hoe lossen we dit op?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Strip

hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:16

ik heb gister een vriendin geholpen met een paardje dat ze zadelmak moet maken.We hebben haar eerst even gelongeerd en toen wouden we het zadel op doen.maar nu bleef het paardje rondjes om onsheen lopen en zo gauw als je met het zadel aankwam ging ze recht overeind staan en maar klauwen met de voorbenen naar je.
we hebben dit dus ook al in de stal geprobeerd maar dat is gewoon te gevaarlijk omdat ze zo staat te steigeren.ze blijft ook maar rondjes lopen en een dekje op haar rug vind ze niet erg maar dat zadel wel Verward

heeft er iemand tips over hoe we dit aan moeten pakken??

Splinter

Re: hoe lossen we dit op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:29

uit je verhaal maak ik op, dat je haar voor de eerste keer gelongeerd had? En toen gelijk het zadel?? Tja je bent dan iets te snel gegaan.

Het is handiger om eerst een tijdje te longeren, en haar bekend te maken met de stemhulpen en het commando Halt.

Dan rustig een keer met longeersingeltje en als dat allemaal goed gaat pas het zadel.

Ik denk dat jullie een beetje te snel zijn gegaan waardoor het paardje in paniek is geraakt. Dus rustig opnieuw beginnen en niets overhaasten.

En misschien hulp erbij van een ervaren iemand is ook handig Knipoog

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:30

Ik zou in ieder geval iemand vragen met ervaring. Is het een jong paard of is er toch iets mee gebeurd in het verleden??

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:42

Splinter schreef:
uit je verhaal maak ik op, dat je haar voor de eerste keer gelongeerd had? En toen gelijk het zadel?? Tja je bent dan iets te snel gegaan.

Het is handiger om eerst een tijdje te longeren, en haar bekend te maken met de stemhulpen en het commando Halt.

Dan rustig een keer met longeersingeltje en als dat allemaal goed gaat pas het zadel.

Ik denk dat jullie een beetje te snel zijn gegaan waardoor het paardje in paniek is geraakt. Dus rustig opnieuw beginnen en niets overhaasten.

En misschien hulp erbij van een ervaren iemand is ook handig Knipoog

Ik denk ook dat jullie iets te snel zijn gegaan!

Voordat je weer begint met het zadel is het handiger om hem eerst te laten ruiken aan het zadel en hem met het zadel overal aan raken. Pas dan overgaan in een volgende stap! Neem anders eerst een licht oud zadeltje, soort pannenkoekding voor shets ofzowiets, maar dan natuurlijk in de maat van jouw paardje Tong uitsteken! Dan kan hij rustig wennen aan druk op zijn rug!

Enne, heel veel geduld. je paardje hoeft niet volgende week op wedstrijd!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:00

een longeer singeltje kan ook werken maar idd haal er iemand bij met ervaring.

Strip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 19:35

het was niet de eerste keer hoor dat ze werd gelongeerd daar ben ik al heel lang mee bezig ook met longeersingel daar geeft ze niks om.
ik heb haar ook vaak genoeg aan het zadel laten ruiken, ze ging er zelf op kauwen maar zo gauw als je naar achteren ging dan begint ze rondjes te lopen en te stijgeren. het is trouwens ook een heel licht zadeltje.

en heb der dus vandaag ook heel even weer met longeersingel gelongeerd maar dat ging allemaal wel goed.

Owja en een ervaren iemand erbij halen, dit is niet het eerste paardje wat ik klaar moet maken. de eigenaar heeft mij gevraagd om het te doen terwijl er veel meer mensen lopen daar.maar ik vind haar gedrag zo raar steeds dat rondjes lopen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 23:41

Laat eens naar het zadel kijken door een deskundige zadelmaker. Misschien is er iets met het zadel, en voordat het zadel echt problemen gaat geven, zou ik er naar laten kijken.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:06

Als wij paarden aan een zadel willen laten wennen, doen we het zo; we zijn met ze drieen. Een houdt het paard vast(losje zodat het paard kan zien wat er gebeurd), gaat er tegen praten. De een heeft het zadel vast en staat naast het paard aan de ene kant, de andere aan de andere kant. Die met het zadel tilt het zadel omhoog, de andere pakt hem ook vast en laten het voorzichtig zakken op de rug van het paard.

Beetje onduidelijk uitleg volgens mij, ben er niet zo goed in.

Strip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 16:23

@wemkelover bedankt voor je reactie
we gaan het zo eens proberen Knipoog
ik hoop dat het lukt.

enne je uitleg was wel duidelijk hoor

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 17:21

denk dat je geluk hebt gehad met die andere paardjes. Maar denk dan ook dat je niet op de juiste plaats staat om het zadel erop te leggen. Ik zou het paardje met de longe "vast" zetten in de stal zo dat ie heel kort staat maar dat je als het echt lijkt mis te gaam meteen los kan doen. ga voor de schouder staan en leg het zadel er zo op dat je van voor naar achter werkt. net als hoe je op hoort te stappen. maak nooit een beweging met het zadel van achter naar hem toe want dat vind ie niet fijn. Wat je ook een keer kan proberen is het zadeldekje aan de singel te doen en die erop leggen (tegelijk dus) als ie dat niet eng vind dan ligt het waarschijnlijk toch aan jou. Misschien ben je iets te klein???? vraag het eens aan een groter iemand die er makkelijk bij kan en het zadel makkelijk kan tillen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:11

als je het paard opeens heel kort gaat zetten denkt het paard waarschijnlijk ook van: wat overkomt me nou weer Verward en raakt hij snel genoeg in paniek!
kan het niet zo zijn dat telkens als jullie met het zadel aan komen zetten dat jullie er heel gespannen bij gaan staan omdat je weet wat er gaat komen? gewoon heel ontspannen en zelfverzekerd met het paardje omgaan, net als anders en dan gewoon het zadel erop leggen ook al blijft hij rondjes lopen Nagelbijten / Gniffelen als hij dan begint te bokken is het een beetje banketstaaf natuurlijk Clown maar je meot hem zover krijgen dat je de singel kan vastmaken.. dan ben je eigenlijk al klaar en kan je verder gaan

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:09

Het is allemaal een kwestie van vertrouwen. Het zadel is voor hem vreemd en word dus beschouwd als eng. Laat het paard er is aan ruiken desnoods als die op de grond ligt, pak het is in je handen zonder dat je het er meteen oplegt en laat m nog eens ruiken. Dan beloon hem. Neem vooral de tijd en geef hem altijd de ruimte als je het zadel er eventueel op wilt leggen. (paarden zijn vlucht dieren dus zullen het totaal niet leuk vinden als ze in een stalworden opgesloten) Wees gerust beloon hem als die rustig blijft staan en ga niks forceren. Elk paard heeft zo zn tijd nodig om het zadel te aanschouwen en om te ontdekken dat het niet eng is. Als het zadel erop ligt beloon hem en Snoer niet de singel meteen aan maar doe het rustig en zorg ervoor dat het strak genoeg zit zodat het er niet afkan vallen. Zodra het paard het toestaat moet je hem maar is rondjes aan de longe laten lopen. waarschijnlijk krijg je een en al rodeo want het paard heeft waarschijnlijk zoiets van wat ligt er nu weer op mn rug. Maar na een aantal minuten zal hij ontdekken dat het geen pijn doet of wat dan ook. Beloon hem uitvoerig en laat hem er niet gelijk een uur mee lopen.

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 21:12

Ik zou voorlopig even wachten met dat zadel. Eerst maar lekker longeren en zorgen dat ze vertrouwd raakt met je stemhulpen. Pas als er meer ontspanning is kun je het nog eens proberen. En ook dan: rustig aan, niet forceren, laten kijken en ruiken....
Doorzetten helpt (nu nog) niet in ieder geval: dat levert nu alleen nog maar meer stress op.

Succes!

Hieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:12

Zorg dat je met het zadel naats de schouder van ej paard staat met je gezicht richting zn billen. Begin langzaam met het heen en weer schommelen (denkend om hem uiteindelijk helemaal op zn rug te zwaaien) van het zadel richting zn rug. Bouw dit langzaam op. Wanneer je paard begint te draaien hou je vol (probeer bij de schouder te blijven) en laat hem draaien. Moment dat hij stil gaat staan (ookal is het maar heel even) METEEN het zadel laten zakken. Dat si de beloning en zo krijgt ie door wat de bedoeling si. Als je eht op deze manier oefent kan je in no time het zadel er (uiteraard licht en zachtjes) opzwaaien zonder problemen.