laatste beetjer stijfheid achterin de rug losmaken, hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

laatste beetjer stijfheid achterin de rug losmaken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 13:37

na een heeeele hoop ellende en drama's en weet ik wat, is het toch goedgekomen met Quentin en gaat het super met hem!

nou hadden we laatst een dipje, ik had een maand of 2 alleen maar wat buiten gehobbeld, met losse teugel want had zelf flink last van mn rug en intensief rijden ging gewoon niet, maar omdat hij nog niet zo lang geleden recht is gezet qua bekken en heup, moest hij 'opnieuw' leren lopen met zn losse achterlijf zonder blokkade's en was hij nog wat zoekende, waardoor hij gemakkelijk scheef liep

toen ik dus weer in de bak wilde rijden, kwam hij de wendingen niet goed door, mijn eigen schuld dus hij zat weer wat vast en was wat scheef
heb hem toen een paar dagen gelongeerd(eerst alleen halster daarna dubbele longe) en hij was vrij snel weer zuiver(na 4 dagen reed ik weer in de bak zonder problemen) maar nu zit ik met nog 1 laatste probleempje(heb les, maar priveles vervalt ivm pinksteren, clubles is dinsdag pas weer, vandaar mn vraag hier)

hij heeft erg veel moeite om links in te buigen, en pakt links ook vast, dinsdag in de les alleen maar geoefend op rijden met buitenhand, binnenbeen en begrenzend buitenbeen, binnenhand los(kreeg ook echt op mn flikker als ik die er toch bijpakte als meneer van de volte liep, en terecht Ja ) na een halfuurtje liet hij helemaal los, durfde in te buigen en bleef zn achterbeen goed ondertreden, ook linksom op de kleinere volte

nu zit hij nogsteeds iets vast in zn rug, achter het zadel, bij de overgang van zn rug naar zn bekken(niet gek ook als je bedenkt dat hij daar 3 jaar verkrampt en scheef mee rond heeft gelopen) hoe kan ik dit nu het beste verder loswerken? dit veroorzaakt nml ook het probleem qua inbuigen etc

ik ben nu vooral bezig met stelling kunnen vragen en houden zonder binnenhand dus, volte wat openen en sluiten en veeeel (klein)schakelen, zo klein schakelen dat zodra het achterbeen meer ondertreed ik hem gelijk weer opvang, echt verruimen en dan dus los en soepel blijven is nu nog net iets t emoeilijk voor hem zeker op de volte linksom, valt dan graag op de voorhand of neemt achter iets korter mee

verder loopt hij, zeke rin het begin, graag onder me uit, maar dat lost zich als t ware vanzelf op als ik hem op de volte loswerk, zodat hij echt tussen mn benen en mn (buiten)hand opgesloten is, dan is hij los, is er die stelling en loopt hij niet onder me uit op de voorhand maar blijft onder me met een goed werkende achterhand

wat is er verder goed om hem los te werken, qua rijden, longeren en masseren etc, alle tips zijn welkom Lachen

Remember

Re: laatste beetjer stijfheid achterin de rug losmaken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:59

Ik denk dat je zo goed op weg bent. Gewoon lekker met die stelling en buiging werken totdat hij het loslaat, niks forceren en veel schakelen. Zo iets heeft veel tijd nodig, gewoon stapje voor stapje steeds wat verder gaan.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:53

Je kan ook eens zo'n masseur laten komen die dan zijn rug masseert. En probeer niets te forceren, spierpijn is ook niet echt handig... Misschien dat traver en wijken afgewisseld met appuyeren (weet niet wat hij kent?) hem wat losser in zijn rug kunnen maken.
Ik ken ook iemand die altijd na het rijden met een tennisbal over de rug van het paard heen rondjes draait maar weet niet of het werkt....
Ook zijn er veel mensen hier (beetje luxe stal...) die een magnetische deken voor het rijden opdoen, is ook goed voor de spieren.
Maar ik denk dat je al een heel eind op de goede weg bent!

groetjes lisette

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 20:24

tnx voor de reacties Lachen

@liesje hij wordt behandeld door een opstheopaat/acunpuncturiste die hem helemala losmaakt, maar tussendoor wil ik hem zelf ook graag los kunnen houden en nog net iets losser krijgen als dat nodig is Lachen

travers en appuyeren kent hij(we hebben Z1 gereden) maar ik denk dta ik hem daarmee nu forceer, omdat hij dus net dat laatste beetje stijfheid nog kwijt meot raken om echt heel soepel te kunnen bewegen

dat van die tennisbal ga ik zeker proberen trouwens! is ook een manier van masseren, ben benieuwd wat Q er van vindt Haha!

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:46

Veel slalommetjes rijden! Mijn paard zit ook vast achter het zadel, en ik gymnastiseer haar door veel mini-slalommetjes te rijden in stap en draf. Dan gaat ze ontspannen en loslaten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:53

De rug een moment extreem laten opbollen door een bepaalde reflex beweging op te wekken kan je misschien helpen om precies die plek los(ser) te krijgen. Voor uitleg mag je me pben....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:58

aimee, bedoel je met je vingers onzer zijn buik of niet? daar zit zo'n plekje(fysio wees het me ooit eens aan en de ostheopaat vond dat plekje ook erg snel bij Q) en als je daar aanraakt maken ze heel hun rug bol

ben benieuwd wat je precies bedoeld, want zoiets wil ik idd ook doen bij hem(krijg alleen dat plekje niet gevonden, iig de laatste keer dat ik t probeerde lukte het me niet, of ik doe het gewoon fout dat kan ook Knipoog )

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:03

Nee, niet onder de buik. Dan trekt ie inderdaad z'n buikspieren aan, waardoor z'n rug opbolt. Maar jij wilt de ruggewervels direct bereiken neem ik aan.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 14:17

ja idd, zn rug zit opzich goed qua wervels, maar alle banden pezen & spieren moeten ng wat wennen aan de nieuwe stand van heel de achterhand vanaf vlak achter het zadel tot aan zn staart(heup, bekken en ruggewervels zaten scheef Scheve mond ) en er is dus kans dta alles weer wat terugschuift naar de oude stand(daarvoor wordt ie dus regelmatig nog behandeld) maar alles wat ik zelf kan doen tussen de behandelingen door is mooi meegenomen!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:27

Dat het af en toe nog terug schuift heeft niet alleen te maken met de spieren en banden die gewend en ingesteld zijn op een scheve stand van het bekken. Ook de hersenstructuur is daarop aangepast naar verloop van tijd, de hersenen geven zodoende signalen door dat ie recht is in z'n lijf als ie scheef is en vice versa. Zodoende kun je trainen wat je wilt om de spieren weer goed te krijgen, als die nog steeds verkeerde signalen krijgen van de hersenen wordt ie nooit écht recht. Daarvoor zal ie moeten leren wat recht is. De oefening die ik in mijn hoofd had kan je dáárbij niet helpen, die kan er wel voor zorgen dat alles los(ser) wordt waardóór hij recht kan lopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 14:31

ja dat rechtrichten valt op hem zwaar tegen vergeleken met andere paarden....weet er inmiddels alles van, lijkt soms of ik steeds weer van voor af aan moet beginnen

achja 1 'geluk' hij is afgekeurd, teruggekocht van verzekering en mag niet eens meer starten(waren Z1) dus zolang hij zuiver loopt en happy is vind ik het allang prima, maar wil hem graag wel zo recht mogenlijk hebben, op die manier heb ik nog het langste plezier van hem en natuurlijk voor hem zelf ook, wil hem echt niet meer zo verkrampt, scheef en vol pijn zien zoals hij er vorig jaar bij stond

ben heel benieuwd naar de oefening die jij in je hoofd hebt, sowieso naar alles waarmee ik hem zo goed mogenlijk kan helpen, en de dingen die ik juist het beste niet kan doen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 14:40

Probeer hem recht te richten door hem daadwerkelijk recht te laten lopen, niet de andere kant op buigen zodat ie schijnbaar losser wordt. Maak hem losser door overgangen te rijden en in de hoeken om je binnenbeen heen te buigen, voor de rest proberen hem het rechte gevoel weer aan te leren.
Bij mensen wordt deze training met behulp van spiegels gedaan; dus voor de spiegel staan en bijv. een loopbeweging op de plek maken. Mensen die scheef zijn zullen daarbij met eigen ogen ontdekken dat de ene kant een andere beweging maakt dan de andere kant. Daardoor ben je je bewust van je scheefheid. De kunst is dan om vóór de spiegel dezelfde beweging te maken, maar dan gelijk aan beide zijden. Zodoende prent je je eigen hersenen weer in wat recht is zodat je op den duur op eigen kracht weer recht beweegt.
Of dit ook bij paarden werkt.... echt geeeeen idee.... maar misschien heb je wat aan het concept van die methode.

Voor de oefening: pben is heel makkelijk hoor.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:32

Ik moet van m'n dierenarts een paar x per dag bij m'n paard een oefening doen, zodat hij z'n rug gaat opbollen en z'n bekken er goed onderzet. Hierdoor wordt de rug en zo ook losser van.
ik moet met een pen of met een hoevenkrabber onder z'n buik door. hierdoor gaat hij z'n buikspieren aanspannen en z'n rug opbollen. hetzelfde moet ik bij z'n kont doen. net naast z'n staart. dit zorgt er dan weer voor dat hij z'n bekken goed kantelt. Bij deze oefening komt ook z'n rug omhoog.

Afbeelding

georgia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:54

Massage's en cavaletti's lopen tijdens longeren.
Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:31

Ik zou ook kiezen voor slangenlijnen te rijden, dus minislangenvoltes zeg maar, je gaat vanuit de hoek naar letter A of C, jij blijft zelf naar die letter kijken en doet net of er denkbeeldig pionnen op die lijn staan waar je omheen moet rijden.
Als je bocht naar links moet maken, dan doe je je linkerelleboog wat naar achteren en je rechterelleboog naar voren, tot je paard dus daadwerkelijk naar links gaat en daarna stel je hem om en doe je je rechterelleboog naar achteren en tegelijkertijd je linkerelleboog naar voren om paard naar rechts te laten gaan. Het gaat erom dat je paard meer moet gaan bewegen van links naar rechts in wervel en spieren erom heen. Kort oprekken en buigen van paard naar beide kanten toe. Werkt erg goed.

SanderP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:43

Mijn vriendin laat bij de paarden na het rijden de rug altijd even extra oprekken door met twee hoevenkrabbers over de achterhand van de paarden te gaan. Dat doet ze dan met elke hoevenkrabber aan één kant van de ruggenwervels, ter hoogte van het si-gewricht en dan richting te staart trekken. Licht drukken en dan wek je een reflex bij het paard op waarbij die met name de lendenen extra opbolt, het stukje net achter het zadel zeg maar. Voor een betere beschrijving zou je haar toch zelf even moeten vragen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 08:19

Toevallig gaf mijn acupuncturist de volgende oefening mee voor 1 van mijn paarden die de spieren achter op de rug verkeerd ontwikkeld en dus wat stijf blijft:

Stap elke dag met je paard een achtje over een balk. Dusdanig dat hij schuin eroverheen stapt en dus zijn lendenen moet gebruiken bij het optillen van zijn benen.

Verder zou ik er een fysio en/of acupuncturist naar laten kijken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-05 12:35

tnx! tyrza ik ga vanavond meteen schuin 8jes lopen over een balk!

steffi vd laarse is nu 3x bij hem geweest(acupuncturiste en ostheopaat en daarnaast is ze ook gewoon DA) en ze komt binnenkort nog een keer om hem weer helemaal na te kijken en los te maken, wil nml voorkomen dat hij weer zo in de kreukels komt te zitten als na die val!

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 11:25

Mijn paard heeft een vrij lange rug en wil ook het stukje net achter het zadel niet gemakkelijk wil loslaten.

Ik krijg advies, maar misschien doe jij dit ook al : Mijn lesjuf adviseert mij om in een rustig tempo te draven, paard licht vragen en 'in het diepe laten vallen'. Op dat moment (als je paard dus nageeflijk is/ontspant) heel licht bijdrijven, zodat ie de achter benen er meer bij zet en de rug opbolt.
Wanneer ie weer wat omhoog wil komen, wat tempo terugnemen op je zit, in het diepe laten vallen en weer bijrijden. Het blijft een rustig en ontspannen tempo, waar wel steeds een stapje erbij.

Ik begin hiermee aan vrij lange teugel en neem gedurende het losrijden langzaam de teugel wat meer aan.

Tijdens het losrijden op de grote volte wijken naar buiten richting hoefslag ; in diepe laten vallen (op buitenteugel dus) ; bijdrijven.

Werkt voor ons heel goed.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:33

Bets schreef:
Ik zou ook kiezen voor slangenlijnen te rijden, dus minislangenvoltes zeg maar, je gaat vanuit de hoek naar letter A of C, jij blijft zelf naar die letter kijken en doet net of er denkbeeldig pionnen op die lijn staan waar je omheen moet rijden.
Als je bocht naar links moet maken, dan doe je je linkerelleboog wat naar achteren en je rechterelleboog naar voren, tot je paard dus daadwerkelijk naar links gaat en daarna stel je hem om en doe je je rechterelleboog naar achteren en tegelijkertijd je linkerelleboog naar voren om paard naar rechts te laten gaan. Het gaat erom dat je paard meer moet gaan bewegen van links naar rechts in wervel en spieren erom heen. Kort oprekken en buigen van paard naar beide kanten toe. Werkt erg goed.

Dit werkt heel goed!
met Mable doe ik dat ook.
Verder kun je hem nog wat helpen door verlicht te zitten. Probeer eens licht te rijden sta-sta-zit in de plaats van sta-zit-sta Mable gaat daarop heel goed ontspannen. Het is in het begin wel heel erg moeilijk Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 14:45

Losmaken achter in de rug:
Gaan buitenrijden en op lange rechte paden galopperen en daarin schakelen van terug naar voren, terug naar voren.

Ook in-uitjes bij het springen is een zeer goede oefening.