sterk sterk en nog eens sterk!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mary2

sterk sterk en nog eens sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 15:49

Mijn paard is heel erg sterk, en dan vooral in zijn mond.
Ik heb hem nog niet heel lang, vanaf februari.
Het is een 10 jarige hannoveraanse ruin die altijd bij een eigenaar is geweest en een klein beetje verwend is. In de omgang is het een echte knuffel maar onder het zadel is hij heel brutaal.
Hij loopt goed los door het lijf en heeft prachtige ruime gangen, echt nergens last van.
Hij loopt rechts een beetje vast maar dat is na een aantal minuten al over, beetje masseren en klaar. Maar als wij dan eenmaal lekker bezig zijn en hij geen zin heeft om bv overgang van galop naar draf te maken maakt hij zich zo sterk, bit tussen ze tanden, hoofd in de lucht en niet reageren op zithulpen of ophoudingen.
Ik zou graag reacties willen, van mensen die dezelfde ervaringen hebben of gehad, wat doe ik eraan.
Longeren gaat wel prima, dubbele longe met losse lijnen, hij reageert dan wel op een ophouding en heel goed op de stem. Onder het zadel is hij gewoon heeeeeel brutaal

Marloez

Re: sterk sterk en nog eens sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:58

Hmm.. zou het dan niet aan het zadel liggen? Dat als hij een overgang maakt dat zer doet dat bijv. zijn ruggegraat het zadel aanraakt> (het kan natuurlijk heel iets anders zijn ik geef maar een voorbeeld Lachen )
Mar het zou best wel eens met het zadel te maken kunnen hebben omdat hij het met longeren niet doet!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:20

Scherper bitje misschien?

elke_fyfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:49

Mieky schreef:
Scherper bitje misschien?

Ga het alstublieft niet oplossen met een scherper bitje ! Dat maakt het op lange termijn alleen maar erger !
Het zou iets met het zadel te maken kunnen hebben. Maar als je les hebt,zou het beter zijn om met je instructeur/instructrice naar een oplossing te zoeken Lachen

Mary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 21:15

Nee, een scherper bit wil ik niet aan. Ik ben niet van mening dat dat nou echt werkt, en je paard wordt daar naar mijn mening alleen maar harder van in zijn mond. Het zadel ligt goed, dat heb ik pas nog door hulsebos laten nakijken. Ik rij ook nog met een bontje onder het zadel.
Het is volgens mij instructrice gewoon een heel brutaal paard, die als hij er geen zin meer in heeft dit soort streken heeft.
Ik probeer hem zoveel mogelijk door te rijden maar er zijn ook momenten dat dit niet lukt en dat is wel een beetje frustrerend!
Je stapt niet zo lekker voldaan af.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 21:37

Ik weet niet hoeveel rijervaring je hebt, maar ik zou een keer een goede ruiter - een keer - op het paard laten rijden en dan om zijn of haar mening vragen en om wat tips. Zorg dat de diagnose van het probleem goed is. Vaak worden er dingen aan een paard toegeschreven, die beslist niet aan het paard liggen en niet juist zijn. Als je echt weet wat er aan de hand is en waardoor het veroorzaakt wordt, dan kun je er echt iets aan (laten) doen. Het is goed dat je het probleem onderkent, probeer er zo snel mogelijk aan te werken om het op te lossen. Naarmate iets vaker niet lukt wordt het probleem alleen maar groter. Iets wat niet lukt kan ontaarden in verzet. Zeker als het een "karakter paard" is. Je kan dat het beste voor zijn.

Een ander bitje in de mond is geen echte oplossing. Dit kun je waarschijnlijk met rijden oplossen. Met de juiste oefeningen is het probleem op te lossen.

Het komt wel goed.
Suc6.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:15

Ik heb het sterke vermoeden dat hij op de grond ook zo is. Snel door je heen lopen en snel trekken, duwen enz

Als dit inderdaad zo is dan moet je het op de grond oplossen en dan pas onder het zadel. Dus weer grondwerk en heel consequent zijn.

Mary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 10:00

Bedankt voor jullie reacties, hij is overigens op de grond niet zo, dan is het gewoon een lekker nieuwschierig ding, maar heel lief.
Ik ga er in ieder geval een keer een andere ruiter opzetten om die te laten oordelen en misschien "her opvoeden" ha ha
Bedankt, ik hou jullie op de hoogte!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:21

ik denk dat het paard gewoon moeite heeft om in de overgang op het achterbeen te blijven. hij loopt als het ware van het achterbeen af, maakt zijn rug daarin iets hol en daardoor sterker in je hand (kijk maar bij je zelf, als je je rug hol maakt, dan gaat je hoofd naar achteren, dus bij een paard iets omhoog en naar voren) gewoon de overgangen blijven oefenen en hij wordt op deze manier ook sterker en dan komt het helemaal goed. is dit probleem weer opgelost krijg je weer het volgende probleem.

succes Knipoog

Dreamstreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:30

Ik ben het eens met Goldstar en droefje en vind verder de reactie van jouw instructrice verbazingwekkend! Een paard dat hard is in de mond, is vaak hard in de rug. Wanneer je je paard goed leert rechtrichten is het probleem waarschijnlijk verholpen. Vooral geen neerwaartse druk met de teugels.

Brisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:36

Hoi,
Wat je ook eens kan proberen is heel veel werken in schouder binnenwaarts. Daar heb ik al goeie ervaringen mee gehad.
Telkens als je denkt of voelt dat hij er onderuit wil, schouder binnenwaarts in zetten. Mijn instructeur zegt mij dikwijls dat je dat met een 'moeilijk' paard kilometers mag doen (dus overal, ook in bochten,...). Probeer hem voor te zijn.
Succes!

palatijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 11:57

ben het niet helemaal eens met dreamstreet..als het paard zijn hoofd in de lucht gooit (ff wolkjes kijken Knipoog ) zijn veel ruiters en amazones geneigd om hun handen meer omhoog te brengen = niet echt de bedoeling, juist de handen omlaag brengen om druk op de lagen te houden daar werk je altijd in en dat wil je toch juist blijven kunnen doen als je paard iets doet waar jij het niet mee eens bent!

Mary2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 11:55

Dreamstreet schreef:
Ik ben het eens met Goldstar en droefje en vind verder de reactie van jouw instructrice verbazingwekkend! Een paard dat hard is in de mond, is vaak hard in de rug. Wanneer je je paard goed leert rechtrichten is het probleem waarschijnlijk verholpen. Vooral geen neerwaartse druk met de teugels.

Zoals ik al eerder zei loopt het paard lekker los door zijn lijf en is er lichamelijk niets aan de hand

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 13:53

Paard kan in draf wel los door zijn lijf lopen, maar hij heeft waarschijnlijk toch moeite om in de overgangen op het achtebeen te blijven. dit is puur kracht, dus hij kan wel los door zijn lijf lopen, maar als je paardje nog niet voldoende kracht heeft, dan stuit je toch op problemen. dit komt allemaal best goed.

succes