Welk bit is geschikt ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uriel4ever

Welk bit is geschikt ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 18:58

Hey ,
Ik vraag me al een tijdje af welk bit eigenlijk het beste zou zijn voor mijn paard .Ik rij nu met een gewone watertrens , vroeger reed hij met een dubbelgebroken bit. Anderen zeggen dat ik mss beter met een pessoa zou rijden maar ik vraag me af wat allemaal de voor -en nadelen zijn van deze bitjes.Hij loopt nu goed met de watertrens .En heeft het hoofdstel er ook iets mee te maken ? Wat is vb. het voordeel (en nadeel?) van een mexicaanse neusriem ?
Vele groetjes !xx

Anoniem

Re: Welk bit is geschikt ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:47

If it ain't broke, don't fix it.
Waarom bit wisselen als hij hier lekker op loopt? En al helemaal met een (veel) scherper inwerkend bit als een pessoabit (hefboomwerking door de ringen onder de normale bitring).

Mexicaanse neusriem idem. Werkt scherper in dan een hoge, gecombineerde of lage neusriem.
Dus waarom zou je?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:52

OMG... denk eens na. Je paard loopt goed, ga eens bladeren in een divoza gids en zoek de werkingen van verschillende bitten op. Pessoabit is scherp inwerkend! En een mexicaanse neusriem ook! Ik heb het idee dat het hier gaat om "plaatjes-rijder". Sorry TS, maar begin er maar niet aan Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:08

Ik ben het met de anderen eens. Als je paard goed loopt op een normaal bitje, waarom zou je dan overgaan op een ander bit? Hierdoor kan je het gaan verpesten waardoor als je weer over wilt stappen op een normaal bit, dat hij niet meer zo lekker hiermee loopt als ervoor.

Nee, ik zou er ook NIET aan beginnen en lekker blijven rijden met je watertrensje.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:16

yep ik ben het ook eens met de rest.
als je van bit wil veranderen, omdat hij dan misschien nageeflijker gaat lopen (zeg niet dat dit jou bedoeling is hoor) is niet goed.

want je paard moet gewoon op de natuurlijke en onspannen manier de dressuur beoefenen en niet door er iets aan te hangen of met een ander bit. en zoals jij al zei: hij loopt nu toch prima en als het nu al goed gaat wordt het alleen maar beter.

gewoon je watertrensje houden

succes

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:19

lekker blijven rijden met je bitje wat je nu hebt als hij hier lekker op loopt, waarom gaan veranderen? Het kan zijn dat het goed uitpakt als je wisselt maar het kan ook helemaal verkeerd uitpakken, dan baal je dat je het hebt gedaan.

Waarom zeggen anderen eigenlijk dat je beter met een pessoabitje kan gaan rijden??? Verward

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:42

Als ie goed loopt waarom zou je er dan een ander bit in doen? omdat anderen t zeggen? ben t met de rest eens Knipoog

Uriel4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 15:52

Ok , bedankt voor jullie reacties , ik zal me bij mijn bitje houden Haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:37

maar waarom vonden de anderen dan dat jij met een ander bitje beter zou rijden Nagelbijten / Gniffelen ben ik wel benieuwd naar

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:24

jaaa je geeft zelf aan dat je paardje lekker loopt hierop... waarom zou je t dan gaan verzieken om het zo maar effies te zeggen.. door er iets anders in te hangen. ik zou lekker zo door blijven rijden als ik jou was Tong uitsteken

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:11

bitje moet je niet veranderen!vooral niet als t goed gaat, maar ik ben het er niet mee eens dat een mexicaanse neusriem scherper in werkt! merk er niks van bij mn pony en er is juist meer ademhalingsvrijheid!dus hier vind ik niks mis mee!