Sinds ik hem rijd schudt hij met rijden heel erg met zijn hoofd. Hij heeft dit in het verleden ook wel gedaan (met iemand anders er op dus), maar de veearts kon niks vinden. Zadel, gebit enz. is allemaal goed en hij lijkt tijdens het schudden ook geen pijn te hebben (maar dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat hij nergens pijn heeft).
Wat me opgevallen is, is dat hij met een lange / losse teugel veel meer (elke pas, het liefst aan één stuk door) met z'n hoofd schudt. Als ik m'n teugels op maat neem, maar er niet veel druk op uitoefen, schudt hij ook (net zo erg). Mijn eerste reactie was om m'n teugels langer te maken en flink naar voren te rijden, maar daar wordt het hoofdschudden eerder erger van (af en toe nog een beetje maaien met z'n benen) dan beter. Daarna heb ik een tijdje gereden terwijl ik eigenlijk niks met m'n teugels deed (niet heel lang maar door het hoofdschudden ook geen contact met de mond) en een beetje rondjes rijden.
Als ik m'n teugels goed op maat heb en ook veel ophoudingen maak (:\), schudt hij niet met zijn hoofd. Als ik m'n handen op het moment dat hij nageeft ontspan, begint hij vrijwel gelijk weer te schudden. Op deze manier doe ik dus heel veel met m'n handen, waar ik absoluut niet van houd, maar schudt hij wel veel minder. Hij pakt dan vooral rechts heel erg vast (hij is dus ook behoorlijk scheef).
Ik heb zelf 3 opties bedacht:
- Met lange teugel rijden, zodat ik niet veel in z'n mond hoef te zitten.
- Met korte teugel rijden en hem 'in de krul trekken' (niet al te letterlijk opvatten), zodat hij niet schudt (en dan uiteraard wel proberen te ontspannen tot hij weer begint te schudden en hopen dat dat steeds langer gaat duren).
- Stoppen met rijden (hij lijkt het rijden trouwens wel leuk te vinden, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel, nog wat langer op het land staan vindt hij ook best leuk
).Wat zouden jullie doen?
Veearts oid erbij halen kan ik niet voor zorgen, het is niet m'n eigen paard en Max is in het verleden al helemaal nagekeken (en er is dus niks gevonden).
Les nemen doe ik op dit moment niet, maar dat zal ik zeker doen
.
.
. Mijn probleem daarbij is dat hij als ik dan weer ontspan daarna, hij weer begint te schudden en ik daardoor dus heel veel ophoudingen maak.