en recht te richten) zul je merken dat paard de voorbenen makkelijker naar voren gaat brengen. Mijn paard liep eerst ook heel erg op voorhand, die heb ik ruim maand goed middendraf moeten rijden zodat paard meer uit zichzelf de voorbenen naar voren ging brengen. Daarna moest ik veel overgangen rijden om achterhand goed onder te laten komen, zodat dus gewicht meer op achterhand komt. Het werkt erg goed. Paard moet dus duwen/stuwen vanuit de achterhand, zodat je meer druk van voren in je hand gaat voelen, waardoor je met een weerstandbiedende (dus geen trekbeweging) hand het paard zal gaan ontspannen en na verloop van tijd zal paard zelf in voorwaartse neerwaartse tendens kunnen gaan lopen. En ik denk dat Woestein dat ook bedoeld. Niet in de krul en laag laten lopen, want dan komt die achterhand onvoldoende eronder. Het werk moet wel vanuit de achterhand komen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 09:30

Dus je bent het wel eens met wat instructrice zei: meer voorwaarts rijden, hoger instellen voor meer bewegingsvrijheid van voren?
Dat is toch ook wat Woestein en jij bedoelen? (Ik moet proberen mijn plaatje (voor mezelf) compleet te maken zodat ik hiermee kan oefenen.. Haha! )

Maar die hals/nek van haar Woestein, kun je nog even uitleggen wat daar de problemen van zijn? Of kunnen voorkomen?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:09

siko schreef:
Dus je bent het wel eens met wat instructrice zei: meer voorwaarts rijden, hoger instellen voor meer bewegingsvrijheid van voren?
Dat is toch ook wat Woestein en jij bedoelen? (Ik moet proberen mijn plaatje (voor mezelf) compleet te maken zodat ik hiermee kan oefenen.. Haha! )

Maar die hals/nek van haar Woestein, kun je nog even uitleggen wat daar de problemen van zijn? Of kunnen voorkomen?

Ik zou eerst je paard voorwaarts rijden, zodat je paard jouw hand op zoekt (het van achteren naar voren rijden) paard zal na tijdje de hals vanzelfs langer maken, voorbenen verder naar voren brengen maar ook achterbenen verder naar voren gaan rijken. Paard moet eerst zowel horizontaal als verticaal in balans zijn, voordat je hem hoger in mag stellen. Anders sla je wat factoren over.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 10:40

"Paard moet eerst zowel horizontaal als verticaal in balans zijn" Kijk hier hoor ik mijn instructeur/trice nooit over! Kun jij me uitleggen hoe ik dit moet oefenen, voorelkaar krijg?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 10:58

Nou dat is niet zomaar uit te leggen, maar er staat veel informatie vermeld op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en ook veel informatie op www.paardenbegrijpen.nl aan de hand van foto's en plaatjes staat er wat theorie over op vermeld. Maar ja dan heb je het nog niet zomaar in praktijk uitgevoerd.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 22:34

siko schreef:

Ja zo ongeveer bedoelde ik het Haha!
Het is wel eens lastig om het allemaal zo neer te zetten zoals je het in je kop heb zitten maar vooruit we proberen het gewoon zo goed mogenlijk te omschrijven!

Citaat:

Ze heeft een aardige speknek, bedoel me niet verkeerd hoor! ik vindt het juist prachtig zo'n halsje!! (hou dus niet van dat hele iele..) en zulke paarden willen nog weleens last hebben van een te brede nek en een te smalle opening tussen hun kaken waardoor er te weinig plaats is om goed opgericht en op de loodlijn te lopen zonder dat dat problemen geeft.
(die van mij heeft ook een aardige speknek en als hij niet ontspand op zo'n moment komen er wel eens hele vreemde geluiden uit...)
Bij Woestein kan er bijv. een vuist tussen maar ik ken ook paarden waar maar net een smal handje tussen kan en die echt problemen hebben met het opgericht lopen.
Voorwaarts is altijd een eerste vereiste vindt ik maar dat zal je wel begrijpen Haha!

@Bets: ik zal me ook even gaan storten op deze 2 internet adressen!
Kon die van de hoefkatrol wel maar die andere nog niet.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 08:02

Ja mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het wel, maar misschien is het makkelijker om eerst de sites beetje door te nemen. Ook bij houdingen en zit staan goede plaatjes bij vermeld op paardenbegrijpen die duidelijk maken hoe je zit als je paard rechtsgebogen is.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 08:33

Ik ga de sites in ieder geval nog even goed nalezen! Hoop dat ik hier iets aan heb en er iets mee kan doen.

@ Woestein: Heb je een voorbeeld van jouw goed gespekte paardennek, zoals die ongeveer moet zijn?

Ik zal proberen om van het weekend een foto te plaatsen zoals ze op het moment, op goede dagen loopt. En een filmpje om haar gangen eens te bekijken.

Hou me topic nog even in de gaten okee?
Thanks.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 10:08

Woestein zijn spek nek...
ik zal even kijken welke foto's er nog online zijn aangezien er op de computer nog weinig staat (nieuw)

*edit*

Als een paard met een speknek de ruimte bij 1 heeft voor 2 dan loop je meestal niet tegen problemen op, is de ruimte van 1 echter te smal voor 2 dan is het voor het paard niet prettig en ja de één gaat in protest en de ander doet weer wat anders.

Afbeelding

Hier kan je dus zien wat voor een speknek Woestein heeft, nu moet ik erbij zeggen dat Woestein zijn speknek nou ook weer niet zo super is aangezien hij ook wat onderhals heeft (waar hij overigens niet veel last van heeft met rijden)

Afbeelding

en deze is onder het zadel met meer oprichting:
Afbeelding

En als je bij Woes wil halsstrekken krijg je dit.. Bloos
Afbeelding

Sorry voor de vele foto's!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 15:27

@ Woestein: Heel erg bedankt voor je foto's, nu pas kan ik eigenlijk een beeld maken wat je bedoeld. (En 3 foto's valt nog wel mee toch? Haha! )

Die foto met de oprichting, zo loopt mijn paard inprincipe regelmatig, toch komt ze van achteren nóg meer bij, terwijl ze de voorbenen eigenlijk net zo neerzet als Woestein dat doet op de foto dat je haar wat opgericht rijdt.

Ik ga nog even checken naar die ruimtes.

Doeidoei

Kim