Hoofdschudden, hoe kan ik het beste rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha4567

Hoofdschudden, hoe kan ik het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 19:30

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard, Max. Voordat ik hem verzorgde stond hij alleen maar op de wei.
Sinds ik hem rijd schudt hij met rijden heel erg met zijn hoofd. Hij heeft dit in het verleden ook wel gedaan (met iemand anders er op dus), maar de veearts kon niks vinden. Zadel, gebit enz. is allemaal goed en hij lijkt tijdens het schudden ook geen pijn te hebben (maar dat hoeft natuurlijk niet te zeggen dat hij nergens pijn heeft).
Wat me opgevallen is, is dat hij met een lange / losse teugel veel meer (elke pas, het liefst aan één stuk door) met z'n hoofd schudt. Als ik m'n teugels op maat neem, maar er niet veel druk op uitoefen, schudt hij ook (net zo erg). Mijn eerste reactie was om m'n teugels langer te maken en flink naar voren te rijden, maar daar wordt het hoofdschudden eerder erger van (af en toe nog een beetje maaien met z'n benen) dan beter. Daarna heb ik een tijdje gereden terwijl ik eigenlijk niks met m'n teugels deed (niet heel lang maar door het hoofdschudden ook geen contact met de mond) en een beetje rondjes rijden.
Als ik m'n teugels goed op maat heb en ook veel ophoudingen maak (:\), schudt hij niet met zijn hoofd. Als ik m'n handen op het moment dat hij nageeft ontspan, begint hij vrijwel gelijk weer te schudden. Op deze manier doe ik dus heel veel met m'n handen, waar ik absoluut niet van houd, maar schudt hij wel veel minder. Hij pakt dan vooral rechts heel erg vast (hij is dus ook behoorlijk scheef).
Ik heb zelf 3 opties bedacht:
- Met lange teugel rijden, zodat ik niet veel in z'n mond hoef te zitten.
- Met korte teugel rijden en hem 'in de krul trekken' (niet al te letterlijk opvatten), zodat hij niet schudt (en dan uiteraard wel proberen te ontspannen tot hij weer begint te schudden en hopen dat dat steeds langer gaat duren).
- Stoppen met rijden (hij lijkt het rijden trouwens wel leuk te vinden, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel, nog wat langer op het land staan vindt hij ook best leuk Tong uitsteken ).
Wat zouden jullie doen?
Veearts oid erbij halen kan ik niet voor zorgen, het is niet m'n eigen paard en Max is in het verleden al helemaal nagekeken (en er is dus niks gevonden).
Les nemen doe ik op dit moment niet, maar dat zal ik zeker doen Lachen .

EsSther

Re: Hoofdschudden, hoe kan ik het beste rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:20

hhmm,, als ik je verhaal lees, komt het me erg bekend voor, ik vroeg me af hoe oud je paard is,, want dit probleem komt veel voor bij jonge paarden die nog aan het wisselen zijn, en moeilijk aanleuning op het bit krijgen..
tot nu toe heb ik het probleem nog altijd op kunnen lossen door consequent te zijn, dwz, als het paard begint met schudden, een strenge ophouding maken, en weer ontspannen, zodat het weet dat het een stuk makkelijker voor hem is wanneer die zijn kop stil houdt,
echter bedoel ik geen ophouding waarmee je hem gruwelijk in zijn bek trekt.

misschien kun je ook eens een ander bitje proberen, een lekker rubber bit ofzo, is een stuk zachter in zijn mond!

suc6 ermee!

Samantha4567

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 21:26

Het paard is 12, dus niet erg jong meer Knipoog .
Ik denk zelf eigenlijk niet dat het aan het bit ligt. Ik heb 'm ook een paar keer alleen op halster gereden en toen deed hij het net zo erg. Hij lijkt het bit ook wel goed te accepteren, schuimt ook wel lekker (al hoeft dat natuurlijk niks te zeggen).
Dat van die strenge ophouding doe ik nu ook, gruwelijk in z'n bek trekken ben ik sowieso niet van plan Haha! . Mijn probleem daarbij is dat hij als ik dan weer ontspan daarna, hij weer begint te schudden en ik daardoor dus heel veel ophoudingen maak.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:06

Misschien probeert hij onder het werk uit te komen? In dat geval zou ik het hoofdschudden totaal negeren en hem zo hard aan het werk zetten dat hij het ook vergeet. Richt je op de reactie op je been, ga hem goed loswerken, veel stelling links/rechts en lekker laag en rond rijden.
Ook een heleboel overgangen en tempowisselingen proberen te rijden. Daarbij probeer je gewoon je teugels op maat te houden en goed met je been naar je hand toe te rijden. Probeer een constante aanleuning te behouden ipv en ophouding als ie schud en ontspannen als ie nageeft.
En doet ie het met longeren ook? Anders misschien longeren met bijzet en lekker veel voorwaarts neerwaarts.
Succes ermee!

Samantha4567

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 22:44

Ik longeer eigenlijk nooit, dat kan ik ook niet, dus ik weet niet of het slim is om daarmee aan te gaan klooien? Ik weet dus ook niet of hij het met longeren wel of niet doet, maar ik denk het eigenlijk van wel, want als ik er naast ren schudt hij ook.
Wat zou het nut van longeren zijn, voor het hoofdschudden Lachen ?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:47

Ik heb altijd het gevoel dat als ik longeer dat ik dan beter kan zien waarom hij het doet, weet eigenlijk ook niet waarom... En dan kan je beter de aanleuning trainen als dat nog moeilijk zou zijn bij het rijden.
Maar als je het niet kan, kan je het beter niet doen. Veel succes iig en laat je nog weten hoe het afloopt?

Samantha4567

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 22:49

Of het protest is weet ik trouwens niet.
Ik kan het niet uitsluiten, maar hij doet het ook als echt niks van hem vraag, dus dan heeft hij weinig om tegen te protesteren.

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:33

Ik zit met exact hetzelfde! Ik en mijn pony hebben nu een grote machtstrijd. Ze is ook net 12 en heeft tot een half jaar terug tussen de 2 en 3 jaar stilgestaan. Ze schud ook met haar hoofd. En dan niet met de passen mee zeg maar, maar echt om het hoofdstel af te krijgen (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen).

Waarschijnlijk heeft ze gewoon moeite met dat ze weer aan het werk moet, en moet ze er even doorheen. Verder is ze kerngezond, bit en zadel in orde, ben niet hard in de mond....dus protest is het in haar geval zeker wel! Er zit iemand op zijn rug, hij moet weer aan het werk, zijn luilekkerleventje is voorbij...en daar gaat ie even flink tegenaan schoppen!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:10

dit is denk ook puur spieren questie.
zodra jij je handen ontspant en je geeft been gaat hij schudden.
dit is vrij logisch, want je geeft been om het achterbeen te actieveren en je belemmerd hem daarin niet. (dat is goed) elke x als hij zijn achterbeen doorgeeft naar voren voel jij terug in je handen, drukt daarbij zijn rug weg. kijk maar naar jezelf als jij je rug hol maakt wat gebeurd er met je hoofd? juist gaat naar achteren.

dit doe max dus ook.

gewoon met kontaktteugel blijven rijden en voorwaarts.
ga leker veel overgangen rijden van stap naar draf en in de draf een paar passen naar voren en terug. op deze manier maak je max sterker en je rijd hem losser. dus gewoon hand voor been aan( je handen niet te los, maar ook zeker niet te vast)

je kan er ook een martingaal losjes omheen doen, zodat hij niet je neus in 2en slaat.

Groeten en succes

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:44

Wat je jezelf moet afvragen is wanneer doet hij het en wanneer niet, is het vooral als je overdag rijd of vooral savonds?? is het meer in de zomer dan in de winter?? En als hij het ook doet als hij helemaal nix heeft en lekker in zijn landje staat moet je eens aan het head shaking syndroom gaan denken.

Probeer ergens iets te vinden, is hij nou echt aan het klieren alleen maar. Zet dan je handen tijdens het rijden als een blok niet zodra hij begint met schudden, je geeft dus helemaal nix mee dan, totdat hij zich weer wat ontspant en dan ontspan jij ook. Zo zorg je ervoor dat hij zodra hij begint te schudden tegen het bit oploopt en dit is niet leuk voor een paard. Ga zelf niet terug zitten te trekken maar zorg er alleen maar voor dat je handen op een bepaalde positie staan dat als hij ontspannen is hij nix voelt en zodra hij de kop ophoog gooit hij een klap krijgt in zn mond.

Verder is het verstandig om hem 2 a 3 dagen in de week aan de longe te zetten met die touwtjes of een slof eromheen. Tenminste een hulpteugels die geen rek erin heeft. Zet hem niet in de krul vast maar zet hem zo vast dat hij net wat boven de loodlijn kan lopen. En als hij dan eens een keer zijn hoofd omhoog gooit dan loopt hij er echt tegenaan, handen geven altijd beetje mee maar gewoon touw of slof geeft helemaal nix.

Dus probeer hem gewoon de ene dag te rijden volgende dag te longeren en mijn ervaring is dat het probleem dan meestal binnen 3 weken verdwenen is.

SUCCES

Samantha4567

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:17

Ik heb ook een tijdje gedacht aan zonne- of pollenallergie en toen een masker van iemand geleend, maar helaas hielp dat niet. Met veel zon is het schudden vaak wel erger, maar verder kan ik er eigenlijk geen regelmaat in ontdekken, hij doet het gewoon altijd en vaak ook echt elke pas.
Longeren kan ik niet dus dat lijkt me niet echt een optie. Wat is het voordeel van longeren in deze situatie dan precies ?

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:09

Als je paard dit doet wanneer hij een lange teugel heeft, zoekt ie naar aanleuning. Mijn merrie deed dit ook veel en nu nog maar zelden. Hoe ik het heb opgelost: telkens wanneer ze haar hoofd omhoog gooide, benen eraan en teugels goed op aanleuning houden, beetje druk op de teugels tot ze weer ontspande, dan belonen door de teugels weer te ontspannen. Ze deed dit ook vooral bij het stilstaan, wanneer het geen fysiek probleem is is het gewoon een kwestie van oefenen en op het juiste moment reageren en belonen. Probeer je paard te snel af te zijn!
Ook al begint hij meteen weer met schudden wanneer je ontspant, blijf hier consequent mee bezig en als het goed is zal ie dan uiteindelijk het bit steeds meer goed aannemen.
Het is ook verstandig om er zeker van te zijn dat verder niks mis is...een riempje verkeerd om kan al storend zijn voor een paard, misschien toch een tandenprobleem?
Longeren zie ik niet als een goede oplossing voor dit probleem, wanneer je het kunt is longeren nooit slecht, ik denk echter dat je bij dit paard snel moet reageren en dat kan een bijzetteugel aan de longe niet op de manier waarop een ruiter dat kan (met benen, zit en teugelhulpen. Probeer vol te houden en verwacht niet binnen een week resultaat.
Succes!

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:18

Misschien dat hij last heeft van zijn ogen, dat de zon te scherp is, Hebben jullie daar ook een binnenrijbaan? anders moet je dat eens proberen want als hij echt last heeft van hooikoorts of van zijn ogen heeft hij er binnen geen last van.