Tactloos paard..... ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Tactloos paard..... ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 21:18

Ik heb nu dus een zorgekindje genaamd So What en daar zijn we al maanden mee aan het kwakkelen.

Zo loopt ze kreupel zo loopt ze rad, de DA is er al verschillende keren bijgeweest, verschillende scans gemaakt etc. maar hij kan niets vinden. Toen hebben we het psychisch gegooid want we dachten echt dat ze zich aanstelde. Nu ben ik dus weer met haar bezig onder de man lees alleen stappen.

Dit gaat op zich aardig, maar zodra ik ook maar iets aan haar vraagt gaat ze onregelmatig lopen. Ben nu dus aan het stappen en stap veel slangevoltes met haar achtjes etc. Maar wanneer ik dus maar iets van buiging c.q stelling vraag begint ze weer raar te lopen.....

Wie herkent dit probleem en heeft hier ook last meegehad....ik zou graag jullie ervaringen weten en natuurlijk heel veel tips.

Lusitana

Re: Tactloos paard..... ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 21:57

Klinkt als typische "teugelkreupelheid", maar wat je daar aan kunt doen weet ik niet, niet in thuis...
Ik zou zeggen, heb je al eens een bitloos hoofdstel geprobeerd?
Ik hoop dat je van anderen advies krijgt en dan zal ik mee lezen... leer ik ook nog wat op mijn ouwe dag... voor als ik er ooit mee te maken krijg.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 22:13

Daar hebben wij idd ook al aangedacht en er een bitloos hoofdstel ingehangen...maar ze blijft uit de maat lopen en rare huppeltjes maken...( in stap al laat staan draf ) Pffff ik weet het echt ff niet meer....?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:19

klinkt alsof er toch ergens iets niet goed zit

wil je niet bangmaken, maar Q begon ook met tactfouten in de stap, losse teugel ging prima, vroeg je er meer van dan begon het 'gehuppel'
draf werd het als eerste in middendraf zichtbaar, later zodra je hem aan t werk zette in draf, vwnw in zn eigen tempo ging prima, ging je verzamelen/verruimen begonnen de huppeltjes tussendoor

galop ging eigenlijk wel altijd goed

ook Q was op alle foto's en scans 100% goed en is 2,5 ajar lang door meerdere DA's fysio en krake ronderzocht en behandeld, en naja je kent het verhaal denk ik wel, uiteindelijk bleek het een scheef bekken te zijn

ik zou er denk ik toch verder naar laten kijken, want dit klinkt toch niet echt goed

hoe doet ze het aan t halster aan de longeerlijn? en met de dubbele longe(met hoofdstel dus) ?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:21

Misschien zit het dan toch in de hals buiging. Ik neem aan dat ze rad is aan de lange teugel?

sorry post gelijk met nog iemand zie ik, gutja, kan ook van achteren zitten, net zo goed!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 22:30

de hals kan idd ook, mn bijrijdpaard ging steeds meer in verzet en ook huppeltjes maken, bleek zware artrose in de hals en een zenuw bekneld, is dus afgemaakt(vlak nadat Q was afgekeurd, was net zo blij met mn gave bijrijdpaard kreeg op hun kosten les op een dressuurstal met hem, startkaart was aangevraagd etc en dan zoiets en naja ik zag het toen echt niet meer zitten Verdrietig )

maar het paard van een vriendin van me heeft ook flinke artrose in de hals, die loopt alleen iets onregelmatig en in draf een huppeltje in de wendingen, als je haar 'in de krul' trekt en er echt stelling en buiging van vraagt, met los teugeltje liep die bijna altijd goed, op korte wendingen naar links na, maar dat komt ivm 1 steile en 1 platte hoef(wat in dit geval de artrose heeft veroorzaakt, mn bijrijdpaard was een helemaal goedgekeurd superleuk dressuurpaard dat M1 liep met gelijke hoeven enzo, en daar verwachtte je zoiets al helemaal niet van!)

overigens loopt het paard van die vriendin nu 2 jaar na de diagnose helemaal zuiver, ook op de volte in draf linksom!

maar als ze dus met een los teugeltje wel zuiver loopt, en op een groooote volte aan de longeerlijn(ik heb met Q heel wat lange zijdes meegerend toen ik niet te veel wendingen mocht maken Clown ) ook zuiver loopt, lijkt het idd in de hals te zitten.
al komen tactfouten in stap toch vaak wel van achteruit zoals bij Q het geval was, moeilijk dus!

konden ze maar praten he!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:10

Een andere oorzaak kan zijn hoef katrol. Problemen aan gewrichten enz zijn vaak ook de oorzaak van een scheef paard. Het paard belast zich verkeerd waardoor slijtage ontstaat en natuurlijk pijn.

Kijk is op www.hoefkatrol.com of kijk is op mijn site bij artikelen rechtrichten.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 23:18

HKO wordt door de DA meestal wel gevonden, mijn pony heeft hko fase 4 aan spat overgehouden, voorbenen overbelast(had toen enkel weidegang ivm rust vanwege de spat)

die van mij liep trouwens altijd onzuiver met de HKO, ook met los teugeltje, maar dat kan misschien wel verschillen per paard

tot ze speciaal beslag kreeg toen was ze altijd zuiver, en toen ik weer kon rijden ging het al snel zo goed dat ze alleen nog gewone ijzers nodig had
maar aan de manier van lopen ziet de DA wel waar het vandaan komt(hoef of hoger bv rug) dus denk dat die dan de diagnose HKO al wel had kunnen stellen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 09:56

met het halster longeren is geen enkel probleem.... met dubbele longe hebben we nog niet geprobeerd, want we willen haar ook niet overbelasten. Ben gewoon rustig met haar bezig alleen in stap.

Ik word niet bang van je verhaal want met Q is het ook goedgekomen. Wie is er toen ook alweer bij hem komen
kijken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 12:24

Flower schreef:
Toen hebben we het psychisch gegooid want we dachten echt dat ze zich aanstelde.

Gelukkig kennen paarden dat niet, dat maakt het ook zo mooi om met dieren te werken!

Je verhaal lijkt op teugelkreupelheid. Het paard gaat onregematig lopen, omdat het door inwerking van de ruiter in zijn beweging wordt gehinderd. De bevestiging vind ik vooral in 't feit dat je paard aan de longe wel goed loopt.

Goed les is het enige advies. Misschien zou je in overleg met de paardenkliniek, die de onderzoeken bij je paard heeft verricht, contact op kunnen nemen met de Fysiotherapeut van de kliniek. Welllicht dat deze jou beter kan helepn bij het rijden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 12:52

Ze heeft ook in het gips gestaan ... maar dat mocht helaas ook niet baten. Ben daarnet geweest en vandaag ging het al weer veel beter...lekker ruim stappen etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:11

Flower schreef:
Ze heeft ook in het gips gestaan ... maar dat mocht helaas ook niet baten.

Vertel daar eens iets meer over. Het wordt voor ons wel erg moeilijk om met zo weinig gegevens iets zinnigs te zeggen.

Wat was de diagnose?
Wat is in het gips gezet?
Met welk doel?
Hoe lang?
Hoe ben je daarna weer aan de slag gegaan met de revalidatie?
Wie is je behandelen DA en bij welke kliniek ben je geweest?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 13:37

Psychische problemen kan bij paarden heel goed! In dit geval lijkt het mij een probleem waarbij je de oorzaak in de balans moet zoeken. En dat is niet het vakgebied van een DA. Het komt dus vaak voor dat voor een degelijk probleem niet echt een duidelijke oplossing hebben/ weten. Een paard leren dragen kan hierbij zeker uitkomst bieden. Het is in ieder geval de moeite waard om het te proberen, gezien de zeer positieve resultaten bij paarden met problemen. Het paard moet wel eerst grondig door een DA zijn gecheckt zodat zeker is dat de oorzaak niet-medisch is.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-05 15:25

Ik denk wel een beetje te herkennen wat je bedoeld.

Magic heeft van nature een gewoon goede stap, zeker niet kort of iets dergelijks.
Als jong (of jonger) paard hebben we daarom ook nooit problemen gehad en in de M2 nog zonder enige moeite 7ens voor de uitgestrekte stap.

Maar toen kwam in de Z1 de eenvoudige galopwissels. Ze heeft altijd al kenbaar gemaakt dit een hele moeilijke oefening te vinden. Dribbelen, in verzet komen (niet heel extreem) enz..

Sinds die tijd is haar stap ook zeker achteruit gegaan. Instappen aan een lange teugel geeft geen enkel probleem. Als ik dan mijn teugels 'oppak' merk ik altijd wel wat impulsverlies en ze gaat wat minder stappen, gelukkig is dit snel te corrigeren.
MAAR zodra ik verder ben met rijden en ook heb kunnen draven en galopperen en ik daarna ga stappen is het een drama.
Niet met lange teugel, maar wel als ik met contact wil stappen. Ze begint te spartelen, dribbelen, kort en onregelmatig (dus tactfouten, maar zeker niet kreupel!) te stappen enz..
Het enige waar zij aan denkt is dat ze vanuit stap in galop moet, want draaf ik vervolgens weg is er niets meer aan de hand.

Het kost me gewoon heel erg veel moeite om haar ruim en in tact te laten stappen.
Het is duidelijk een spanningskwestie bij mijn paardje. Misschien heeft het vroeger veel pijn gedaan die eenvoudige wissels...wie zal het zeggen.

Ik denk wel dat het bij jou paard erger is en het kan ook best een medische kwestie zijn.
Maar het kan ook spanning zijn en het enige wat ik daar op kan zeggen; probeer met de juiste begeleiding te leren hoe je dit moet opvangen. Makkelijk is het in ieder geval niet Bloos

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-05 20:12

Jippie schreef:
Flower schreef:
Ze heeft ook in het gips gestaan ... maar dat mocht helaas ook niet baten.

Vertel daar eens iets meer over. Het wordt voor ons wel erg moeilijk om met zo weinig gegevens iets zinnigs te zeggen.

Wat was de diagnose?
Wat is in het gips gezet?
Met welk doel?
Hoe lang?
Hoe ben je daarna weer aan de slag gegaan met de revalidatie?
Wie is je behandelen DA en bij welke kliniek ben je geweest?

Ik zal dit eens allemaal navragen, want ze is niet van mij, maar van de manegeeigenaar... ( paard wordt voor prive gebruikt )