hengstigheidsproblemen bij het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carool

hengstigheidsproblemen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:52

Hey,

Ik heb morgen mijn allereerste wedstrijd op een groot buitenconcours.
Het ging tot ongeveer dinsdag hartstikke goed, ze liep lekker a d teugel, super ontspannen etc, maar sinds woensdag is het weer drammen, zwiepen met die staart, en tegen de hand, dus een proefje oefenen heb ik maar niet meer gedaan afgelopen dagen, want daar komt toch niets van.
Zojuist de dierenarts gebeld op aanraden van instructeur om haar iets te geven voor die hengstigheid, zodat ik dat een beetje kan regelen, en ze niet hengstig is bij de volgende wedstrijd, maar een paar dagen erna ofzo.
Maar ik heb morgen nog steeds wedstrijd, wat zouden jullie doen ?

Ik denk zelf dat ik er toch maar naartoe ga, zodat ze in elk geval eens op zo'n wedstrijdterrein is geweest, en tijdens het losrijden te beslissen of ik mee ga doen of niet.
Weten jullie of er een kans is dat de hengstigheid verdwenen is als we daar aankomen, omdat het daar nieuw, en spannend voor haar is?
Of denken jullie dat het alleen maar erger kan zijn dan ?

Of moet ik gewoon maar afzeggen, en volgende keer meedoen ?

ik hoor graag jullie ervaringen, meningen hierover.

Ach gut

MarijkeBun

Re: hengstigheidsproblemen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:25

je moet gewoon meedoen joh.

je hebt nu gewoon een handicab.

je moet heel consequent blijven actie is reactie.
je hebt nu het probleem dat ze het moeilijker vindt om haar bekken te kantelen, dus minder goed op het achterbeen komt, maar als je haar gewoon voorwaarts houdt, kan je gewoon je proef rijden.

wat je zegt, het is je eerste wedstijd en dan is het best vervelend dat ze nu precies hengstig is, maar je moet er gewoon mee leren omgaan. niets aan te doen. als het nu wat minder gaat, dan moet je gewoon denken volgende x beter. paardrijden doe je nog steeds voor je plezier en niet alleen maar om te winnen. kan een x tegen zitten, maar volgende x valt het misschien wel mee.

succes en houdt ons op de hoogte.

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 11:44

Oke, dat is heldere taal, en eigenlijk hetzelfde als wat ik ook al dacht, gewoon mee doen, maar ja, je wilt natuurlijk ook niet voor l.. staan, ook al doe je voor de lol mee.
Heb net nog even gekeken, er doen 53 combinaties mee, dus er zijn er vast nog wel meer met probleempjes.
Ik weet dat we het kunnen, maar er zijn idd zoveel factoren die mee spelen, dus we zien het wel, ik ben in elk geval een lekker dagje er tussenuit met mijn paardje.

Ik hou je op de hoogte

bedankt

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 11:58

Hoi,

Inderdaad gewoon meedoen.
Voorgek rijden zal ook allemaal wel meevallen en wat je zelf al zegt met 53 combinaties zullen er vast nog wel een paar anderen zijn met wat probleemjes. Eens moet ook de eerste keer zijn toch?

Weet nogwel toen ik voor heteerst op een open veld moest starten. Starte toen B en moest losrijden tussen Z ruiters/paarden. Alles ging vrij goed alleen die galop was een drama. als ik maar de hulp gaf (galop) ging ik samen met mijn paard in een rechte lijn het veld over tussen al die Z ruiters/paarden die allemaal superbraaf hun oefeningen uitvoerde. Op dat moment zelf had ik het ook niet naar mijn zin en voelde me ook echt voor schut staan, maar je moet danmaar zo denken Die Z ruiters zijn ook niet allemaal super begonnen en zullen in het begin ookwel problemen gehad hebben. Wat ik al zei eens moet de eerste keer zijn. Dat je paard nu ook nogeens hengstig is is inderdaad niet echt leuk, maar dat is ook iets wat je moet accepteren. Het is nu eenmaal zo.

Wil je in ieder geval heel veel succes wensen en natuurlijk heel veel plezier.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:04

De pony die ik rijd is standaard elke drie weken hengstig, en niet zo'n beetje ook... (vandaag dus ook Knipoog )Als ik mijn wedstrijden daaromheen zou moeten plannen Schijnheilig
Je moet gewoon rijden met wat je op dat moment hebt... En ook in de hogere klassen gaat vaak genoeg iets mis hoor! Vooral in het begin van het seizoen Knipoog

Lekker rijden en het beste er van maken. Misschien alleen je verwachtingen iets bijstellen Tong uitsteken Haha!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 13:16

ik herken het ook met nesula eerst goed aan het been en voorwaarts te krijgne en aan de teugel,en sindsdien ze hengstig is ze niet te rijden dus ook tegen de hulpen,maar rij zelf nog geen wedstrijden met haar,want ze is nog niet vna mij namelijk

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 19:10

Ik ken dat probleem. Maar je leert haar nukken kennen en je leert ermee omgaan. Je kan toch moeilijk je wedstrijden zitten plannen afhankelijk van haar hengstigheid. Dat varieert iedere keer van tijd en tijdsduur afhankelijk van uitwendige prikkels die ze doorkrijgt
En mag het een troost zijn, diegene waar ik op rijd staat met momenten zo hengstig dat ze zelfs denkt dat garage-poorten haar kunnen dekken door er met haar kont tegen te gaan wrijven (en dit op buitenrit).
Succes.
En als zij hengstig staat, zullen er heel wat hengstenberijders zijn die ook hun handen vol zullen hebben met het beheersen van hun paard.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 20:25

ik rijd ook een merrie, en ze is nu hengstig, maar met rijden merik ik er echt totaal niets van ! maar zodra ik dr weer naast sta, en dr komt een ruin lanslopen ( bij ons staan geen hengsten) dan moet ze wel eff wat laten zien natuurlijk, en dit is precies hetzelfde in het weiland, maar zolang ik erop zit heb ik er nog geen last van gehad gelukkig Haha! ik weet trouwens niet hoe ze doet op wedstrijd als ze hengstig is dat hebben we nog niet mee gemaakt Clown we zullen wel zien

carool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 08:47

Haha, nou ik heb meegedaan hoor, op de trailer ging goed, uitladen ging ook goed, ze was me eigenlijk iets te rustig voor haar doen, maar ze had snachts nog in de wei gestaan, dus kon me voorstellen dat ze wat slaperig was.
Op naar het grote concours terrein, vlaggen, hijskranen, kraampjes, mensen, honden, fietsen, luidsprekers, muziek, balonnen, clows etc je kunt het zo gek niet verzinnen, maar daar liep ze gewoon langs of ze er al dagelijks kwam.
Losrijden ging eigenlijk hartstikke goed, rustig tempo, en na een half uurtje werd ze wakker, oh ja, ik ben luna, en ik hoor toch op zijn minst mijn kont in de krib te gooien, dus daar ging ze hoor, hoofd omhoog, draaien, etc.
Ik heb de twee proeven nog gereden, maar het was echt prut.
Nou ja, ik had er al niets van verwacht, maar wel blij dat ik toch had meegedaan, want ik weet nu wel dat al die dingen op zo'n concours haar niets interesseren, terwijl ze met een buitenrit voor alles opzij springt.
Zucht paarden zijn net als mannen, niet te peilen dus.

Bedankt voor alle tips, en adviezen, en wij gaan op naar de volgende wedstrijd.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:02

Leuk dat je even een update geeft.

Dat je paard niet kijkerig was op dit voor haar hele vreemde terein dat heb je in ieder geval al gewonnen. De rust met het rijden zal vanzelf wel komen, dus gewoon lekker blijven starten.

Op naar de volgende proef zullen we danmaar zeggen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-05 20:29

nou volgens mij is oris dr hengstigheid alweer zo'n beetje over Tong uitsteken vandaag heb k eff geoefend met rijden 0p de wei Tong uitsteken en ging best wel goed, en zaterdag id dus me wedstrijd, dus ik ga er maar van uit dat het wel goed gaat komen hoor!