Kaken op het bit en scheuren maar......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Kaken op het bit en scheuren maar......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:30

Rosa, mijn haflingermerrie van nu net 4 jaar, een jaar onder het zadel. Is erg irritant bezig, het temperament is er opeens ingeschoten alsof het een kogel was. Het is niet normaal, van een rustig braaf paard lijkt het wel een opgewonde arabier.
In het bos gaat het zo:
We rijden naar het bos, aan het begin in ze wat opgewonden, daarna word het minder, als we in het bos zijn, gaat ze zo hard mogelijk draven, het liefst galoperen. Ondanks dat het een klein paardje is, is ze niet te houden,(1.35) Ze zet haar kaken strak op het bit en gaat rennen, met haar hoofd zo laag mogelijk(ik rijd met een vrij botte 1 maal gebroken trens) ik kan helemaal plat op haar rug achterover gaan liggen en de teugels meenemen, het werkt niet. Sturen kan nog net een beetje, maar niet erg soepel. Ze zwiept met haar hoofd heen en weer, op en neer. Met martingaal is dit iets beter onder controle te houden.
In de bak met dressuur wil ze ook het liefst zo hard mogelijk rennen enzo. Mijn zus heeft een keertje 40 rondjes gegalopeerd, maar ze stopt niet uit zichzelf. MEt springen gaat het nog wel, dat vind ze erg leuk, maar het is moeilijk om haar in draf over de hindernis te laten gaan.
Heel erg bedankt voor het lezen,
weten jullie wat ik moet doen? Een ander bit? Niet meer buiten? Veel met haar geloperen door het bos?
Groetjes, Alexandra

nOek_BijOu

Re: Kaken op het bit en scheuren maar......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:43

wat vervelend voor je!..!
ik zal even kijken of ik een antwoord voor je kan vinden...
wacht even: Haha!
hmm....... ik kan helaas niet zo snel iets vinden Boos!
ik zal even rondvragen oor je op de maneg en als er iemadn met een zinnig antwoord is zal die mogelijke oplossing hier even plaatsen Knipoog

tot de volgende recatie Haha! Knipoog

suc6 ermee en hopelijk vind je een goede oplossing!...!...!

nOek_BijOu

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:51

probeer een goeie instructrise te vinden die je kan helpen om allereerst in de bak de basis beter te krijgen. Als je paard in de bak goed aan je hulpen is , dus draaft als jij wilt dat ze draaft of wat dan ook, dan pas is het tijd om lekker buiten te gaan rijden. Vooral omdat je paardje nog zo jong is is dit een ondeugd die je dus echt niet wilt( lijkt mij tenminst). Dus dus goeie hulp en probeer samen met je paardje verder te leren. Succes!!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:08

bedankt beide.
Sandr0, buitenrijden is eigenlijk het enige wat ik doe, ik rijd wel eens in de bak, maar dan word ze vervelender als ik dat lang doe.. Maarja, dat is dan maar pech voor haar. Ik ga het proberen!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 00:21

Ik denk dat het komt omdat je paard problemen heeft met de balans. Vaak zie je dan dat paarden gaan scheuren zoals je zegt. Dat doen ze om hun balans te compenseren. Een koortdanser doet dat ook, als hij even uit balans is. Het is dus belangrijk dat je werkt aan je balans. Dan is het probleem van vervelend doen in de bak ook over. In de bak maak je meer (korte) wendingen en dat is nog meoilijker voor een paard wat niet helemaal goed in balans loopt.
Het beste om het paard te leren dragen.

Verder zou ik je willen adviseren om veel over balkjes te stappen, aan de hand en onder de man. Misschien is het ook de moeite waard om je zadel eens te laten checken bij een deskundige zadelmaker. Dan sluit je eventuele problemen die daar uit voortkomen direct uit.
Ik zou

AnnaBabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 02:20

Staan hier wel al wat bruikbare tips bij.
Mijn advies zou zijn: haal er eens een ervaren iemand bij. Deze kan je begeleiden vanaf de grond en ziet sneller wat er fout gaat. Je kunt zelf wel wat gaan proberen en misschien helpt het wel, maar met iemand erbij is het toch makkelijker.
Dan nog een ding: Als jij niet trekt, heeft jouw paard ook niks om vast te houden ( je zei bijv. dat je helemaal naar achteren kon gaan hangen en de teugels meenemen: NOOIT doen). Probeer kleine ophoudingen te maken..niet blijven trekken, dan wordt het alleen maar erger. Verder proberen om toch in de bak te rijden voordat je weer naar buiten gaat. Eerst je paard in de bak onder controle hebben. Rij veel overgangen en figuren en probeer je paard zo goed aan de hulpen te krijgen.

Succes ermee!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 19:45

Zelf denk ik ook aan het balans probleem. Paarden die sterk op de voorhand vallen kunnen doorgaans maar een ding en dat is hard gaan. En dan steeds harder en harder.

Ik zou beginnen op de grond het paard leren hoe het gewicht op de achterhand kan dragen en het leren zijn lichaam te vormen. Pas als hij op de grond evenwicht heeft in alles kun je het onder het zadel proberen.