hoe zie/voel je dat een pony het bit vastpakt.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miranda1983

hoe zie/voel je dat een pony het bit vastpakt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 16:02

hey,

mijn (ex) verzorgpony kauwt niet vaak op het bitje wat ze nu in heeft. ik heb laatst heel stuk met haar gewandelt zonder neusriem. toen kauwde ze er af en toe lekker op. maar met rijden doet ze dat eigenlijk nooit.

ik heb een keer met een vriendin van mij een dikke stang geprobeert endaar kouwde ze wel lekker op de hele tijd.

ik rij met een hoge neusriem met sperriem. hier een foto van het hoofdstel en het paardje.

hetlijkt net of het sper riempje niet goed zit(achter het bit langs) maar die zat wel goed.
Afbeelding

maar ze heeft dus altijd een watertrens in. ik heb ff gekeken op een site en zag dat daar een gewone was. is wat dikker. een een pony watertrens die zag er wel dunner uit weet niet welke het is of het een dikke is of een dunne.

ik heb hier een dubbel gebroken bitje voor haar liggen voor als ik ga rijden op haar omdat ik het gevoel heb dat dat bitje te scherp voor haar is. en hoop dat ze hier wel lekker op gaat knabbelen. is dit ook een goede oplossing? heb het nog niet uitgeprobeert.

groetjes miranda

p.s. als ik in alphen a/d rijn kom. waar mijn ouders wonen. ga ik nog naar haar toe om haar te verzorgen.

mcrielaard

Re: hoe zie/voel je dat een pony het bit vastpakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:17

Als het goed is, merk je het meteen als je pony het bit vastpakt. Het paard is dan niet ontspannen, en je moet het goed van achter naar voor rijden om het te laten ontspannen en het bit los te laten. Dan zal je ook merken dat het paard zijn mond veel zachter word.
Het is natuurlijk een goed teken als het paard knabbelt op het bit, en het is ook een goed teken als ze een lekker schuim en kwijl bekje krijgen. Knipoog
Het verschilt ontzettend per paard of pony wat voor bit je moet gebruiken. Dus misschien werkt het, misschien niet. Gewoon uitproberen dus! Ja

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:20

soms gaan ze ook de mond weleens open houden.. of de tong naar buiten steken, of gewoon dta je opeens heel veel druk aan 1 kant voelt, en dan rennen ze gewoon onder je vandaan... dus hij loopt n hoger tempo dan dat jij wilt, maar hij houd gewono z'n bit vast dus je hebt weinig te zeggen... ik denk idd dat je dubbel gebroken trensje zachter is ja... maar of het daar aan licht... ? dat weet ik niet zo zeker...

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 17:09

het probleem is. we moeten zonder zadel rijden rijdne dus lekker recreatie met haar. ik rij altijd buiten en dan ga ik haar dus niet `aan het werk`zetten. ze hoeft voor mij op eenbuiten rit ook niet aan de teugel te l open. in de bak deed ik dat wel. maar ik reed maar 20 min. ofzo. omdat ze een lichte vorm van artrose heeft(dat word beweerd) ze is bij mij ruim 2 jaar niet meer kreupel geweest.

maar reed een keer buiten op haar. en als ik dan de teugels oppakte gooide ze haar hoofd omhoog en begon ze als een gek te dribbelen. dat heeft ze daarna nog ene keer gedaan. vind dat best wel raar omdat ze dat toen ik haar nog verzorgde nooit deed. dus heb het ook gevraagd aan de eigenaresse wat dat zou kunnen zijn. en het antwoord was dat ze dat altijd al deed. nou heb ik in die 2,5 jaar dat ik haar heb verzorgd niks van gemerkt. sinds ik haar af en toe nog doe dat ik er ben. vind ik haar af en toe heel anders rijden. weet niet hoe ik dat uit moet leggen. maar heb echt het gevoel dat dat bitje gewoon te scherp is voor haar.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:22

ja dan zou je misschien wel die dubbel gebroken kunnen inhangen.. ik d8 dus dta je haar echt aan het werk wou zetten in de bak ofzo.. maar voor gewoon buiten kan je best met n dubbel gebroken bitje rijden, heb ik ook bou die ouwe e-pony die rijden we nog n beetje recreatief ( als ie goed loop) en dan meestal alleen buiten, dus ik zou het gewoon ffies proberen als ik jou was.

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 19:51

ok bedankt.

nou weer wat anders. ik wil dat bitje eigenlijk niet daar laten hangen omdat het mijn bitje is. en ik het gevoel heb dat 1 van die meiden di ehem nu verzorgd vaak in der mond trok. volgens mij is de schuldige alg estopt. maar als hun ook met dat bit in de bak gaan rijden ben ik bang dat ze het dan weer gaat doen

hun mogen alleen nog in de bak rijden met haar. maar ik kom minsten 1x in de maand nog bij haar. mischien af en toe kom ik zelfs 3 maand niet. kan het dan geen kwaad dat ik dan alleen met dat dubbelgebroken bitje rij? zou dat kwaad kunnen?

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:19

miranda1983 schreef:
ok bedankt.

nou weer wat anders. ik wil dat bitje eigenlijk niet daar laten hangen omdat het mijn bitje is. en ik het gevoel heb dat 1 van die meiden di ehem nu verzorgd vaak in der mond trok. volgens mij is de schuldige alg estopt. maar als hun ook met dat bit in de bak gaan rijden ben ik bang dat ze het dan weer gaat doen

hun mogen alleen nog in de bak rijden met haar. maar ik kom minsten 1x in de maand nog bij haar. mischien af en toe kom ik zelfs 3 maand niet. kan het dan geen kwaad dat ik dan alleen met dat dubbelgebroken bitje rij? zou dat kwaad kunnen?

Bij jonge paarden en pony's is het gewoon fijner voor het paard als je ze voorlopig aan 1 bit laat wennen, ze vinden dan dat stuk ijzer ijn hun mond al vreemd genoeg en als ze dan ook nog is elke week een andere in krijgen.
Maar ik denk dat deze pony allang ingereden enzo is? Dan kan het iig geen kwaad als je er heel af en toe is dat dubbelgebroken trensje inhangt op een buitenrit.

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 20:57

nee ze is inderdaad niet jong meer. ze is al 20. maar nog fit genoeg om een buitenrit van 2uur aan te kunnen. wel een rustig ritje zonder galop dan. en met een rust pauze ertussen. maar ze is altijd heel erg blij als ik weer kom. en als ze buitenloopt:D dan is ze afen toe lekker aan eht dribbelen.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 21:43

hey mir,
Fido heeft nu een bustrens en geen watertrens hihi Lachen maar ik denk dat Fido gewoon last heeft van het enkelgebroken. dus het notenkrakers effect.
met dat dubbelgebroken bitje komt het wel goed, Peros is er helemaal happy mee iniedergeval. Lachen

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 09:24

ok dan. het gaat alleen niet zo goed met fido:(. ze stond tot nu op het land van mantha.. hoog gras.. geen schaduw en nou word ze te dik en is niet meer vrolijk. ze gaat gelukkig weer terug naar de dijk. ik hoop dat ze alleen maar zo blijft en niet kreupel gaat lopen. anders kunnen wij weer niet weg. zolang ze nog niet kreupel loopt ga ik gewoon buitenrijden. misschien vrolijkt ze daar wat van op.

en hoop dat het bitje past dan:D

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:35

hey mir,
welke idi*ot laat haar dan op dat land staan met dat hoge gras?
Germaine plofd ook zowat uitelkaar van al dat gras maar ja die heeft er ook echt aanleg voor volgens mij ,want peros is gewoon nog slank.
maar goed, hopen dat fido je bitje goed aanneemt Lachen

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-05 12:20

sanne.. die gaat daar nu over dus ik vind haar niet echt aan fido denken. maar ja. hopelijk ziet sanne als ze weer ophet dijkje staat dat ze dan veel vrolijker word. en als ze dan weer zegt doe haar maar weer op mantha´s wei dan stuur ik chris10 een mail.... want dan denkt zij echt niet aan fido. zij weet verd...mme dat fido niet teveel gras mag. en dan doet ze het toch